سایر عناصر و مواد

تعطیلی یک واحد معدنی از سوی محیط زیست بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر/ سایه تعطیلی بر کارخانه سولفات پتاسیم ایوان

تعطیلی یک واحد معدنی از سوی محیط زیست بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر/ سایه تعطیلی بر کارخانه سولفات پتاسیم ایوان
پایگاه خبری معدن نیوز- فعالیت کارخانه سولفات پتاسیم ایوان در پی گزارش اداره کل محیط زیست مبنی بر تولید مواد آلاینده به حالت تعلیق درآمده و برای نصب فیلتراسیون تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نبوز، قریب به یک ماه از تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده که اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان و در نهایت تعطیلی این کارخانه و رکود تولیدات این مجموعه می گذرد و تاکنون اقدامی برای فعالیت دوباره آن صورت نگرفته است.
اداره کل محیط زیست از فعالیت این کارخانه بدلیل دود حاوی دی اکسید گوگرد جلوگیری کرده در حالیکه مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت با رد این توجیه بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در این مرکز تاکید دارند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان کماکان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.
امیدعلی عزتی افزود: با تعطیلی بخشی از این کارخانه تعدادی از کارگران بیکار و عده ای نیز در بخش های دیگر این واحد صنعتی فعالیت می کنند و باعث رکود تولیدات این واحد صنعتی شده است.
وی با بیان اینکه شایعاتی در خصوص سمی و سرطان زا بودن کارخانه متشر شده است، گفت: تاکنون هیچ مدرک معتبری مبنی بر سمی بودن دود این کارخانه توسط محیط زیست ارائه نشده است.
به گفته عزتی دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.
وی تاکید کرد: محیط زیست معتقد به نصب فیلتراسیون در این کارخانه است و مدت 2 هفته برای نصب آن مهلت داده است در صورتیکه این کار بیش از سه ماه طول می کشد و همین امر باعث لطمه به تولیدات کارخانه می شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع مشکل فیلتراسیون اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.
علی طاهر سارایی افزود: آلودگی این کارخانه با چندین بار نمونه برداری توسط کارشناس سازمان محیط زیست ایلام مبنی بر تولید بیش از حد مجاز گاز دی اکسید گوگرد ناشی از دود این واحد صنعتی محرز شده است.
وی افزود: شاخص استاندارد تولید آلودگی واحدهای صنعتی بین 800 تا 1200 پی پی ان است که این کارخانه با تولید بیش از این میزان باعث آلودگی این منطقه شده است.
سارایی با بیان اینکه این کارخانه تا زمان رفع مشکل فیلتراسیون با دستور قضایی تعطیل خواهد بود، گفت: این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و چندین شرکت نیز برای رفع این مشکل اعلام آمادگی نموده اما مسئولان کارخانه همکاری لازم را ندارند.
وی تاکید کرد: این کارخانه برای رفع مشکل باید هزینه های مالی را متحمل شود و شاید قصور برای رفع این مشکل به همین دلیل باشد.
به گفته سارایی بعد از مهلت 2 هفته ای برای نصب فیلتر و عمل نکردن توسط مسئولان کارخانه تا زمان رفع مشکل این کارخانه همچنان پلمپ خواهد ماند.
کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال 95 در 2 فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای 90 نفر شغل ایجاد کرده است.
برای اجرای این پروژه بیش از 550 میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ 4/4 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 61 میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.
هم اکنون فاز اولیه این طرح در زمینه تولید اسید کلریدریک با ظرفیت روزانه 25 تن و اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 40 تن به بهره برداری رسید.
300 نفر به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک و ناحیه صنعتی شهرستان ایوان مشغول کار هستند.
شهرستان ایوان با جمعیت 55 هزار نفری در 35 کیلومتری شمال ایلام قرار دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد