معدن

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور :

فعالیت های معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی خود بازگشت

فعالیت های معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی خود بازگشت
پایگاه خبری معدن نیوز -رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت : در دو سال اخیر موانع زیادی که بر اثر رکود تحریم ها بوجود آمده بود، برطرف شد و فعالیت های معدنی به ریل اصلی خودش که کمک به صنعت کشور است، بازگشت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز نادعلی اسماعیلی، افزود :  اما موانع دیگری نیاز فرا روی فعالیت بخش خصوصی وجود دارد که دولت باید در این زمینه حمایت های لازم را صورت دهد.
اسماعیلی مشکلاتی که برای بهره برداران از سوی ارگان های دیگر و مردم محلی ایجاد می شود را به عنوان یکی از این موانع معرفی کرد و افزود: بهره بردارانی که در بخش پرزحمت معدن در نقاط محروم و دوردست کشور سرمایه گذاری کرده اند، باید حمایت و پشتیبانی شوند و از طریق بانک ها یا صندوق بیمه فعالیت های معدنی به خصوص در بخش فرآوری ،  به بهره برداران وام های دراز مدت با بهره کم و بدون بروکراسی اداری داده شود تا  آنها  نیز در پی  تکمیل  زنجیره فرآوری، جهت رونق بخشیدن به حوزه معدن باشند.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 98 درصد از بهره برداران معادن ، فعالان بخش خصوصی هستند، گفت: این بهره برداران به نوعی پیمانکار دولت محسوب می شوند که نظارت بر این بهره برداری بر عهده دولت و سازمان نظام مهندسی معدن است .
در نظر گرفتن اعتبار برای زیرساخت معادن در نقاط دوردست
وی از معدن به عنوان یک بخش زیربنایی که می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور کند، نام برد و اظهار کرد: صنعت کشور وابسته به بخش معدن است و با توجه به مشکلات دولت از لحاظ تامین بودجه و اعتبار، در حوزه زیربنایی اقدامات خوبی انجام شده است که جای کار بیشتری نیز وجود دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن،  با اشاره به این موضوع که معادن در نقاط دوردست کشور واقع شده اند، وجود زیربناهایی مانند جاده، برق، آب را لازمه فعالیت موثر آن ها دانست و اظهار کرد:  باید در سال جدید عنایت  و اعتبار خاصی جهت زیربناهای بخش معدن در نقاط دور دست انجام گیرد  تا  فعالیت های معدنی که خود هزینه های بالایی دارند، برای بخش خصوصی توجیه و جاذبه اقتصادی پیدا کنند.
اسماعیلی با یادآوری این نکته که بر مبنای اصلاح قانون در سال 90،  بخشنامه جدید بر تعیین صلاحیت فنی و مالی در آیین نامه و قوانین اشاره دارد ، گفت: قانون این کار را بر عهده سازمان نظام مهندسی معدن گذاشته است و سازمان بر مبنای جداول و امتیازاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بخشنامه ابلاغ کرده است، وظیفه خود را انجام می دهد.
 
تولید مواد معدنی با حفظ محیط زیست
وی بر لزوم تولید مواد معدنی با حفظ محیط زیست و تجمیع فعالیت های معادن کوچک نزدیک به هم در یک نقطه تاکید کرد.
اسماعیلی حفظ محیط زیست را یکی از اصول کار معادن دانست و در این باره افزود: از سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم در این زمینه راهکارهای خود را ارایه دهد تا سازمان نظام مهندسی معدن با همیاری دولت دنبال اجرایی کردن این راهکارها و جذب بودجه لازم برود.
وی ادامه داد: تولید ماده معدنی باید با حفظ محیط زیست همراه باشد و بهترین راه حل ایجاد تفاهم میان سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن برای ارایه راهکارهای عملی در این مسیر است.
لزوم تجمیع فعالیت های معدنی معادن کوچک نزدیک به هم
رییس سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: باید زمینه های لازم برای تجمیع فعالیت های معدنی برای معادن کوچک نزدیک به هم در یک  نقطه فراهم شود به عنوان مثال در کرمانشاه که قیر طبیعی و معادن کوچک نزدیک به هم وجود دارند، فرآوری توجیهی برای بهره بردار ندارد که اگر با در نظر گرفتن فاصله و متناسب با معادن اطراف، مکانی برای ایجاد کارخانه فرآوری در نظر گرفته شود، قطعا بهره برداران ماده اولیه را برای فرآوری آنجا واگذار خواهند کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد