آلومینیوم و مس

آیا بودجه زیرساخت آمریکا، قیمت مس را افزایش خواهد داد؟

آیا بودجه زیرساخت آمریکا، قیمت مس را افزایش خواهد داد؟
پایگاه خبری معدن نیوز- تحلیل‌گر INTL FCStone، در پاسخ به این پرسش، گفت: «بسیاری از تحلیل‌گران بازار مس، تأثیر هزینه‌های زیرساخت ایالات‌متحده امریکا بر قیمت مس و عوامل بنیادی عرضه و تقاضای بازار جهانی آن را دست بالا گرفته‌اند.»
  بزرگنمايي:

 تحلیل‌گر INTL FCStone، در پاسخ به این پرسش، گفت: «بسیاری از تحلیل‌گران بازار مس، تأثیر هزینه‌های زیرساخت ایالات‌متحده امریکا بر قیمت مس و عوامل بنیادی عرضه و تقاضای بازار جهانی آن را دست بالا گرفته‌اند.»
آیا بودجه زیرساخت آمریکا، قیمت مس را افزایش خواهد داد؟

به گزارش معدن نیوز کمتر از شش‌ماه است که دونالد ترامپ سکان ریاست جمهوری بزرگ‌ترین غول سیاسی و اقتصادی دنیا را در دست گرفته است. هم‌زمانی انتخاب رئیس‌جمهوری جدید امریکا با بهبود شاخص‌های مصرف در سایر کشورهای دنیا به‌وی‍‍ژه چین، و همچنین آغاز برخی اعتصابات کارگری در برخی معادن بزرگ و تأثیرگذار بر تولید جهانی مس، منجر به افزایش قیمت مس در سال‌های پایانی 2016 و اوایل سال جاری شد. در این میان، باید پذیرفت که وعده‌ها و شعارهای ترامپ مبنی بر اشتغال‌زایی و تزریق یک هزار میلیارد دلاری به زیرساخت‌های امریکا یکی از دلایل رشد قیمت مس بود. اما با فروکش کردن تب وعده‌های ترامپ در پی ناکامی یا عقب‌نشینی در اجرای برخی سیاست‌هایش، حالا تحلیل‌گران اقتصادی به بررسی تأثیر واقع‌بینانه سیاست‌های اقتصادی ترامپ، خارج از هیاهوی فضای انتخاباتی پرداخته‌اند. در تازه‌ترین اظهارنظرها «ادوارد میر»، تحلیل‌گر INTL FCStone، در مجمع ملی مؤسسه صنایع بازیافت ضایعات ایالات‌ متحده امریکا (ISRI) گفته است «بودجه زیرساخت امریکا، قیمت مس را افزایش نخواهد داد» و معتقد است که «بسیاری از تحلیل‌گران بازار مس، تأثیر هزینه‌های زیرساخت ایالات‌متحده امریکا بر قیمت مس و عوامل بنیادی عرضه و تقاضای بازار جهانی آن را دست بالا گرفته‌اند.
ادوارد میر با اشاره به این‌که هنوز جزییات این طرح؛ چگونگی تأمین منابع مالی و زمان اجرای طرح؛ تکمیل‌ نشده است، می‌گوید: «احتمالاً سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد دلاری زیرساخت امریکا در یک بازه زمانی 10ساله و از طریق منابع عمومی و خصوصی مالی انجام خواهد گرفت.» میر بر این باور است که «اگر اجرای طرح در این مدت‌ زمانی رخ دهد طولانی بودنش سبب خواهد شد این حجم از سرمایه‌گذاری تأثیر چندانی بر بازار مس نداشته باشد».
یکی دیگر از دلایل تحلیل‌گر INTL FCStone مبنی بر تأثیرگذار نبودن بودجه زیرساخت امریکا بر افزایش قیمت مس این است که «ایالات‌ متحده امریکا تنها هشت درصد از مس تولیدشده در جهان را مصرف می‌کند، بنابراین، تقاضای این کشور نمی‌تواند محرک اصلی قیمت مس باشد. این در حالی است که کشور چین، مصرف‌کننده بیش از 50درصد مس جهان به شمار می‌رود.»
به گفته «میر»، سطح تقاضای مس در امریکا در مقایسه با چین، فاصله بسیاری دارد و بررسی برنامه‌های توسعه‌ای بلندمدت امریکا نشان می‌دهد که این کشور در مسیر رسیدن به این سطح از تقاضا نیز نخواهد بود؛ درنتیجه این حجم از مصرف مس در امریکا، قادر به ایجاد تأثیرات بزرگی بر قیمت مس نخواهد بود.
«میر» در جمع‌بندی پایانی سخنان خود در مجمع ملی مؤسسه صنایع بازیافت ضایعات ایالات‌متحده امریکا بیان کرد که تا اکتبر سال جاری «قیمت معاملات مس در گستره 5،450 تا 5،900 دلار بر تن خواهد بود که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها، مذاکرات کارگری در معادن بزرگ جهان و تقاضای کشور چین است و اهمیت و تأثیر این دو عامل، از بودجه زیرساخت امریکا بسیار بیشتر است».



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد