رویدادها و گزارش های ویژه

عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

فناوری نانو و کاربرد آن در ساخت تجهیزات زیست محیطی

فناوری نانو و کاربرد آن در ساخت تجهیزات زیست محیطی
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت: فن آوری مادون ریز در دو دهه اخیر پیشرفت‌های فراوانی را در تجهیزات و مواد با ابعاد بسیار کوچک به‌دست آورده است و به سوی تحولی فوق العاده که تمدن بشری را تا پایان این قرن دگرگون خواهد کرد، پیش خواهد رفت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت: فن آوری مادون ریز در دو دهه اخیر پیشرفت‌های فراوانی را در تجهیزات و مواد با ابعاد بسیار کوچک به‌دست آورده است و به سوی تحولی فوق العاده که تمدن بشری را تا پایان این قرن دگرگون خواهد کرد، پیش خواهد رفت.
نازنین نمازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: در بیانی کوتاه نانو فناوری یک فرآیند تولید مولکولی و هم چنین دانشی عام و فراگیر است، در بسیاری از فن آوری‌ها از جمله علوم مهندسی محیط‌زیست و ساخت تجهیزات پیشگیرانه و محافظ محیط‌زیست در مقابل انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی (آب، خاک، هوا و صوت) بسیار کاربرد دارد. وی افزود: از مهم‌ترین کاربردهای زیست‌محیطی نانوفناوری می‌توان به ساخت انواع نانو حس گرها، نانو فیلترها، کاتالیست‌های زیست محیطی، نانو پلیمرها، نانو ذرات، نانو زیست فن آوری (بیوفناوری)، بهینه‌سازی انرژی‌های نو، و هم چنین کاربرد آن در تصفیه آلاینده‌های زیست‌محیطی و... اشاره کرد.
وی تاکید کرد: استفاده از این فن آوری سبز باعث صرفه جویی فوق العاده‌ای در مصرف هزینه، انرژی، حفاظت از همه منابع محیط‌زیست و پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود و در نهایت راه را برای رسیدن به توسعه پایدار هموارتر خواهد کرد.
عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران تصریح کرد: در قرنی که در آن به سر می‌بریم جنگ اتمی و آلودگی محیط‌زیست بزرگترین تهدید برای بشریت محسوب نمی‌شود. ظهور ماشین‌های بی‌نهایت کوچک به اندازه یک سر سوزن یا در اندازه مولکولی بیشتر از آنها بشریت را تهدید می‌کند، زیرا این ماشین‌ها قادرند با تغییر اتم‌های یک ماده به یک ماده دیگر یک نوع بازسازی تازه انجام دهند که اگر کوچکترین حالت آن از کنترل خارج شود تمام گیاهان و جانوران و انسان‌ها طی دو روز به عنوان ماده خام ماشین‌ها مصرف شده و از بین می‌روند.
نمازی خاطر نشان کرد: دانشمندان این مسئله را گری یا احساس تلخ و اندوه نامیدند و طرفداران حفظ محیط‌زیست را وادار می‌کنند به طور جدی در مقابل آن بایستند و در برنامه‌های خود این مسئله را در مورد توجه کامل قرار می‌دهند. براساس مواد مختلف قانون چهارم توسعه در بخش محیط‌زیست و تأکید بر کنترل و پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و حفظ منابع آب، خاک، هوا ما را به فکر وا می‌دارد که اجرای این اقدامات پیشگیرانه در سایه فناوری نانو، تسریع این اقدامات را میسر می‌سازد، به ویژه این که در فصل چهارم قانون توسعه بر توسعه مبنی بر دانایی و استفاده معقول تأکید خاص و فناوری نانو بنابر تعریف، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در سطوح آن ظاهر می‌شود.
وی عنوان کرد: با توجه به این تعریف، فناوری نانو مختص یک رشته نیست بلکه تمام رشته‌ها از جمله غذا، دارو، پزشکی، الکترونیک، کامپیوتر، انرژی، و محیط‌زیست می‌تواند متأثر از این فناوری شود. امروزه با کاربرد وسیع این فناوری درمنابع آب، کشاورزی، انرژی، دوام‌پذیری مواد و محیط‌زیست و درمان مسائل زیست‌محیطی از طریق کنترل انتشار آلاینده‌ها و توسعه فناوری‌های سبز و حذف آلاینده‌های کوچک و بزرگ از منابع آب، خاک، هوا، سرمایه گذاری‌های کشورهای مختلف در این زمینه افزایش یافته است.
نمازی گفت: امروزه باور عمومی بشر به این مسئله است که با غفلت از نابودی محیط‌زیست و دورریزی غیرمسئولانه مواد زائد و انتشار آلاینده‌ها نمی‌تواند به پیشرفت‌های خود ادامه دهد. از این رو در جست‌وجوی یک فناوری سازگار با محیط زیست، نانوفناوری در بین فناوری‌های پا به عرصه گذاشته در جهان در یک وضعیت ناباورانه و با یک رویکرد جدید در علوم جلوه می‌کند که علاوه بر سازگاری آن با محیط زیست، ابزار مؤثری در رفع و کاهش آلاینده‌های به جا مانده در محیط بر اثر فعالیت سایر فناوری‌ها محسوب می‌شود. امروزه در دنیا از نانوفناوری به عنوان یک فناوری کلیدی و تأثیرگذار بر علم، فناوری و صنعت یاد می‌شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد