سرب و روی

درخواست رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت باتری:

صادرات سرب محدود شود/ عوارض ۳۰ درصدی بر روی سرب و کنسانتره آن وضع گردد

صادرات سرب محدود شود/ عوارض ۳۰ درصدی بر روی سرب و کنسانتره آن وضع گردد
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت باتری برای حمایت از صنایع داخلی خواستار ممنوعیت صادرات سرب و وضع عوارض ۳۰ درصدی بر روی سرب و کنسانتره آن شد.
  بزرگنمايي:

به گزرش معدن نیوز، کاظم مرتاض، رئیس انجمن صنعت باتری با گلایه از صادرات بی رویه کنسانتره و شمش سرب، گفت: صادرات مواد خام بدون حصول ارزش افزوده موجب شده تولیدکنندگان داخلی و صنایع پایین دستی با بحران تامین مواد اولیه روبرو شوند.

وی گفت: متاسفانه در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده است، صادرات مواد خام بدون حصول ارزش افزوده موجب شده است تولید کنندگان محصولات مرتبط با این فلز سنگین با بحران تامین مواد اولیه روبرو شوند.

رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران افزود: نزدیک به 15 سال تلاش بخش خصوصی داخلی در خودکفایی تولید باتری خودرو در معرض تهدید است. سالها بازار باتری کشور در دست محصولات بی کیفیت شرکت های مشترک المنافع شرق آسیا بود که طی چندین سال اخیر با ورود بخش خصوصی به این عرصه و سرمایه گذاری کلان، این صنعت به نقطه ای رسید که نه تنها توان تامین صد در صد نیاز داخل را دارد بلکه در آستانه تصرف بازارهای جهانی نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با این حال در شرایطی که کشور با چالش جدی اشتغال دست و پنجه نرم می کند عده ای قلیل به طمع کسب سود آنی از صادارت مواد خام، زمینه تعطیلی بیش از 10 واحد تولید باتری در کشور و وابستگی مجدد کشور به محصولات خارجی را فراهم می کنند.

وی در خصوص معضل تامین مواد اولیه کارخانجات تولید باتری هشدار داد و گفت: در صورتی که سیاست های فعلی در این رابطه تغییر نکند، شاهد خاموشی خطوط تولید باتری و بیکاری چندین هزار نیروی کارفعال در این صنعت خواهیم بود.

رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران بر لزوم حمایت همه جانبه مسئولان در این برهه حساس تاکید کرد و گفت: سیاست های غلط موجب شده از یک طرف دروازه های خروج مواد خام مورد نیاز کارخانه ها باز باشد و این مواد به راحتی صادر شوند و از طرفی دیگر از ورود مواد خام جلو گیری شود.

مرتاض گفت: مواد اولیه واحدهای تولید باتری از دو طریق تولید مستقیم شمش سرب و استحصال سرب باتری های فرسوده تامین می شود. شمش سرب به دلیل افزایش نرخ ارز به شدت در حال خروج از کشور بوده و از طرفی نیز مجوز واردات باتری فرسوده جهت بازیافت و استحصال سرب به سختی صادر می شود.

وی ادامه داد: عملکرد کارخانجات استاندارد بازیافت باتری تنها در صورتی به صرفه خواهد بود که با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند که متاسفانه مقدار باتری فرسوده موجود در سطح کشور آنقدر نیست که بتواند مواد اولیه کارخانجات بازیافت باتری را تامین کند به همین دلیل صنعت بازیافت ناگزیر از واردات باتری فرسوده برای تامین مواد اولیه خود هستند. این درحالی است که به بهانه های مختلف واردات باتری فرسوده در یک سیکل معیوب و فرسایشی قرار گرفته و تامین سرب مورد نیاز تولید کنندگان با مشکل مواجه شده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان صنعت باتری و ذخیره سازها گفت: درحال حاضر دو راهکار مهم برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید باتری می توان بکار گرفت که در اولویت اول ممنوعیت صادرات سرب و در مراحل بعدی وضع عوارض حداقل 30 درصدی بر صادرات سرب و کنستانتره سرب می باشد.

وی گفت: صدور مجوز مورد نیاز واحد های بازیافت تامین کننده سرب کارخانجات تولید باتری داخلی نیز اقدامی است که باید قبل از اتمام مواد اولیه واحدهای تولیدی صورت پذیرد.

مرتاض ادامه داد: در صورتی که در این موضوع سهل انگاری شود در فصل گرما و اوج مصرف باتری بازار باتری خودرو با چالش جدی مواجه خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد