اخبار استان ها

در جلسه شورای معادن استان لرستان مطرح شد؛

لزوم تأسیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم معدن در استان های با بیشترین معادن/ باید به دنبال تدوین برنامه عملیاتی موثر در زمینه فرآوری مواد معدنی استان بود

لزوم تأسیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم معدن در استان های با بیشترین معادن/ باید به دنبال تدوین برنامه عملیاتی موثر در زمینه فرآوری مواد معدنی استان بود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: ابعاد واگذاری‎ معدن‎ها محدود شود و در کنار آن صلاحیت معدن‎داران مورد بازنگری قرار گیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، احمد مرادپور در جلسه شورای معادن استان اظهار کرد: هر کشوری ثروت‎‎ها و ذخایری دارد که معادن یکی از این ثروت‎های اصلی محسوب می‎شوند. معادن در توسعه هر مملکت می‎توانند نقش بسزایی داشته باشند به شرط اینکه این توسعه، پایدار باشد و به محیط زیست و منابع طبیعی خسارت وارد نکند.
مرادپور با اشاره به اینکه اگر منابعی را استخراج کنیم و عرصه‎های طبیعی صدمه ببینند دچار خسارت جبران ناپذیری خواهیم شد، خاطرنشان کرد: طی سنوات گذشته واگذاری‎ معادن به افرادی بود که عمدتا صلاحیت و تخصص این کار را نداشتند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: در گذشته تحصیل‎کرده رشته معدن در استان نداشتیم اما هم اکنون فارغ‎التحصیلان این رشته به میزان کافی در استان وجود دارند برای همین اگر قرار است معدنی واگذار شود از افرادی که در این رابطه تخصص لازم را دارند استفاده شود. صلاحیت افرادی که از قبل مجوز گرفته‎اند را باید مورد بررسی قرار داد. همچنینی معادنی که دیگر صرفه اقتصادی ندارند باید به منابع طبیعی و شهرداری واگذار شوند تا با تغییر کاربری مورد استفاده قرار گیرند.
مرادپور اظهار کرد: هم اکنون در تمام دنیا از معادن با کمترین تخریب به محیط زیست برداشت می‎کنند و این استخراج به شکل زیرزمینی انجام می‎شود؛ در استان نیز باید از این روش استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده استخراج معادن استان و پرتی آن بالا بوده و سال‎های متمادی به این روش کار می‎شد که منجر به ورشکست شدن آنها شده است اما با استفاده از تکنولوژی روز می‎توان از این هدررفت‎ها جلوگیری کرد برای همین در واگذاری‎های جدید باید از دانش و فن‎آوری روز استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ابعاد واگذاری‎ها باید محدود شود، اضافه کرد: واگذاری‎های قبلی کیلومترها از عرصه‎های طبیعی را نابود می‎کرد که امروز باید به دنبال استخراج با حجم کم و ارزش افزوده بالا بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: معادن را باید به معدن‎کار واقعی داد.
محمدرضا صفی‌خانی در جلسه شورای معادن استان اظهار کرد: صنایع معدنی و معادن یکی از ظرفیت‌های مهم استان‌ها هستند که می‌توانند در توسعه نقش اساسی داشته باشند. معادن استان باید ساماندهی شوند، افزود: هم اکنون بیشتر آنها مکانیزه شده و از مانیتورینگ استفاده می‌کنند که پایش‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.
صفی‌خانی با بیان اینکه ثروتی بنام معدن داریم که باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد، ادامه داد: برخی از معادن در شهرستان چگنی دیگر اقتصادی نیستند چراکه تکنولوژی به روزی ندارند برای همین نیاز به حمایت دستگاه‌های اجرایی و قضایی است تا بتوانند از وضعیت موجود خارج شوند.
وی اضافه کرد: هم اکنون مجوز کاغذ سنگ را به چند هلدینگ داده‌ایم و موضوع معدن زیرزمینی به سرعت در حال پیگیری است. باید رویکردمان را تغییر داده و از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم که در این رابطه اقداماتی انجام شده است.
صفی‌خانی به تأسیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم معدن اشاره کرد و گفت: این شعب در شهرستان‌هایی که بیشترین معدن را دارند باید ایجاد شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از رشد 30 درصدی تعداد معادن استان از سال 94 تا به حال خبر داد و گفت: همچنین با اقداماتی که انجام شده 91 درصد ظرفیت اسمی آنها محقق شده است.
صفی‌خانی گفت: درخصوص معادن متروک نیز قرار است با برگزاری مزایده آنها را به معدن فعال اضافه کرد.
جمال مومیوند، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در جلسه شورای معادن از برخورد با 17 مورد برداشت غیرمجاز مواد معدنی در استان خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون پرونده قضایی آنها در حال بررسی بوده که زمان‌بر است و بعضاً احکام متناسب با نوع جرم صادر نمی‎شود.
وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها حتی دستور اسقاط ماشین‌های حمل بدون مجوز صادر می‌شود، افزود: در لرستان اثرگذاری این احکام کم بوده و برخورد با متخلفین ضعیف است.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از شناسایی 17 ماده معدنی در استان خبر داد و گفت: همچنین 230 معدن در استان وجود دارد که از این تعداد 127 مورد فعال است. سال گذشته حدود 6 میلیون و 340 هزار تن برداشت از معادن داشتیم که ظرفیت اسمی 7 میلیون تن بوده و 91 درصد محقق شده است.
وی با بیان اینکه ذخیره معادن استان 588 میلیون تن است، ادامه داد: عمده این مواد شامل سنگ‌های لاشه و گوهر هستند که در کنار آن سنگ چینی، گرانیت، تالک، مارن و دولومیت را نیز داریم.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از افزایش استخراج واقعی سه معدن بزرگ استان خبر داد و گفت: ذخیره سنگ در استان حدود 6.5 میلیون تن بوده که در کشور سه میلیارد تن است؛ همچنین میزان برداشت در کشور 16 میلیون تن بوده که این میزان در استان 1.1 میلیون تن است.
محمدتقی شاکرمی، معاون پیشگیری دادگستری لرستان بر لزوم متعادل‌سازی پرونده‌های بهره‎برداری معادن تأکید و اظهار کرد: در برخورد با برداشت غیرمجاز از معادن اقدامات انتظامی و قضایی خوبی انجام شده است و دادستان به صورت شبانه‌روزی و مستمر موضوع را پیگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه در اصول 49، 50 و 43 قانون دستورات لازم جهت برخورد با متخلفان صادر شده و طبق آنها عمل می‌شود، افزود: دستگاه قضا وظیفه ندارد که یک به یک این معادن را مورد بازدید قرار دهد و اگر برداشت غیرمجازی انجام می‌شود دستگاه‌های مربوطه باید اعلام کنند تا با آنها برخورد شود.
شاکرمی خاطرنشان کرد: خیلی از مجوزها ممکن است منقضی شده یا برداشت‌ها بیش از تناژ مجاز باشد. همچنین بعضی از آنها به افرادی واگذار شدند که صلاحیت لازم را ندارند.
معاون دادگستری لرستان با اشاره به از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی با برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از معادن گفت: بیشترین معادن در شهرستان‌های چگنی و الیگودرز وجود دارند که رئیس کل دادگستری به شخصه پیگیر این موضوع است.
وی با بیان اینکه پرونده‌های بهره‌برداری از معادن باید متعادل‌سازی شوند، افزود: بعضی از اسناد ممکن است منقضی و یا معدن به چند نفر واگذار شده باشد که باید مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی شوند.
علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز با بیان اینکه خام فروشی سنگ کمک خاصی به اقتصاد استان نمی‎کند، در جلسه شورای معادن استان اظهار کرد: معادن به طور مطلوب مورد استفاده بهینه قرار نمی‎گیرند و متاسفانه این معادن به جای کمک به توسعه استان باعث خسارت زدن به زیرساخت‎های شهری شده‎اند.
آشتاب بیان کرد: دیده می‎شود که ماشین‎های حمل این سنگ‎ها ضمن تردد خود آسیب‎های زیادی به شهر وارد می‎کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: باید به دنبال ایجاد فرآوری از مواد معدنی به وِیژه سنگ در استان باشیم چراکه خام فروشی کمک خاصی به اقتصاد استان نمی‎کند، در همین راستا مطالعه فرآوری معادن باید در دستور کار شورای معدن استان قرار گیرد. معتقدم حرکت باید به سمتی باشد که یک برنامه عملیاتی موثر در این زمینه تدوین شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد