آلومینیوم و مس

پیشرفت ۶۵ درصدی طرح گازرسانی مس سونگون

پیشرفت ۶۵ درصدی طرح گازرسانی مس سونگون
پایگاه خبری معدن نیوز - مجری طرح گازرسانی مجتمع سونگون گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه گازرسانی مجتمع مس سونگون تاکنون ۶۵ درصد بوده و ۳.۵ کیلومتر از خط تغذیه و ۹ کیلومتر از خط توزیع اجرا شده و ایستگاه‌ها نیز در مرحله ساخت سیویل هستند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - مجری طرح گازرسانی مجتمع سونگون گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه گازرسانی مجتمع مس سونگون تاکنون 65 درصد بوده و 3.5 کیلومتر از خط تغذیه و 9 کیلومتر از خط توزیع اجرا شده و ایستگاه‌ها نیز در مرحله ساخت سیویل هستند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز به نقل از مس پرس، سیاوش حاتم‌زاده با بیان این مطلب افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی مجتمع مس سونگون و تأکید بر کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی آلوده‌کننده، استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر این اساس و در نخستین قدم نیازسنجی مصرف گاز مجتمع در فاز اول 16 هزار و 670 متر مکعب در ساعت برآورد شد.
حاتم‌زاده با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در مهرماه 1391 به‌منظور تحویل 15 هزار متر مکعب گاز اظهار کرد: بر پایه این قرارداد تحویل گاز با فشار 250 پوند در نزدیکی مجتمع در تعهدات شرکت گاز و اجرای خطوط تغذیه و توزیع داخل مجتمع بر عهده شرکت مس است.
حاتم‌زاده در خصوص چگونگی تأمین گاز مجتمع سونگون گفت: با انشعاب 16 اینچی از خط 30 اینچ فشار قوی صادراتی گاز به ارمنستان و انتقال آن به ایستگاه CGS در مجاورت روستای صفرعلی دیزج ورزقان، سهم گازی مجتمع مس سونگون تأمین می‌شود و با اجرای خط لوله 12 اینچی اختصاصی سونگون از این ایستگاه به طول 25 کیلومتر تا نقطه تحویل گاز به مجتمع، نیاز گازی مجتمع مرتفع می‌شود.
مجری طرح گازرسانی مجتمع سونگون با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای طرح گفت: از سال 1392 گازرسانی داخلی مجتمع مس سونگون برای تأمین نیازهای حدود 50 نقطه مصرف شروع شد و طراحی مقدماتی و تفضیلی گازرسانی و برآورد هزینه اجرا، توسط یکی از شرکت‌های پیمانکاری صورت پذیرفت.
حاتم‌زاده با بیان اینکه در آبان ماه 93 شرکت گاز استان آذربایجان شرقی به‌عنوان دستگاه ناظر و مشاور عالی در این طرح انتخاب شد گفت: طرح نهایی گازرسانی در شهریور 1394 تهیه و به تأیید شرکت گاز استان آذربایجان شرقی رسید و در اواخر همان سال مناقصه پیمانکاری به‌صورت pc برگزار و شرکت عمران کوش آذر برنده مناقصه انتخاب شد.
وی تصریح کرد: پس از انتخاب پیمانکار قرارداد پیمانکاری مذکور برای مدت‌زمان یک سال شمسی از تاریخ 29 فروردین امسال به شرکت عمران کوش آذر ابلاغ شد.
حاتم‌زاده با بیان اینکه پس از تأیید طرح نهایی ازسوی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی فرآیند انجام مناقصه، انتخاب پیمانکار و ابلاغ قرارداد بنا به برخی دلایل فنی بیش از شش ماه زمان برد، گفت: این موضوع اتمام عملیات گازرسانی و استارت استفاده از گاز را در مجتمع به تأخیر انداخت اما با تلاش پرسنل مجموعه گازرسانی و پشتیبانی مدیریت، این پروژه در اردیبهشت‌ماه سال 1396 به اتمام خواهد رسید و استفاده از گاز در مجتمع سونگون شروع خواهد شد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد