ذغال سنگ

طرح تجهیز معدن زغال سنگ پروده ۴ طبس برای تامین مالی به چین معرفی شد

طرح تجهیز معدن زغال سنگ پروده ۴ طبس برای تامین مالی به چین معرفی شد
پایگاه خبری معدن نیوز - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طرح تجهیز معدن زغالسنگ پروده ۴ طبس با ظرفیت استخراج سالیانه ۷۵۰ هزار تن را برای تامین مالی توسط چین، به موسسه بیمه صادراتی آن کشور (سایناشور) معرفی کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز در سال 2007 میلادی ایمیدرو و کنسرسیوم سی.ام.سی(CMC) و کانی کاوان شرق قرارداد تجهیز و آماده سازی بلوک3 از طرح پروده4 طبس را با هدف استخراج سالیانه 750 هزار تن زغالسنگ خام به مبلغ 790 میلیون یوان امضا کرد.

پس از آن همه مجوزهای لازم از محیط زیست، شورای اقتصاد، تضمین دولت، گواهی مسدودی ارزی، عقد قرارداد سه جانبه و موافقت بانک عامل اخذ شد.

ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی برای پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.

براساس آمارهای غیررسمی سالیانه یک میلیون و 700 هزار تن زغالسنگ از معدن های زغالسنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این زمینه به کار مشغولند.

شهرستان طبس دارای 6 ناحیه اصلی زغالسنگ پروده، مزینو، نایبند، آبدوغی، کلشانه و کالشور است.

زغالسنگ طبس شامل دو نوع کک شو و حرارتی می شود که بیشترین استفاده زغال کک شو در کارخانه ذوب آهن اصفهان است و حجم زیادی از زغال حرارتی به چین و ترکیه صادر می‌شود.

افتتاح خط اعتباری چین در مرحله یک برای تامین مالی (فاینانس) طرح های معرفی شده به بیمه سایناشور اختصاص یافت. طرح تجهیز و آماده سازی بلوک3 پروده4 طبس برای تامین 85 درصد از سرمایه گذاری مورد نیاز خود در فهرست طرح های مشمول استفاده از فاینانس قرار گرفت و یک بار در سال 1391 از سوی بانک مرکزی به سایناشور معرفی شد اما به دلیل اعلام اتمام منابع تخصیص یافته مرحله یک، هیچگونه اقدامی درباره گشایش ال.سی صورت نگرفت.

براساس تلاش هایی که امسال انجام شد، این طرح توانست از سهمیه باقیمانده در مرحله یک خط اعتباری، استفاده کند و در نهایت بیست و یکم اسفندماه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سایناشور معرفی شد.

اجرای این طرح اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 2هزار نفر را در شهرستان طبس را به همراه خواهد داشت.

پیش از این «جعفر سرقینی» معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: سالیانه 2میلیون تن کنسانتره تولید می‌ شود که یک میلیون تن پس از شست ‌و شو کنسانتره زغال‌سنگ به دست می‌آید. 500 تا 600 هزار تن نیز حجم واردات زغالسنگ است.

انتظار می رود در آینده با توجه به اینکه برنامه راه اندازی واحدهای کک‌سازی پیش بینی شده است، یا واردات زغال افزایش پیدا کند یا حجم تولید داخل بالا رود. سیاست وزارت صنعت، معدن وتجارت، افزایش تولید داخلی زغال‌سنگ است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد