بانک و بیمه

سیستم بانکی نیازمند تنوع الگوی کسب و کار

سیستم بانکی نیازمند تنوع الگوی کسب و کار
پایگاه خبری معدن نیوز- مشاور رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فقر نظام نظارتی و مقرراتی در الگوی کسب و کار بانک‌ها، گفت: در این زمینه نیازمند تحول هستیم تا در آینده الگوی کسب و کار بانک‌ها یکی از مبناهای تقسیم‌بندی قرار گیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، احمد عزیزی درباره وضعیت اصلاح ساختار نظام بانکی، اظهار داشت: بانک مرکزی تلاش‌های زیادی در این زمینه به ویژه برای حوزه موسسات غیر مجاز انجام داده و تا حدودی نیز موفق بوده است اما هنوز حداقل‌های لازم برای اصلاحات ساختاری چه براساس الزامات شرایط و وضعیت اقتصادی ایران و چه براساس استانداردهای بین‌المللی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی در روز آتی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ظرفیت سیاستی و سیاسی به اندازه کافی برای این اصلاحات در کشور وجود ندارد، در نتیجه اصلاح نظام بانکی بحث بسیار واجبی برای برنامه‌ریزان است تا بلکه در این همایش نتیجه‌ای حاصل شود که البته سیاست‌گذاران و مقامات سیاسی نیز باید توجه کنند و جلوی هزینه های بیشتر را برای اقتصاد بگیرند.

مشاور رییس کل بانک مرکزی در ادامه در رابطه با مدل کسب و کار بانک‌ها به عنوان یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی، خاطرنشان کرد: در مورد مدل کسب و کار بانک‌ها یک مانع اساسی و عمده وجود دارد و آن نیز چارچوبی است که قانون عملیات بانکی بدون ربا پیش راه بانک‌ها قرار داده است.

عزیزی ادامه داد: در حقیقت با محدودیت ابزاری که این قانون تعیین کرده نوعی یکنواختی و تک الگویی برای بانک‌ها ایجاد و الگوی کسب و کار بانک‌ها متناسب با ابزارهای موجود در این قانون تک پایه شده است.

وی افزود: البته مشکل فقط قانون نیست بلکه شیوه اجرا نیز در این حوزه تاثیرگذار است که در نتیجه اجرای این قانون، مدل کسب و کار بانک‌ها شبیه یکدیگر شده و از تنوع کمتری نسبت به نظام بانکداری آزاد یا نظام بانکداری سنتی است.

عزیزی با بیان اینکه فقر الگوی کسب و کار در سیستم بانکی ایران نمایان است، تصریح کرد: بانک‌های دنیا از نظر الگوی کسب و کار تفاوت‌های زیادی دارند اما این تنوع را در نظام بانکداری ایران بیشتر بین بانک‌های تخصصی و غیر تخصصی مشاهده می‌کنیم.

مشاور رییس کل بانک مر کزی یادآور شد: از منظر دیگر اینکه بانک‌ مرکزی بانک‌ها را ملزم کند که الگوی کسب و کارشان را تدوین کنند و به تایید بانک مرکزی برسانند، به جز در مورد بانک‌هایی که در مرحله اخذ مجوز هستند، جزو رویه‌های بانکداری ما نیست و بانک مرکزی الزامی ندارد.

وی ادامه داد: در نتیجه فقر نظام نظارتی و تنظیم‌گری و نظام مقرراتی برای الگوی کسب و کار بانک‌ها داریم که نشان می‌دهد نیازمند تحولی در این زمینه هستیم تا رفته رفته در آینده الگوهای کسب و کار بانک‌ها یکی از مبناهای تقسیم‌بندی بانک‌ها باشد.

عزیزی در پایان تاکید کرد: باید تمایزی بین الگوی کسب و کار بانک‌ها قائل شد که در حقیقت تمایز استراتژی کسب و کار و تمایز سلیقه‌های مدیریتی کسب و کار نیز خواهد بود.

لازم به ذکر است، بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با محوریت اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، روزهای 29و 30خرداد سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد