اقتصاد و صنعت

چابهار با گاز جان می گیرد/ توسعه گازرسانی و کاهش قاچاق سوخت در شرق کشور

چابهار با گاز جان می گیرد/ توسعه گازرسانی و کاهش قاچاق سوخت در شرق کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: گازرسانی به منطقه صنعتی مکران، نیروگاه‌ها و شهرهای چابهار و ... یکی از اولویت‌های این شرکت است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در شرق کشور به‌عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است. این منطقه با بهره‌گیری از خط لوله انتقال گاز هفتم سراسری و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در سال‌های گذشته شاهد تحقق برنامه‌های تعریف شده در ‌این ‌زمینه بوده و پس از سال‌ها، گاز به شهر زاهدان رسیده است.

در این میان، گازرسانی به شهر زاهدان به‌عنوان آخرین مرکز استان بدون گاز یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در دولت یازدهم به شمار می‌آید و با اجرای دیگر پروژه‌های توسعه‌ای در استان سیستان و بلوچستان در سال‌های آینده، افزون بر اشتغالزایی، شاهد محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی این مناطق خواهیم بود.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که پروژه‌های طرح خط لوله هفتم سراسری، چه استان‎هایی را پوشش خواهد داد؟ اظهار کرد: پروژه‌های طرح خط لوله هفتم سراسری عمدتا در محدوده جنوب، شرق و جنوب‌شرق کشور در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان ‌و ‌بلوچستان و خراسان‌جنوبی که عمدتا کمتر توسعه یافته و محروم هستند با هدف توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در دست اجراست.

او تصریح کرد: پروژه‌های ایرانشهر، مکران، چابهار و کنارک از پروژه‌هایی است که موجب محرومیت‌زدایی از چهره استان سیستان و بلوچستان می‌شود. این پروژه شامل گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی مکران، نیروگاه‌ها و شهرهای چابهار و کنارک می‌شود. با توجه به وسعت و هزینه بالا تصمیم بر این شد تا این پروژه با استفاده از توان سرمایه‌گذاران داخلی اجرا شود که در ‌این ‌زمینه پروژه یادشده به سرمایه‌گذار داخلی واگذار شده است.

تربتی افزود: در قالب این پروژه، 290 کیلومتر شامل خطوط لوله 56 اینچ به طول 201 کیلومتر، 42 اینچ به طول 44 کیلومتر، 20 اینچ به طول 25 کیلومتر و 16 اینچ به طول 20 کیلومتر اجرا خواهد شد. رسالت این خطوط، رساندن گاز طبیعی به منطقه صنعتی مکران، نیروگاه‌ها و شهرهای چابهار و کنارک و روستاهای مسیر است و با جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های کشور خواهد شد و افزون بر رونق اقتصادی منطقه، قاچاق سوخت نیز تحت‌تاثیر مثبت این پروژه قرار خواهد گرفت. این پروژه هم‌اکنون آغاز و حدود 30 کیلومتر از آن اجرا شده و طراحی پروژه نیز به صورتی در نظر گرفته شده است که در صورت صدور مجوز لازم برای صادرات گاز به پاکستان و در ادامه، به کشورهای هند و چین، عملیات اجرایی در اسرع وقت میسر شود. این موضوع سبب افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی صادرات گاز در منطقه خواهد شد که از لحاظ راهبردی نیز برای کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پاسخ به این سوال که گازرسانی به شهرستان زابل در چه مرحله‌ای قرار دارد، افزود: پروژه خط لوله زاهدان به دو راهی زابل که پیش نیاز گازرسانی به این شهر است، با قطر 36 اینچ و به طول 108 کیلومتر در ادامه پروژه خط لوله ایرانشهر به زاهدان احداث می‌شود که طراحی پایه آن در حال نهایی‌سازی است. عملیات صحرایی در این منطقه با مشکلات زیادی از جمله نزدیکی به مرز افغانستان و پاکستان و ناامنی آن منطقه و نیاز به نیروهای تامین محلی، دوری از مسیرهای دسترسی، وجود طوفان شن و با طبیعت خشن منطقه همراه بوده که خوشبختانه بدون هیچ‌گونه تلفات یا مسئله امنیتی به نحو احسن انجام شده است.

او ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‎ها که در ادامه پروژه خط لوله زاهدان به دوراهی زابل است، خط لوله دشتک به زابل بوده که با قطر24 اینچ به طول 110 کیلومتر در ادامه پروژه خط لوله زاهدان، دو راهی زابل برای گازرسانی به شهر و صنایع زابل احداث خواهد شد؛ طراحی پایه آن نیز باوجود مشکلات یادشده در حال نهایی‌سازی است.

تربتی تصریح کرد: پروژه خط لوله ایرانشهر، خاش و میرجاوه به طول 220 کیلومتر از شهر ایرانشهر آغاز شده و با قطر 10 تا 20 اینچ تا شهرهای پالیزان، خاش و میرجاوه امتداد یافته و روستاهای مسیر را نیز از نعمت گاز برخوردار خواهد کرد. هم اکنون، فرآیند انتخاب مشاور طراحی پایه این پروژه در حال انجام است. همچنین در ادامه، پروژه خطوط لوله پالیزان سیب، سوران و سراوان برای گازرسانی به شهرهای شمال شرقی ایرانشهر به طول 310 کیلومتر در قطر 6 تا 16 اینچ نیز به این طرح ابلاغ شده که فرآیند انتخاب مشاور طراحی پایه این پروژه نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پاسخ به این سوال که چه پروژه‌های دیگری از سوی طرح خط هفتم سراسری در شرق کشور در دست اجراست؟ گفت: دو ایستگاه تقلیل فشار گاز سرخون و بندرعباس به منظور هماهنگ‌سازی فشار خط لوله 30 اینچ بندرعباس با خط لوله 22 اینچ گاز موجود که گاز بخشی از شهر و نیروگاه بندرعباس را تامین می‌کند در آینده اجرایی می‌شود. ایستگاه کنترل فشار در ابتدای خط لوله 30 اینچ بندرعباس و ایستگاه دیگر در محل انشعاب خط لوله سرخون از خط لوله هفتم سراسری گاز که با گازهای خروجی پالایشگاه سرخون ادغام و احداث خواهد شد. هم‌اکنون مراحل تشریفات مناقصه انتخاب پیمانکار در حال انجام است و به‌زودی پس از انتخاب پیمانکار اجرایی خواهد شد.

او اضافه کرد: پروژه خط لوله 12 اینچ سربیشه به نهبندان به طول 127 کیلومتر با هدف گازرسانی به شهر نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی و شهرهای واقع در مسیر این خط لوله در حال اجراست. این پروژه به صورت EPC به پیمانکار واگذار و تاکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است و خوشبختانه از برنامه زمان‌بندی مصوب جلوتر پیش رفته و پیش از پایان سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

تربتی تاکید کرد: پروژه خط لوله 30 اینچ غرب بندرعباس به طول 36 کیلومتر به همراه تاسیسات مربوطه با هدف گازرسانی به پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس که قطب تولید بنزین در کشور است، همچنین پالایشگاه نفت و نیروگاه بندرعباس و صنایع واقع در غرب این شهر از جمله آلومینیوم المهدی و صنایع فولاد که سال 95 تزریق گاز شد و به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون در مرحله تحویل قطعی به منطقه 6 عملیات انتقال گاز است. پروژه خط لوله گاز 30 اینچ گورزین، لافت به بندرعباس به طول 57 کیلومتر و انشعاب 16 اینچ مربوطه به طول 13 کیلومترکه با توجه به عبور حدود سه کیلومتر از خط لوله یادشده از زیر دریا به روش HDD، یکی از پروژه‌های مهم این طرح محسوب می‌شود که قابلیت عملکرد به‌طور معکوس را نیز دارد.

او تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه، دریافت گاز از جزایر هنگام و قشم برای انتقال به خط لوله هفتم سراسری است که پس از پایان عمر منابع گاز جزایر قشم و هنگام و با افزایش مصارف جزیره قشم (شامل نیروگاه‌ها و شهرک صنعتی در حال ساخت در جزیره) جهت جریان گاز از خط لوله هفتم به سمت جزیره قشم تغییر مسیر پیدا می کند و مصارف آن جزیره تامین خواهد شد. هم‌اکنون طراحی پایه بخش خشکی رو به اتمام و فرآیند انتخاب مشاور برای طراحی بخش دریا نیز در حال انجام است. چالش اصلی این پروژه برای اجرایی شدن، اخذ مجوز زیست‌محیطی است که با تلاش همه همکاران در بخش‌های مختلف در حال پیگیری است و به‌زودی اخذ خواهد شد.

تربتی در پاسخ به این سوال که برای اجرای این طرح از سوی دولت و نمایندگان مجلس، مورد حمایت قرار گرفته‌اید؟ اظهار کرد: بله؛ در پروژه ایرانشهر به زاهدان؛ افزون بر حمایت‌های بی‌دریغ همه مدیران و مسئولان شرکت ملی گاز ایران، فرماندار و استاندار نیز، همکاری قابل‌توجهی در اجرای این پروژه داشته اند. در پروژه ایرانشهر به خاش نیز، نمایندگان مجلس به ما قول داده‌اند همه شرایط را برای اجرای این پروژه فراهم کنند.

او افزود: اجرای طرح خط لوله هفتم سراسری گاز، موجب رشد اقتصادی و اجتماعی در این بخش خواهد شد که از هم‌اکنون اثرات آن قابل‌مشاهده است، به‌طوری‌که تنها اجرای پروژه ایرانشهر- مکران باعث اشتغالزایی برای 400 نفر از مردم این استان شده است.

تربتی خاطرنشان کرد: از پیمانکاران پروژه‌ها درخواست کرده ایم که از نیروهای بومی در استان برای روند کاری استفاده کنند، زیرا بیشتر فعالیت‌ها مربوط به کارهای اجرایی است، همچنین پیمانکارها کلاس های آموزشی برای نیروهای بومی در استان به صورت ادواری در نظر گرفته اند تا با آموزش‌های لازم بتوانند کار را به نحو احسن انجام دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد