فولاد و آهن

با همت فولادسازان خراسان انجام شد:

بومی سازی تعمییر کمپرسور گاز سیل احیاء مستقیم

بومی سازی تعمییر کمپرسور گاز سیل احیاء مستقیم
پایگاه خبری معدن نیوز- تعمیرات کمپرسور گاز سیل واحد احیاء مستقیم توسط کارشناسان و متخصصان فولاد خراسان انجام و ضمن بومی سازی تعمیر این تجهیز، درراستای اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته شد.
  بزرگنمايي:

تعمیرات کمپرسور گاز سیل واحد احیاء مستقیم توسط کارشناسان و متخصصان فولاد خراسان انجام و ضمن بومی سازی تعمیر این تجهیز، درراستای اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته شد.

به گزارش معدن نیوز رییس نگهداری و تعمیرات واحد احیا مستقیم این شرکت با اعلام این خبر، افزود: تعمیر کمپرسور مشابه درگذشته یک بار توسط کارشناسان خارجی انجام شده و این بار مراحل انجام کار تنها با تکیه برتوانمندی همکاران کارگاه تعمیرات شرکت انجام شد وعلاوه بر رفع شرایط پر ریسک واحد و اطمینان ازعدم وابستگی تعمیراتی مرتبط درآینده، صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه تعمیر برای شرکت به همراه داشت.

مهندس علیرضا ناصری کمپرسور یدک واحد احیا دچار ایراد اساسی گردیده و قابل استفاده نبود و هم زمان کمپرسور سیلِ مدول2 این واحد هم دچار مشکل بالا رفتن ارتعاشات و دما شد که با وجود تلاش پرسنل نگهداری و تعمیرات مجبور به توقف این کمپرسور و استفاده از کمپرسور مدول 1 همزمان برای هر دو واحد احیا شدیم.
ناصری این کار را دارای ریسک بالایی برای سیستم تولید دانست و افزود: چون با ایجاد هرمشکل درکمپرسور واحد یک، تولید هردو واحد متوقف می گردید. بنابراین برای رفع مشکل می بایست تعمیر سریع و صحیح آن در دستور کار قرار می گرفت که پس از بررسی شرایط و جوانب کار وتایید مدیریت واحد به پیشنهاد واحد کارگاه تعمیرات ریسک تعمیر آن توسط کارشناسان و پرسنل داخلی شرکت پذیرفته شد تا ضمن بومی سازی تعمیر این کمپرسود، تجربه مناسبی برای کارگاه و نیز گامی موثر در سال اقتصاد مقاومتی باشد.

سرپرست کارگاه تعمیرات ومسئول تیم تعمیرات نیز گفت: این تجهیز برای واحد احیا دارای اهمیت فراوان است؛ کمپرسور جایگزین نداشتیم و تنها یک سری لوازم یدکی موجود بود.

وی ادامه داد: با هماهنگی مدیر واحد و رییس نت، با محوریت کارگاه تعمیرات یک تیم 5 نفره تشکیل شد و پس از جلسات متعدد نقشه ها، مدارک، مستندات و تجربیات پرسنل مورد بررسی قرار گرفته و نقشه راه و برنامه زمانبندی و ملزومات کار تهیه وکار اجرایی آغاز شد.

مهندس مجتبی شریعتمداری از مراحل دمونتاژ کمپرسور با دقت و ثبت لحظه به لحظه آن گفت و افزود: پس از دمونتاژ مشخص شد که جداره داخلی و پیشانی سیلندر کمپرسور دچار خوردگی عمیق شده که با مطالعه بر روی فلز سیلندر و خواص چدن ها برای اولین بار WPS آن نوشته و با دقت محل های خورده شده جوشکاری و ترمیم گردید. پس از تمیز کاری و تعویض قطعات معیوب، مراحل مونتاژ با دقت های بسیار بالا شروع و با رعایت استانداردهای لازم انجام شد و صحت انجام کار درمراحل مختلف چک گردید و برای نصب و را ه اندازی به نت تحویل داده شد. این کمپرسور پس از نصب توسط گروه های نت مکانیک و نت برق و ابزار دقیق توسط گروه تولید راه اندازی در مدار تولید قرار گرفته شد.

شریعتمداری گفت: تعمیر کمپرسور مشابه در گذشته یک بار توسط کارشناسان خارجی انجام شده و این بار مراحل انجام کار با صرف700 نفر ساعت زمان(30% کاهش نسبت به تعمیرقبلی) و بدون کارشناس خارجی وصرفا با تکیه برتوانمندی همکاران انجام شد که صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه تعمیر برای شرکت به همراه داشته است و این مهم میسر نمی شد مگر در سایه اعتماد و حمایت های مدیر عامل شرکت، معاونت بهره برداری، مدیریت احیا وتلاش خستگی ناپذیر پرسنل واحد کارگاه تعمیرات احیا که برگ زرین دیگری به افتخارات فولاد خراسان افزودند.

کمپرسور سیل یکی ازتجهیزات اصلی و بسیارمهم واحدهای احیاست. انتقال و فشرده سازی گاز خنثی از ریفورمربه کوره احیا به منظور تامین فشارکاری سیستم، تامین شرایط راه اندازی واحد، آب بندی ورودی وخروجی کوره برای جلوگیری از فرار گاز پروسس، تامین گاز پرج فرایند وتامین گازخنثی سازی محصول درمخازن انبارش از وظایف این تجهیز در فرایند احیاست.

یکی از ویژگی های این کمپرسوراز نوع اسکرو، دور بالا (در حدود 6000 دور در دقیقه) می باشد که دقت، حساسیت و ملاحظات ایمنی کار بهره برداری و نگهداری و تعمیرات این نوع کمپرسور را بالا می برد. این تجهیز و قطعات یدکی آن از خارج از کشور تهیه می گردد و هزینه و زمان تامین بالایی نیاز دارد و بنابراین نگهداری وتعمیرات آن همیشه یکی از دغدغه های واحد نت احیاء مستقیم بوده است.

معاون بهره برداری ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه مدیریت ناحیه احیا و همکاران متعهد و متخصص ان ناحیه به ویژه گروه نت و کارگاه تعمیرات احیاء بابت اجرای کامل و بدون نقص تعمیرات کمپرسور سیل، دستیابی به این موفقیت را به مدیرعامل و تمامی همکاران تبریک گفت.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد