معدن

کارخانه آهک، زغالشویی و فولاد زرند میدکو امسال و بوتیا سال آینده به بهره برداری می رسد

کارخانه آهک، زغالشویی و فولاد زرند میدکو امسال و بوتیا سال آینده به بهره برداری می رسد
پایگاه خبری معدن نیوز- مانا یکی از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو می باشد که زیرساخت های این هلدینگ را در بخش های مختلف عملیاتی و اجرا می نماید به گفته مدیرعامل این شرکت، با اجرای فولاد بوتیا مانا در صنعت فولاد صاحب نام می شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بیژن سرانجام مدیر عامل شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایران (مانا) با بیان اینکه شرکت مانا در سال 57 توسط سازمان ایدرو تاسیس و در سال 87 توسط بانک پاسارگاد خریداری شد گفت: شرکت مانا پس از خریداری شدن توسط بانک پاسارگاد در اختیار هلدینگ میدکو قرار گرفت و اکنون به عنوان پیمانکار اصلی شرکت میدکو محسوب می شود که در شرایط تحریم توانسته بسیاری از طرح های معدنی و صنایع معدنی را به بهره برداری برساند.

وی افزود: میدکو از ابتدای تاسیس اقدام به سرمایه گذاری 18 هزار میلیارد تومانی کرده که عمده این سرمایه گذاری ها در سال 94 به بهره برداری رسیده است. اهم کارهای در دست اجرای این شرکت شامل سه واحد فولادسازی شامل بردسیر که به بهره برداری رسیده و زرند و بوتیا که به ترتیب امسال و سال آینده وارد مدار تولید می شوند. به عبارت دیگر میدکو تا پایان سال جاری به ظرفیت 4.5 میلیون تن فولاد خواهد رسید و سهم قابل توجهی از ظرفیت 20 میلیون تنی فولاد کشور خواهد داشت. همچنین میدکو در پروژه های گندله سازی و کنسانتره سازی سرمایه گذاری داشته است. سه واحد گندله سازی جمعا به ظرفیت 7.5 میلیون تن، 4 واحد کنسانتره سازی جمعا به ظرفیت 10 میلیون تن و یک واحد کک سازی به ظرفیت 800 هزار تن کک متالورژی در شرکت میدکو هم اکنون احداث شده است.

سرانجام گفت: بسیاری از طرح های میدکو در شرایط سخت تحریم و با پیگیری بانک پاسار گاد انجام شده و 97 کارخانجات به طور عمده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: حوزه فعالیت مانا بیش‌تر در بخش اجرای طرح های زنجیره فولاد و ساختمان است و از سال 88 فعالیت خود را بطور جدی آغاز کرد. ‌از 27 طرحی به ارزش 2500 میلیارد تومان حدود 13 مورد به ارزش 920 میلیارد تومان تحویل داده شده که مهم‌ترین آن طرح گندله سازی 2.5میلیون تنی زرند، کک سازی 900 هزار تنی زرند و طرح زغالشویی طبس بود که در قالب EPCF عملیاتی شد و پیش بینی می شود از 14 طرح باقی مانده 9 طرح به ارزش 500 میلیارد تومان در سال 97 به بهره برداری برسد.

سرانجام گفت: طرح کارخانه آهک سازی، زغالشویی، طرح توسعه حرم امیر المومنین، بیمارستان هزار تخت خوابی قم و فولاد بوتیا چندین طرح احداث بیمارستان از جمله طرحهایی هستند که در شرکت مانا در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد بوتیا به ظرفیت 1.5 میلیون تن با همکاری شرکت دانیلی ایتالیا توسط شرکت مانا در حال اجراست به طوریکه تجهیزات این کارخانه در ایتالیا ساخته می شود و در ایران اجرایی می گردد و پیش بینی می شود امسال عمده آن اجرا و این طرح در سال 97 به بهره برداری برسد.

مدیرعامل مانا ادامه داد: مانا با اجرای این پروژه صاحب نام در فولاد می شود و قادر خواهد بود با بخش خصوصی برای ساخت کارخانه های دیگر وارد مذاکره شود.

وی تصریح کرد: کشور برنامه دارد تا ظرفیت فولاد را در افق 1404 به 55 میلیون تن برساند این در شرایطی است که هم اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور بالغ بر 20 میلیون تن است در این راستا شرکت مانا این توانایی را دارد تا طرح های زنجیره فولاد کشور را بصورت EPCF اجرا کند یعنی علاوه بر اجرا، تامین مالی هم انجام دهد.

سرانجام افزود: شرکت های زیادی از آمریکای لاتین، کره و روسیه برای سرمایه گذاری و تامین اعتبار در طرح های فولادی ایران اعلام آمادگی کرده اند. لذا مانا امسال بر روی پروژه های EPCF متمرکز خواهند شد.

وی گفت: یکی از برنامه های شرکت مانا در سال 97 اجرای طرح های زنجیره فولاد و بیمارستان بصورت اجرا و تامین مالی است چرا که اعتقاد داریم ایران از ظرفیت های بالایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردار است و کشورهای خارجی علاقه فراوانی برای حضور در بازار ایران را دارند.

سرانجام اظهار داشت: توسعه طرح های زیربنایی نظیر راه آهن جز اهداف مهم شرکت مانا است و این شرکت بتازگی آمادگی خود را در یک طرح دو میلیارد دلاری بصورت EPCF اعلام کرده است و در حال رایزنی برای ورود به این طرح هستیم.

 مدیرعامل مانا در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح کنسانتره سازی سنگان متعلق به فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: تا پایان سال 97 نصب تجهیزات در این واحد تکمیل و این طرح در سال 98 به بهره برداری می رسد.

 وی ورود مانا به طرح های آب رسانی طرح های زنجیره فولاد را یکی از اهداف مهم خواند و گفت: طرح پالایش و پاکسازی فاضلاب شهری کرمان با سرمایه گذاری 800 میلیارد تومان با هدف تامین آب صنایع در شرکت مانا اجرایی شده است همچنین در مناقصه بین المللی طرح انتقال آب به سنگان شرکت خواهیم کرد.

 سرانجام تامین آب طرح های زنجیره فولاد در سنگان را مشکل خواند و اظهار داشت: بتازگی شرکت های فعال در زنجیره فولاد سنگان با تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری توانستند آب مورد نیاز کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن را از سنگان تامین کنند.

 مدیر عامل مانا در خاتمه گفت: برنامه داریم در سال 98 معادل 4 هزار میلیارد تومان طرح در داخل و 2 هزار میلیارد تومان طرح در خارج از کشور اجرا کنیم. یکی از این طرح ها سرمایه گذاری در صنعت ساخت و ساز عمان می باشد. مانا از عراق آغاز کرده و به دنبال سرمایه گذاری در کشورهای منطقه از جمله عمان و همینطور آسیای میانه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد