فولاد و آهن

نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در فولاد مبارکه

نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در فولاد مبارکه
پایگاه خبری معدن نیوز- با پایان یافتن عملیات نصب و راه‌اندازی بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای کشور در انبار روباز ناحیۀ نورد گرم فولاد مبارکه، امکان ذخیره‌سازی تختال و کلاف در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و همچنین فضای سیر قطار و کامیون به منظور بارگیری در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع فراهم شد.
  بزرگنمايي:

به زارش معدن نیوز، خمدیر اجرای پروژه های جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: عملیات ساخت، نصب و راه اندازی این جرثقیل با توجه به سیاستهای فولاد مبارکه در راستای توسعۀ صادرات و رفع مشکلات و محدودیتها درزمینۀ بارگیری ریلی محصولات انجام شد.
حمید شجاعی با بیان اینکه از جرثقیل دروازه‌ای جهت جابه‌جایی مواد در محل‌های روباز و مکان‌هایی استفاده می شود که امکان جابه‌جایی در امتداد ریل حرکت طولی میسر است گفت: بیشترین کاربرد این نوع جرثقیلها در کارخانه ها و بنادر ساحلی و خشک است.
وی در خصوص فرایند عملیات ساخت و نصب این جرثقیل اظهار داشت: پس از طرح مشکل و ارجاع آن به مهندسی کارخانه و مطالعۀ طرح، پیشنهاد احداث چنین جرثقیلی داده شد و با همکاری واحد خرید در دستور کار قرار گرفت.
در همین زمینه مجید نصیری، رئیس اجرای پروژه‌های ایمنی، اطفای حریق و محیط زیست فولاد مبارکه نیز در این باره اظهار داشت: طول کلی پل جرثقیل دروازه‌ای نصب شده در سایت انبار روباز ناحیۀ نورد گرم 81متر، دهانه یا همان فاصلۀ بین 2 ستون 5/35متر و کنسول یا قابلیت باربرداری و بارگیری خارج از ستون نیز در هر طرف 15متر است که با احتساب مسیر حرکت طولی 200متری کنونی، فضای انبارشی معادل 13000مترمربع را تا ارتفاع 10متری ایجاد کرده است و این فضا در آینده و با ادامه یافتن ریلهای طولی قابلیت افزایش دارد.
مهدی خسرویان کارشناس اجرای پروژۀ نصب جرثقیل نیز در همین زمینه افزود: ظرفیت این جرثقیل 41تن در زیر قلاب است و قابلیت بلند کردن بار با سرعت 30متربردقیقه، حرکت عرضی 100متربردقیقه و حرکت طولی 80متربردقیقه را داراست. اپراتور جرثقیل در کابین مخصوص که به ترولی متصل است کار هدایت جرثقیل را بر عهده دارد. وزن کلی این جرثقیل غول‌پیکر در حدود 500تن است و قلاب آن به گونه‌ای طراحی شده که امکان جابه‌جایی کانتینر، اسلبهای فولادی و کویل ورق را دارا باشد؛ این در حالی است که با توجه به سرعتهای حرکتی بسیار بالا، این جرثقیل از سیستم مکانیکی ضدپاندولی (mechanical anti swing) نیز بهره میبرد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات زیرسازی شامل 3600مترمکعب خاکبرداری و 3000مترمکعب بتن‌ریزی مسلح با مقاومت فشاری 210 کیلوگرم بر سانتیمترمربع به طور همزمان با حمل قطعات جرثقیل به فولاد مبارکه صورت گرفت.
خسرویان با اشاره به این مطلب که برق مصرفی این جرثقیل توسط انشعابی با توان تأمین شده است، ادامه داد: جرثقیل نصب شده جزو به روزترین و مدرنترین جرثقیل‌های دروازه‌ای دنیا و بزرگترین جرثقیل دروازه‌ای در ایران است.
کارشناس اجرای پروژۀ نصب جرثقیل با تأکید بر اینکه این جرثقیل با همکاری و مشارکت شرکتهای طرف قرارداد و شرکت فولاد کرین ایران ساخته شده است، افزود: تمامی فرایندهای زیرسازی، فوندانسیون، ریل گذاری، مونتاژ، نصب، تست و راه اندازی جرثقیل در کمتر از شش ماه و به دست متخصصان توانمند داخلی صورت گرفت و هم اکنون آمادۀ بهره برداری است.
وی تأکید کرد: با راه اندازی این پروژه شاهد افزایش سرعت، ایمنی و کیفیت بارگیری و همچنین کاهش هزینۀ تمام شدۀ محصول به دلیل کاهش هزینه های حمل ونقل خواهیم بود. ضمن اینکه پس از اجرای پروژۀ ریل گذاری قطار در طرفین این جرثقیل، شاهد حجم بیشتر بارگیری و حمل ونقل ریلی خواهیم بود.
این کارشناس اجرای پروژۀ نصب جرثقیل در ادامه از زحمات تمامی واحدهای مرتبط ازجمله واحد بازرسی جرثقیلها، خرید، نورد گرم، توزیع برق، مهندسی کارخانه، حمل ونقل و کنترل مواد، شرکت فولاد کرین، نظارت فنی مهندسی فولاد مبارکه و همچنین از حمایتهای مدیریت اجرای پروژه های جنبی و پشتیبانی که در راستای اجرای این پروژه همکاری نمودند، قدردانی کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد