سرب و روی

تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی در مجتمع مهدی آباد تا سال ۱۴۰۱

تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی در مجتمع مهدی آباد تا سال ۱۴۰۱
پایگاه خبری معدن نیوز- مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: ساختار طرح مهدی آباد همتراز با استانداردهای جهانی است و طرح مهدی آباد در بخش های مطالعات زمین شناسی، تجهیز و بهره برداری معدن، احداث کارخانه های فرآوری، تامین آب و برق، دفع پساب و سدباطله و مطالعات زیست محیطی، دارای ساختار منسجم و برنامه ریزی شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهدی کرباسیان اظهار داشت: مهدی آباد یکی از معادن بزرگ دنیا است و راه اندازی آن از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو اقداماتی مثال محسوب می شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته؛ تولید 200 هزار تن در فاز نخست، 400 هزار تن در فاز دوم و در سال 1401 به عنوان فاز نهایی، 800 هزار تن کنسانتره روی سولفیدی تولید خواهد شد.

در ادامه این جلسه بهرام شکوری رئیس هیئت مدیره کنسرسیوم سرمایه گذاری معدن مهدی آباد نیز گفت: 75 درصد برنامه های مجتمع سرب و روی مهدی آباد در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری دولت در تخصیص تسهیلات ارزی به این مجتمع گفت: سرمایه گذاری های لازم در ایجاد زیرساخت های مجتمع مهدی آباد توسط بخش خصوصی انجام شده است و امیدواریم با مساعدت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه اعطای تسهیلات ارزی برای سرعت بخشیدن به پروژه فراهم شود.

از سوی دیگر مهرداد حیدری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معدن مهدی آباد در تشریح عملکرد طرح سرب و روی مهدی آباد اعلام کرد: کارخانه های فرآوری با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل 35 درصد روی یا معادل آن 80 هزار تن کنسانتره سرب – نقره با عیار 60 درصد سرب احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تامین و انتقال زیرساخت های مورد نیاز و تولید محصول، بهره برداری، نگهداری و فروش محصولات تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ظرفیت تولید اکسید روی در سال نخست روی 75 درصد، در سال دوم 90 درصد و در سال های سوم و چهارم به بعد 100 درصد خواهد شد. همچنین، از سال دوم ظرفیت تولید سولفید روی 75درصد، سال سوم 90 درصد و سال چهارم به بعد 100 درصد هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: مجموع ظرفیت تولید در سال دوم به 600 هزار تن، در سال سوم 720 هزار تن و در سال چهارم به بعد 800 هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پیشگامان صنعت سرب و روی مهدی آباد درباره اکتشاف نیز اظهار داشت: هدف مطالعات تکمیلی، ارزیابی مجدد ذخیره زمین شناسی و رسیدن به گزارش استاندارد JORC2012 مورد توجه ما است.

وی در خصوص برنامه های سرب و روی مهدی آباد در زمینه احداث کارخانه های فرآوری گفت: هدف احداث کارخانه فرآوری از خاک سولفیدی- فاز یک به ظرفیت 200 هزار تن در سال است.

حیدری همچنین از انجام عملیات پیش باطله برداری به میزان 29 میلیون تن خبر داد. وی افزود: در تامین آب، فعالیت های مقدماتی و هزینه های مربوطه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذار معدن مهدی آباد گفت: تامین برق مورد نیاز طرح به میزان 80 مگا وات است که جمع کل سرمایه گذاری مورد نیاز در این بخش به 1080 میلیارد می رسد.

حیدری افزود: در ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث کارخانه های فرآوری و سدباطله و اخذ مجوزهای زیست محیطی؛ گزارش مطالعات ارزیابی تهیه شده است و مجوزهای مسیر انتقال پسآب از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل محیط زیست استان یزد اخذ شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد