صنایع معدنی

به مناسبت دهه مبارک فجر انجام شد

کلنگ زنی طرح احداث کارخانه تولید آهک صنعتی

کلنگ زنی طرح احداث کارخانه تولید آهک صنعتی
پایگاه خبری معدن نیوز- به مناسبت دهه مبارک فجر، مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی کارخانه‌های «تولید آهک صنعتی و هیدراته» و «تولید بلوک‌های سبک گازی و نانو کربنات کلسیم» با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو و استاندار استان لرستان انجام شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- به مناسبت دهه مبارک فجر، مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی کارخانه‌های «تولید آهک صنعتی و هیدراته» و «تولید بلوک‌های سبک گازی و نانو کربنات کلسیم» با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو و استاندار استان لرستان انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در استان لرستان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با مشارکت بخش خصوصی طرح احداث کارخانه تولید آهک صنعتی و هیدراته پلدختر با ظرفیت 150 هزار تن در سال را در شهرستان پل‌دختر اجرا خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، در مراسم کلنگ زنی این طرح مهدی کرباسیان؛ معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو، هوشنگ بازوند، استاندار لرستان، وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و نیز حمیدرضا کاظمی نماینده استان لرستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
طرح توسعه برای تولید بلوک‌های سبک گازی AAC و نانوکربنات کلسیم از جمله طرح‌های توسعه‌ای سازمان ایمیدرو و بخش خصوصی در منطقه پلدختر است.
برای احداث فاز نخست طرح آهک صنعتی و هیدراته پلدختر حدود 600 میلیارد ریال و برای فاز دوم (تولید بلوک‌های سبک گازی و نانوکربنات کلسیم) حدود 600 میلیارد سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی تخمین زده شده است.
زمان اجرای پروژه در صورت تأمین منابع مالی و اجرای هر دو فاز به صورت موازی 36 ماه برآورد شده است.
با بهره‌برداری از این طرح ها، در مجموع حداقل 150 نفر به صورت مستقیم و 450 نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد که باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
ظرفیت فاز نخست این طرح 300 هزار تن بار ورودی است و درصدی از محصول تولیدی آن در کارخانه فاز دوم به مصرف خواهد رسید.
محصول تولیدی نهایی در صنایع ذوب آهن، ریخته گری، فولاد سازی، مس، قند و نیشکر، نفت و پتروشیمی، سد سازی، ساختمان‌سازی و غیره کاربرد دارد.
مطالعات لازم برای اجرای طرح احداث کارخانه آهک صنعتی و هیدراته (فاز 1) و تولید بلوک‌های سبک گازی (ACC) و نانوکربنات کلسیم (فاز 2) از بین بیش از 30 طرح پیشنهادی استان انتخاب و به تایید استانداری لرستان و وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.
با انتخاب طرح مذکور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بلافاصله اقدام به برگزاری فراخوان جذب سرمایه‌گذار و بررسی مناطق دارای ظرفیت آهک، در مناطق خرم آباد و پلدختر نمود که بر اساس این مطالعه، ذخایر سنگ آهک تنگ لیلم پلدختر در محلی که پایین تر از تنگ فنی است، انتخاب شد.
دلایل عمده انتخاب منطقه پلدختر کوهستانی بودن منطقه و عاری از پوشش گیاهی نزدیک تر به محل مصرف استان خوزستان و صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کیفیت سنگ آهک بالاتر از سایر نقاط پیشنهادی، دسترسی به آب رودخانه، افزایش اشتغالزایی در منطقه و دوری از مناطق مسکونی است.
همچنین در سال‌های 60 تا 70 بنیاد مسکن یک کارخانه آهک صنعتی و هیدراته در نزدیکی این منطقه احداث کرده است که در حال حاضر توسط بخش خصوصی فعال و تولید مستمر دارد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد