معدن

در گفت و گو با معدن نیوز مطرح شد؛

ایران نیازمند تدوین سند توسعه اقتصادی و استراتژی جذب سرمایه گذار/ نگران رکود در بخش معدن نیستیم

ایران نیازمند تدوین سند توسعه اقتصادی و استراتژی جذب سرمایه گذار/ نگران رکود در بخش معدن نیستیم
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه باید سریعتر در کشور نسبت به تدوین سند توسعه اقتصادی و تدوین استراتژی جذب سرمایه گذار اقدام نماییم گفت: در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی برای اقتصاد کشور پیش بینی شده که سرمایه گذاری خارجی برای تحقق این هدف سهم یک چهارمی دارد و در صورت توفیق جذب این سرمایه می توان به رشد ۸ درصدی دست یافت، اما برای جذب سرمایه گذار و قوت گرفتن بخش خصوصی باید بسترها را آماده نمود و این آماده سازی باید در تمام جهات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. ما باید سریعتر در کشور نسبت به تدوین سند توسعه اقتصادی و تدوین استراتژی جذب سرمایه گذار اقدام نماییم.
  بزرگنمايي:

محمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار معدن نیوز در توضیح پیامدهاى نوسانات نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام بر بخش معدنى کشور گفت: اقتصاد ایران طی پنج دهه اخیر، حداقل پنج دوره بحران ارزی را پشت سر گذاشته است که در آن نرخ ارز با جهش های بیش از 20 درصدی طی یک سال مواجه شده است. از سال 90 تاکنون ارزش پول ملی کشور به میزان 7 برابر کاهش پیدا کرده است. بی انضباطی پولی و مالی، شوک های منفی نفتی و بی ثباتی سیاسی مانند جنگ و تحریم از عوامل اصلی بروز این بحران های ارزی بوده است. عامل اصلی و پایدار بی ثباتی های ارزی در اقتصاد ایران، بی انضباطی های پولی و مالی و به دنبال آن بروز تورم های بالا بوده است.

رئیس خانه معدن افزود: شکی نیست یکی از مهم ترین مترادف های نوسانات نرخ ارز، شوکهای حاصل از جنگ روانی که توسط آمریکا و رسانه های همسو علیه کشور ما به راه افتاده است می باشد که باعث القای عدم اعتماد به آینده اقتصادی کشور گردیده است. متأسفانه غیر قابل پیش بینی بودن نرخ تورم و ارز باعث عدم رغبت افراد و شرکت ها به سرمایه گذاری های بلند مدت در بخش تولیدی و حتی بخش معدن که بخشی مزیتی در داخل کشور بوده است گردیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به "ارز بری" تاسیسات معدنی و صنایع وابسته، سرمایه گذاری در این بخش بسیار پر ریسک بوده و هر گونه التهاب در جامعه در بخش عرضه و تقاضا در زمینه این فعالیتهای اقتصادی می تواند عملکرد این بخش را تا مرز غیر اقتصادی بودن نیز پیش ببرد.

به گفته بهرامن، می بایستی به "به صرفه بودن" تولید در شرایط کاهش ارزش پول ملی توجه نمود. به نظر می رسد در کوتاه مدت و با توجه به قیمت تمام شده کمتر تولیدات معدنی، در سطح جهانی بتوانیم تولید رقابت پذیر داشته باشیم و برای بهره مندی از این مزیت ایجاد شده باید سیاست های ارزی اصولی تهیه و اتخاذ شود.

رئیس خانه معدن ایران در خصوص چگونگی جذب سرمایه خارجی گفت: باید سریعتر در کشور نسبت به تدوین سند توسعه اقتصادی و تدوین استراتژی جذب سرمایه گذار اقدام نماییم، در عین حال سرمایه گذار خارجی با تصور اینکه تبدیل نرخ ارز به ریال در آینده باعث ریزش ارزش سرمایه خواهد شد، از سرمایه گذاری در ایران امتناع خواهد کرد؛ سرمایه گذاران خارجی به دلیل ناچیز بودن گردش مالی اقتصاد ایران نسبت به امریکا و از بیم تحریم های ایالات متحده، صرفه خود را در ورود نکردن به بازار تجاری ایران می بینند.

به گفته بهرامن، در حال حاضر، با افزایش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو تا 2 درصد، حرکت سرمایه ها بیشتر به سمت بانک فدرال رزرو امریکا خواهد بود لذا تأمین مالی اقتصادهای نوظهور مثل چین و هند سخت تر و فشار بر بدهی های آنها افزایش می یابد و در بلندمدت بر رشد اقتصادی جهان اثر منفی می گذارد و زمینه را برای افزایش قیمت طلا و شکل گیری برخی بحرانهای جدید فراهم می کند و سبب ساز افزایش واردات در آمریکا و منجر به افزایش قیمت جهانی مواد معدنی و مواد خام می گردد.

وی با بیان اینکه این بالا رفتن، قیمت مواد معدنی می تواند برای کشور تا حدودی ارز آوری داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: این امر رویکرد ایران را در بخش معدن صادرات محور می کند اما در خصوص سایر مواد اولیه مورد نیاز صنایع و عرصه فرآوری بالقطع والیقین باید قابلیت رقابت پذیر بودن را نیز در نظر گرفت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در برنامه ششم توسعه، رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور پیش بینی شده که سرمایه گذاری خارجی برای تحقق این هدف سهم یک چهارمی دارد و در صورت توفیق جذب این سرمایه می توان به رشد 8 درصدی دست یافت، اما برای جذب سرمایه گذار و قوت گرفتن بخش خصوصی باید بسترها را آماده نمود و این آماده سازی باید در تمام جهات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. ما باید سریعتر در کشور نسبت به تدوین سند توسعه اقتصادی و تدوین استراتژی جذب سرمایه گذار اقدام نماییم!

وی اظهار کرد: از اثرات خروج آمریکا از برجام می توان به آن بخش از اقتصاد و صنایعی که وصل به بازارهای جهانی بوده و صادرات محور هستند مثل پتروشیمی ها، فولادی ها و... در معرض آسیب جدی قرار می گیرند اشاره کرد و می توان گفت: انتقال پول هم از این پس به سختی صورت می پذیرد و بخش های مختلف اقتصاد نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، اما مهم تر از همه، جنگ روانی است که توسط آمریکا و رسانه های همسو در کشور به راه افتاده است.
بهرامن گفت: از آنجایی که ما در بخش معدن و مواد معدنی یک بورس بزرگ بین المللی نداریم و فعالیتی در زمینه بین الملل در بازار سرمایه انجام نمی شود لذا نگرانی چندانی در زمینه رکود مواد معدنی نمی توان داشت. باید بتوانیم تهدید خروج آمریکا از برجام را با برنامه ریزی صحیح به فرصت تبدیل کنیم ما باید بتوانیم مبنای سرمایه گذاری در کشور را تغییر دهیم و به جای اعتماد به سرمایه گذار خارجی به داشته های خود اعتماد کنیم و با بومی سازی علم و تکنولوژی در کشور، نگران پا پس کشیدن شرکت های خارجی نباشیم؛ باید به شرکت های خصوصی بویژه شرکت های دانش بنیان بیشتر اعتماد کنیم و محیط کسب و کار را مهیا کنیم؛ حضور مدیران استراتژیست در این برهه از ضروریات است. 
وی خاطرنشان کرد: ایران می تواند مانند مراکز دیگر در دنیا مثل لوکزامبورگ، قطر و غیره دارای هاب تامین مالی بین المللی باشد تا بتواند با نقش فعال همه تامین کنندگان مالی و استفاده کنندگان در چتر آن بتوانند سرمایه مورد نیاز را تامین کنند .
بهرامن در خصوص برنامه هاى خانه معدن براى ایمن سازى معادن در سال ٩٧ گفت: خانه معدن ایران از طریق اطلاع رسانی های چند رسانه ای در کانال های ارتباطی خود، برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی روز دنیا در بخش استارتاپهای معدنی و از طریق شرکت در سمینارها و کنفرانس ها و با کمک گرفتن از کمیته های فوق تخصصی خود، به انتقال دانش روز و آخرین مباحث ایمنی در معادن به اعضا و مخاطبان پرداخته چراکه آشنایی و همچنین بررسی شرایط بازار جهانی می‌تواند سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران معدنی را برای رسیدن به اهداف تعریف شده در چشم‌انداز معدنی یاری دهد. برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی یکی از راهکارهای رسیدن به این اهداف است، که عملاً متولی این امر سازان نظام مهندسی معدن بوده که بصورت فعال در این خصوص در سرتاسر کشور اقدام می نماید.

وی اظهار کرد: خانه معدن همچنین در راستای بخشی از رسالت خود در حمایت از بخش معدن کشور در ارتقاء سطح استاندارد و ایمنی معادن تلاش می کند. ضمن آنکه خانه معدن ایران از طرح های نوین واستارتاپی در حوزه ایمنی معادن و سایر حوزه هادر استقبال و حمایت می نماید.
بهرامن در خصوص وضعیت معادن در بخش تولید و صادرات در حدود 3 ماهه اول امسال گفت: براساس آخرین اطلاعات آماری اعلام شده توسط ایمیدرو، میزان صادرات واحدهای بزرگ فولادی کشور طی ماه اردیبهشت 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با 36 درصد افزایش همراه بوده و آمار صادرات فولاد طی 2 ماهه نخست سال 97 حاکی از این است که شرکت های تابع ایمیدرو، یک میلیون و 249 هزار و 918 تن فولاد صادر کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، 25 درصد رشد نشان می دهد.
وی اظهار کرد: با رشد قیمت کنسانتره سنگ آهن و سرمایه گذاری های صورت گرفته، وضع آهنی ها و صنایع وابسته بد نیست. در عین حال میزان تولید آند و کاتد مس طی 2 ماهه نخست سال 97 به ترتیب 39 و 28 درصد افزایش یافت.
به گفته بهرامن، میزان سرمایه گذارى خارجى و میزان مشارکت بخش خصوصى داخلى در بخش معدن در سال جارى نیز رو به رشد است که بر اساس اعلام رئیس هیئت عامل ایمیدرو مقرر گردیده تا 5 میلیارد دلار از ظرفیت فاینانس ایران و چین در سال جاری صرف معدن و صنایع معدنی خواهد شد. به طوری که 4 میلیارد دلار از این رقم در پروژه هایی که ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی در دست دارد، سرمایه گذاری شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد