صنایع معدنی

در گفت و گوی معدن نیوز با سرپرست سرمایه‌گذاری و تحلیل کارگزاری بانک ملی مطرح شد

ثبات قیمت فلزات اساسی در میان مدت

ثبات قیمت فلزات اساسی در میان مدت
پایگاه خبری معدن نیوز- سرپرست سرمایه‌گذاری و تحلیل کارگزاری بانک ملی گفت: تغییر در میزان عرضه، قیمت نفت، دلار و شرایط اقتصادی کشورهای بزرگ همچون چین باعث رشد ۶۶ درصدی فلز روی، ۶۷ درصدی الومینیوم، ۱۰۰ درصدی سنگ اهن و بیش از ۲۵۰ درصدی زغال سنگ‌های مختلف در سال ۲۰۱۶ میلادی شد. در حال حاضر در مجموع می توان در میان مدت انتظار ریزش یا افزایش شدیدی در قیمت ها نداشت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- سرپرست سرمایه‌گذاری و تحلیل کارگزاری بانک ملی گفت: تغییر در میزان عرضه، قیمت نفت، دلار و شرایط اقتصادی کشورهای بزرگ همچون چین  باعث رشد 66 درصدی فلز روی، 67 درصدی الومینیوم، 100 درصدی سنگ اهن و بیش از 250 درصدی زغال سنگ‌های مختلف در سال 2016 میلادی شد. در حال حاضر در مجموع می توان در میان مدت انتظار ریزش یا افزایش شدیدی در قیمت ها نداشت.
حمزه قوچی فر در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز با بیان اینکه از بعد عرضه و پس از افت قیمت فلزات اساسی و کامدیتی‌ها شاهد کاهش تولید یا متوقف شدن طرح‌های توسعه‌ای بودیم به طوری که در صنعت روی شاهد بسته شدن یا کاهش تولید معادن بزرگ دنیا از جمله متوقف شدن تولید 500 هزار تنی معادن بزرگ سنجری استرالیا (Century) و170 هزار تنی لیشن ایرلند (Lisheen) بودیم و کاهش عرضه و مازاد تقاضا باعث رشد هر چه بیشتر این فلز شد.
وی افزود:  بسته شدن معادن یا کاهش تولید در سایر فلزات و کامودیتی‌ها همچون مس و سنگ آهن نیز وجود داشت. سیاست‌های دولت چین برای کاهش تولید صنایع زیان ده و آلاینده همچون زغال سنگ و سنگ آهن و کاهش ساعات کار تولید از 330 روز به 276 روز و بستن تعدادی از معادن بزرگ زغال سنگ و فولادی نیز در کاهش عرضه تاثیر زیادی داشت.
او با تاکید بر اینکه توافق اوپک برای فریز نفتی و افزایش قیمت نفت نیز جدیدترین خبری بود که باعث افزایش امید به ثبات و افزایش قیمت کامدیتی‌ها و فلزات اساسی شد، اظهار کرد: نفت همبستگی بسیار بالایی با کامدیتی‌ها دارد. مجموع این عوامل باعث رشد 66 درصدی فلز روی، 67 درصدی الومینیوم، 100 درصدی سنگ آهن و بیش از 250 درصدی زغال سنگ‌های مختلف شد.
سرپرست سرمایه‌گذاری و تحلیل کارگزاری بانک ملی یادآور شد که تاثیر این اقدامات چنان بود که گلدمن ساچ پس از چهار سال دید خوش بینی نسبت به کامدیتی‌ها ارائه داد و مهم‌ترین دلیل آن انتظار برای افزایش ساخت‌وساز‌ها و رشد اقتصادی در سال میلادی آینده خواهد بود. پیش‌بینی‌ها برای سال میلادی اتی برای کامودیتی‌های مختلف متفاوت است اما در مجموع می توان در میان مدت انتظار ریزش یا افزایش شدیدی نداشت اگرچه برخی فلزات همچون فلز روی به دلیل اضافه تقاضا و کاهش عرضه را می توان در میان مدت مستثنی کرد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد