آلومینیوم و مس

مشاور مدیرعامل و مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس مطرح کرد؛

پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۰ درصدی شرکت مس

پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۰ درصدی شرکت مس
پایگاه خبری معدن نیوز- بهروز رحمتی، مشاور مدیرعامل و مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس گفت: شرکت مس برای این‌که بتواند در فضای بین‌المللی زنده بماند هیچ راهی به‌جز توسعه ندارد و این توسعه هم حتماً باید با مطالعه دقیق و توسعه با نگرش پایدار باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مشاور مدیرعامل و مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس با بیان این‌که در شرایط کنونی کشور به تأمین مالی با نرخ سود پایین در فضای بین‌المللی دسترسی نداریم گفت: اعتقاد دارم که افزایش سرمایه یکی از بهترین و سهل‌الوصول‌ترین و شاید ارزان‌ترین مدل‌های تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در ایران است.
رحمتی با بیان این‌که برای سال مالی گذشته پیش‌بینی حداقل سود 2‌هزار و 300 میلیاردی داریم گفت: علاوه بر آن، حدود 900 میلیارد تومان سود انباشته داریم که درمجموع برای پایان سال مالی گذشته بیش از 3 هزار و 200‌میلیارد تومان سود قابل‌تقسیم خواهیم داشت که می‌توان با این مقدار تامین مالی در حوزه توسعه انقلابی ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: درصورتی‌که مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس گرفته شود شرکت مس می‌تواند این سرمایه را در جهت توسعه پایدار به کار گیرد نه این‌که صرف هزینه‌های مالی جاری شود.
مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس با تأکید بر این‌که در شرایط کنونی شرکت مس خود را مکلف به توسعه می‌داند اظهار داشت: گزارشی برای هیأت مدیره شرکت تهیه‌کرده‌ایم و در دست بررسی است که بتوانیم مجوز افزایش سرمایه را بگیریم. پیشنهاد ما افزایش سرمایه 40 درصدی شرکت مس است؛ یعنی 2 هزار و 400 میلیارد تومان از این سود را در حوزه توسعه هزینه کنیم و بخشی از این سود را هم به سهامدار پرداخت کنیم که بتوانند هزینه‌های جاری خود را پوشش دهند.

یک خبر خوش برای سهامداران شرکت مس
بهروز رحمتی با بیان این‌که در حوزه توسعه مس هرگونه توسعه‌ای که بر اساس Feasibility Study انجام شود یعنی روی آن مطالعه فنی و اقتصادی شده باشد 100 درصد اقتصادی است و هزینه انجام شده آن به سرمایه‌گذار برخواهد گشت اظهار داشت: من در حوزه‌های دیگر این تضمین را نمی‌دهم ولی در صنعت مس سرمایه‌گذاران باید نگران سرمایه‌گذاری و انجام طرح‌های توسعه‌ای صنعت باشند.
وی تأکید کرد: سهامداران باید ما را مکلف کنند که بخشی از سود حاصل شده از طریق افزایش سرمایه در طرح‌های توسعه شرکت هزینه شود تا باعث افزایش ثروت سهامداران و ایجاد برکت بیشتر برای سهامداران شویم.

سود حداکثری در صنعت مس منافاتی با تکمیل زنجیره تولید ندارد
مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس در پاسخ به این پرسش که چرا طی سال‌های گذشته سیاست‌گذاری‌های مختلفی در خصوص چگونگی توسعه در شرکت مس و تکمیل زنجیره تولید انجام شده است و در شرایط کنونی شرکت مس چه سیاستی را باید در پیش بگیرد گفت: حدود 13 سال گذشته چندین‌بار در حوزه توسعه مطالعاتی انجام شده است که قرار بود در اوایل دهه 80 تا 85 تولید مس را به 400 هزار تن برسانیم که تا چندین سال این فرآیند ادامه داشت. در سال 89 با توجه به ظرفیت‌های شناسایی‌شده، ظرفیت‌سازی تولید به به 700 هزار تن مس کاتدی در کشور تعریف شد و بر اساس آن تا سال 92 این سیاست‌گذاری توسعه پیش رفت به‌تدریج قیمت‌های جهانی روند نزولی پیدا کردند و در سال 94 به کف قیمتی خود طی سالیان اخیر رسیدند و در این شرایط شرکت مس با بازنگری مجدد طرح‌های توسعه ظرفیت‌سازی 400 هزار تنی را موردنظر قرار داد.
وی تصریح کرد: در حوزه توسعه صنعت مس دیدگاه مختلفی در کشور حاکم است که برخی بر این اعتقاد هستند فقط تا مرحله تولید کنسانتره پیش برویم و برخی اعتقاد دارند تا پایان زنجیره تولید (کاتد) و حتی صنایع پایین دستی پیش برویم. نظر من این است که یک حد واسط بین این دو گزینه را باید انتخاب کرد که هم بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشد تا بتوانیم تا حدودی زنجیره تولید را تکمیل کنیم یعنی حداکثر ارزش‌افزوده را ایجاد کنیم.
رحمتی با اشاره به این‌که حدود 80 درصد حاشیه سود تا مرحله تغلیظ به دست می‌آید بیان کرد: هیچ منافاتی وجود ندارد که ما زنجیره تولید را تکمیل و ذوب و پالایش را هم ایجاد کنیم و 20 درصد بعدی سود را نیز نصیب سهامداران شرکت مس کنیم.
مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس با تأکید بر این‌که با تکمیل زنجیره تولید اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد افزود: در حال حاضر، مشکلی اصلی کشور بحث اشتغال است و همه ما در یک قایق نشسته‌ایم و باید مواظب کشور باشیم بنابراین من موافق با این هستم که اولویت با حوزه معدن و تغلیظ باشد ولی نگاهی اساسی به حوزه ذوب و پالایش و صنایع پایین‌دستی هم داشته باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد