اقتصاد و صنعت

ایران جزو ۹ کشور تولیدکننده شمش نیکل در جهان

ایران جزو ۹ کشور تولیدکننده شمش نیکل در جهان
پایگاه خبری معدن نیوز- خط تولید شمش نیکل با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درشرکت دانش بنیان خوارزمی و با حمایت شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات صنایع پتروشیمی (اسپک) افتتاح شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شمش نیکل از محصولات مهم در تولید کاتالیست مورد نیاز صنعت نفت و سایر صنایع کشور است که با تولید آن ایران جزء 9 کشور تولید کننده این محصول راهبردی قرار می گیرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه افتتاح این خط تولید به خبرنگار صدا وسیما گفت: درحال حاضر کشور با استفاده از محصولات دانش بنیان تولید داخل در صنعت تولید کاتالیست های صنعتی تا 80 درصد به خودکفایی رسیده و 20 درصد باقیمانده نیز تا پایان تابستان به تولید انبوه خواهد رسید.
سورنا ستاری افزود: مهم ترین مشکل ما در این مورد استانداردهای API است که البته با تلاش هایی که در حال انجام است، این مشکل نیز رفع خواهد شد. در مورد ده گروه کالای اصلی هم اکنون شاهد پیشرفت های خوبی در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت هستیم.
جلیل سبحانی مدیرعامل اسپک (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات صنایع پتروشیمی) هم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدا وسیما گفت: تولید کاتالیست در کشور در سه بخش انجام می شود. کاتالیست های پایه فلزات گران بها در زیر مجموعه شرکت اکسیر و در 62 مدل تولید می شود. این نوع کاتالیست برای تولید بنزین و گازوئیل یورو 5 مورد استفاده می شود. کاتالیست های بیس متال در 44 کد و چهارده گروه برای سنتز متانول، استیم ریفورمینگ و واحدهای اوروآمونیاکی و پتروشیمی کشور در کارخانه خوارزمی تولید می شود.
سبحانی در ادامه گفت: تولید این نوع کاتالیست که مورد نیاز در صنعت اوره و آمونیاک در پتروشیمی، مصارف پالایشگاهی و همچنین فولاد کشور است، به صورت کامل بومی سازی شده است.
مدیرعامل اسپک بابیان اینکه تولید این کاتالیست ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد افزود: بااین کاتالیست ها می توان مواد خام را به محصول نهایی تبدیل کرد و ارزش صادرات غیر نفتی کشور را تا 60 میلیارد دلار افزایش داد.
سبحانی در ادامه افزود: کاتالیست های مورد نیاز در صنعت نفت تا پیش از این از شرکت انگلستان و شرکت دانمارک وارد می شد اما امروز حتی به یک گرم ازاین محصولات خارجی نیازنداریم.
وی در ادامه گفت: برنامه آتی ما این است که در ظرف شش ماه آینده از محل ضایعات معادن کشور که به صورت رایگان در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد، منگنز، کوبالت، نیکل تولید کنیم و با استفاده این مواد اولیه به سمت باتری هیبریدی و انرژی خورشیدی حرکت کنیم.
امروز، خط تولید شمش خالص نیکل در کارخانه گسترش فناوری خوارزمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهور افتتاح شد.
حسن نوایی مدیرعامل شرکت دانش بنیان خوارزمی نیز به خبرنگار ما گفت : با راه اندازی خط تولید شمش نیکل ، ایران جزء نه کشور برتر جهان قرارمی گیرد که به دانش استحصال نیکل دست می یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد