سرب و روی

رییس خانه معدن:

دولت یازدهم امکان سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در سرب و روی را فراهم کرد

دولت یازدهم امکان سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در سرب و روی را فراهم کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - رییس خانه معدن ایران معتقد است: نگرش واقعبینانه مدیریت کلان دولت یازدهم با نگاه توسعه ای به معدن و کارخانه های سرب و روی مهدی آباد (یزد) و واگذاری آن به کنسرسیوم بخش خصوصی، امکان سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری را فراهم ساخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، « محمد رضا بهرامن » روز دوشنبه افزود: قراردادهای بزرگ نیازمند مدیران جسوری است، تا بتوانند پروژه های کلان را بدون تنگ نظری و با نگاه توسعه ای در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

پیش از این رییس خانه معدن ایران گفته بود، تلاش های انجام شده در سال های 90- 1386 از سوی سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) برای بهره برداری از معدن مزبور به ثمر نرسیده، اما از سال 92 یک شرکت داخلی در قالب سرمایه گذاری و بهره برداری از معدن مهدی اباد توسط سازمان ایمیدرو انتخاب و شروع به فعالیت کرد .

بهرامن اضافه کرد: امضای قرارداد معدن سرب و روی مهدی آباد نشان داد که شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو از مدیران جسور دولت یازدهم هستند.

قرار داد سرمایه گذاری معدن وکارخانه های سرب و روی مهدی آباد (یزد) روز 21 اسفند بین کنسرسیومی متشکل از شرکت های معدنی مبین، مهندسی کاهنربا، انجمن سرب و روی ایران، شرکت مس مسکنی، شرکت معادن سرمک و شرکت آریا جنوب ایرانیان به عنوان برنده مجریان این پروژه به امضا رسید .

** نارضایتی سازمان ایمیدرو از عملکرد پیمانکار قبلی
بهرامن خاطرنشان ساخت: سازمان ایمیدرو در نیمه دوم امسال موضوع پیشرفت نداشتن عملکرد پیمانکار قبلی را مطرح ساخت و نسبت به توقف فعالیت آن دستور داد .
وی گفت : موضوع دوره زمانی برای برگزاری مزایده و انتخاب سرمایه گذار جدید، می توانست فرصت زیادی را هدر دهد و انتخاب واقعبینانه برای واگذاری به کنسیرسیوم یک تصمیم آگاهانه و با تدبیر از سوی وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو محسوب می شود .

** تجربیات بین المللی نقشه راه برای فعال سازی مهدی آباد
بهرامن یادآور شد: وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزیر مربوطه پیش از این در خصوص بهره گیری از تجربیات بین المللی برای فعال سازی معدن مهدی آباد و ترک فرآیند مزایده به دلیل شرایط خاص آن و تامین تمام جوانب از نظر فنی و مالی بازار، آگاه شده بودند، بنابراین نقشه راه مشخص شد .

** معدن مهدی آباد جایگزینی برای انگوران
رییس خانه معدن ایران افزود: معدن سرب و روی انگوران (زنجان ) در چند سال گذشته با کاهش شدید ذخیره و عیار روبرو است و اکنون تنها تامین کننده بزرگ مواد اولیه واحدهای ذیربط است، بنابراین معدن مهدی آباد ( یزد) به عنوان اصلی ترین تامین کننده خاک مورد نیاز کارخانه های صنعتی در این بخش به حساب آید.

** رایزنی خانه معدن با بنگاه های توانمند برای حضور در مهدی آباد
بهرامن گفت: خانه معدن ایران براساس وظیفه خود با هدف حفظ منافع ملی کشور برای فعال سازی معدن مهدی آباد، مذاکراتی را با بنگاه های توانمند کشور برای سرمایه گذاری و بهره گیری از توان فنی، مهندسی، مالی و انتقال فناوری در داخل و خارج از کشور به شکل مشارکت منسجم انجام داد.

وی تاکید کرد: موافقت وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو ( سازمان دارنده پروانه بهره برداری معدن مهدی آباد) در چارچوب برنامه مشخص ، زمینه ساز راه اندازی این پروژه ملی شده است.

معدن سرب وروی مهدی آباد می تواند چهار درصد فلز روی جهان را تولید کند و قادر است در ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن اثر بخش باشد .

** ضرورت جذب تامین مالی و وام های خارجی
رییس خانه معدن ایران افزود: امروز استفاده از تامین مالی ( فاینانس ) و وام های خارجی به عنوان اهرم های مالی برای راه اندازی و سرعت بخشیدن به پروژه های معدنی در دخل کشور ضرورت جدی دارد .

وی گفت : نیروهای متخصص خارجی در کنار انتقال فناوری روز نقش موثری در حرکت رو به جلو بخش معدن خواهد داشت و انتظار می رود شرکت های داخلی نیز در پروژه های کشورمان نقش محوری ایفا کنند.

** شرکت های ایرانی مجری اقتصاد مقاومتی
بهرامن خاطرنشان ساخت: سیاست اقتصادی کشور برپایه اقتصاد مقاومتی پیش می رود و این مهم با تکیه بر توانمندی شرکت های ایرانی معنا پیدا می کند و توان بومی در بخش های مهمی از جمله معدن، ضامن رشد اقتصادی است .

وی گفت: بنابراین زنجیره تخصص نیروی ایرانی با استفاده از منابع مالی، فناوری روز می تواند کمک مهمی برای حرکت چرخ اقتصاد کشور و توسعه عمران آن باشد .


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد