6 چالش در مسیر اجرای حسن وظایف مسئولان روابط عمومی
پایگاه خبری معدن نیوز- به اعتقاد مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 6 چالش در مسیر اجرای حسن وظایف مسئولان روابط عمومی ها وجود دارد که ازجمله آنها می توان به فقدان آموزش‌های کاربردی کافی در دانشگاه‌ها یا شناخته نشدن نقش و جایگاه روابط عمومی در دیدگاه بخش عمده مدیران کشور اشاره کرد.
  بزرگنمايي:

محمدرضا مقیسه، مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با معدن نیوز از جایگاه روابط عمومی به ویژه در حوزه صنایع معدنی و فلزی می گوید. وی معتقد است: آخرین پژوهش‌های صورت گرفته بر سودآوری و موفقیت بنگاه‌های اقتصادی نشان می دهد، سازمان‌هایی که توانسته‌اند به سطح بالاتری از رضایت ذی‌نفعان خود دست یابند در رسیدن به اهداف خود موفق تر بوده اند.

وی افزود: ذی‌نفع عبارت است از هر فرد یا گروهی که نفعی از وجود و فعالیت‌های یک سازمان داشته باشد اعم از سهامداران، مشتریان، کارکنان، تأمین کنندگان، بخش‌های حاکمیتی و ... امروزه دایره ذی‌نفعان در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بسیار گسترده شده است و در فضای کسب‌وکار شرکت‌ها ناچار به توجه به منافع گروه‌های متنوعی از ذی‌نفعان مختلف هستند، تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. لذا شناسایی، طبقه‌بندی و ارزیابی انتظارات ذی‌نفعان و تعامل بر اساس نوع آن‌ها در گرو ارتباط موثر با آنان است و این ارتباط در حیطه کار و تخصص روابط عمومی تعریف می‌شود. با این توضیح، ادامه حیات و ارزش آفرینی سازمان‌ها و فعالیت‌های اقتصادی آنان با عملکرد درست روابط عمومی گره خورده است.

مقیسه با بیان اینکه متأسفانه فعالیت در حوزه روابط عمومی به‌ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است اظهار داشت: از یک منظر کلی، فقدان جایگاه مناسب و عدم توجه کافی به روابط عمومی‌ها یک نارسایی جدی در نظام مدیریتی کشور است و اختصاص به صنعت، نهاد یا بخش خاصی هم ندارد. در اغلب موارد، روابط عمومی یک واحد حاشیه‌ای و تشریفاتی محسوب می‌شود. این نارسایی هر چه از حوزه های عمومی به بخش‌های صنعتی و تخصصی نزدیک‌تر شویم، به دلایل مختلف ملموس تر و عمیق تر خواهد بود. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد تحولات مثبت و امیدبخشی در بازیابی جایگاه روابط عمومی و توجه مدیران به نقش آن در پیشبرد اهداف سازمان‌ها به‌ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم، به طوری که شاهد حضور قدرتمند روابط عمومی‌های این بخش در صدر رتبه بندی‌ها و ارزیابی‌ها می باشیم. علی‌رغم این توفیقات، باز هم تا رسیدن به جایگاه مطلوب راه زیادی در پیش است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره ای به وظایف روابط عمومی ها در سازمان های صنعتی و معدنی داشت و گفت: بخشی از وظایف روابط عمومی شرکت های صنعتی و معدنی، همان مواردی است که در سایر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دنبال می‌شود مثل خبریابی، خبررسانی، مدیریت ارتباطات درون و برون‌سازمانی، اقناع و ترغیب و اطلاع‌رسانی، توسعه مشارکت و افکارسنجی، جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان، بسترسازی و آینده‌نگری، بحران‌ستیزی و اعتمادسازی و درنهایت مهندسی افکار عمومی. اما برای اجرای درست این وظایف، در شرکت‌های صنعتی و معدنی علاوه بر دانش و هنر روابط عمومی، به گستره وسیع و قابل قبولی از اطلاعات بازار و تحولات اقتصادی، دانش فنی مرتبط با معدن و صنایع مرتبط نظیر حمل‌ونقل، انرژی، آب، تأمین مالی، مدیریت، حقوق و امثال آن نیاز است. همچنین در شرکت‌های معدنی، توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی در مورد جمعیت‌های بومی منطقه از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ازجمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی روابط عمومی های کشور را چنین تشریح کرد و افزود: فقدان آموزش‌های کاربردی کافی در دانشگاه‌ها و قدیمی بودن منابع و عدم بومی‌سازی برخی از آن‌ها در رشته‌های علوم ارتباطات، شناخته نشدن نقش و جایگاه روابط عمومی در دیدگاه بخش عمده مدیران کشور و جای خالی این مقوله در آموزش‌های مدیریتی، ضعف متصدیان واحدهای روابط عمومی در کسب مهارت‌های لازم به‌ویژه در اجرای شیوه‌های نوین مثل روابط عمومی الکترونیک و کافی نبودن پشتوانه‌های قانونی در بازیابی و حفظ جایگاه روابط عمومی‌ها بخصوص در بخش‌های دولتی و عمومی ازجمله این چالش ها می باشد.

وی ادامه داد: همچنین تداخل برخی از وظایف روابط عمومی با رویکردهای جدید حوزه بازاریابی، منابع انسانی و واحدهای مشابه و عدم شفافیت در مرزهای عملکرد آنان، عدم هماهنگی روابط عمومی در کشور با پیشرفت و توسعه جهانی این رشته و نامتوازن بودن آن با توسعه‌ای که در سایر عرصه‌ها و صنایع کشور در حال شکل‌گیری است از دیگر چالش های موجود بر سر راه مسئولان روابط عمومی است.

 مقیسه رفع این چالش‌ها را تنها در سایه برنامه‌ریزی و تلاش هماهنگ بخش‌های مختلف حاکمیت، آموزش، مدیریت و به‌ویژه تلاش مضاعف و پیگیر فعالان عرصه روابط عمومی میسر دانست.


خبر را به اشتراک بگذارید

گزارش تصویری