صنایع معدنی

عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران در گفت و گو با معدن نیوز مطرح کرد:

کاربرد مولیبدن از فولادسازی تا هسته‌ای

کاربرد مولیبدن از فولادسازی تا هسته‌ای
پایگاه خبری معدن نیوز - عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت:۹۰ درصد مولیبدنیم در تهیه آلیاژهای با مقاومت بالا و فولادهای ویژه در صنایع مربوط به سرعت‌های زیاد، ضد زنگ، آلیاژهای مخصوص، صنایع هوایی، در فضاپیما و بخش‌های موشک و ریخته‌گری استفاده می‌شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت:90 درصد مولیبدنیم در تهیه آلیاژهای با مقاومت بالا و فولادهای ویژه در صنایع مربوط به سرعت‌های زیاد، ضد زنگ، آلیاژهای مخصوص، صنایع هوایی، در فضاپیما و بخش‌های موشک و ریخته‌گری استفاده می‌شود.
ندا شریف پناه در گفت و گو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: آلیاژهای حاوی مولیبدن مقاومت بالایی در برابر گرما و خوردگی دارند. مولیبدن بیشتر به‌عنوان فلز آلیاژی در فولاد،‌آهن ریخته‌گری و ابرآلیاژها به منظور افزایش سختی‌پذیری، مقاومت، شدت و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.
وی افزود:بیش از 80 درصد از آندهای اشعهX  چرخشی که در کلینیک‌های تشخیص طبی بکار برده می‌شوند، از آلیاژهای مولیبدن تشکیل شده‌اند.
در دمای بالا مولیبدن با ابرآلیاژهای آهن، نیکل و کبالت، سرامیک و سایر فلزات دیرگداز (تنگستن، تانتالیوم و نیوبیوم) رقابت می‌کند.
شریف پناه با بیان این که ابرآلیاژها را می‌توان در دماهای تا 1200 درجه سانتیگراد استفاده کرد، خاطر نشان کرد: مولیبدن به‌عنوان یک کاتالیزور در صنعت نفت بخصوص در کاتالیزورهایی برای جابه‌جایی سولفورهای آلی از محصولات نفتی استفاده می‌شود.
 او تصریح کرد: همچنین از مولیبدن در صنعت ایزوتوپ هسته‌ای نیز استفاده می‌شود. مولیبدن به‌‌عنوان رنگدانه از قرمز- زرد تا نارنجی قرمز روشن در رنگ‌سازی، جوهرها، پلاستیک‌ها و صنایع لاستیک استفاده می‌شود. به گفته وی؛ مولیبدن در کاربردهای الکترونیک به خصوص در هدایت لایه‌های فلزی در ترانزیستور نازک فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته مولیبدنیم در صنعت لامپ کاربرد داشت. مولیبدن علاوه بر صنعت سرامیک، در فرآیندهای الکتریکی (به‌عنوان مثال در لامپ‌های هالوژن) نیز کاربرد دارد.  
عضو کمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران اظهار کرد:کاربردهای مولیبدن در صنایع الکترونیک نیز رو به گسترش است زیرا در مقابل خوردگی توسط بیشتر شیشه‌ها مقاوم است بنابراین به‌عنوان ماده الکترودی در کوره‌های ذوب شیشه به کار برده می‌شود. شیشه‌هایی که در چنین کوره‌هایی تهیه می‌شوند از کیفیت بالاتری نسبت به شیشه‌های تولید شده در کوره‌های سوختی برخوردار است و همچنین فرآیند تولید شیشه با استفاده از مولیبدن مقبولیت زیست‌محیطی بیشتری دارد. وی تاکید کرد:80 درصد مولیبدن در دنیای غرب در صنایع‌آهن و فولاد مصرف می‌شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد