معدن

شورای رقابت در بحث انحصار زغال سنگ ورود کند

شورای رقابت در بحث انحصار زغال سنگ ورود کند
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر عامل بورس انرژی در پاسخ به چرایی ناتوانی این نهاد برای ازبین بردن انحصار موجود در بازار زغال سنگ، گفت: زغال سنگ، در بورس انرژی پذیرش شده و با توجه به اینکه شرکت هایی بزرگی همچون ذوب آهن خریدار حجم عظیمی از زغال سنگ هستند، پیگیری های فراوانی برای اینکه این خرید از طریق بورس محقق شود، انجام شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سید علی حسینی گفت: بستر و زمینه های معاملاتی عرضه زغال سنگ در بورس انرژی فراهم شده اما شرکت مصرف کننده از جمله ذوب آهن چندان استقبالی از این موضوع نکرده اما طبیعتا خرید از بورس باعث قیمت شفاف تر و تحقق منافع طرفین می‌شود.

حسینی با تاکید به اینکه مفهوم بورس ایجاد رقابت و شفافیت است، افزود: مصرف‌کننده بزرگ و نهایی باید پاسخگوی عدم استقبال خود از مسیر شفاف و رقابت‌پذیر بورس باشند ضمن آنکه برای این اقدام خود یعنی عدم خرید زغال سنگ نیز دلایل مناسبی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس انرژی بازوی حمایتی برای الزام چنین شرکت‌هایی به خرید از بورس را دارد، گفت: بازوی حمایتی بورس به معنای الزام مصرف‌کننده به خرید حتمی از این بازار نبوده چراکه اعتقادی به اجبار مصرف‌کنندگان از محصولات عرضه شده در بورس انرژی وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر، بورس انرژی مشوق‌های متنوعی را برای حضور و خرید مصرف‌کنندگان در این بازار ارائه داده تا این شرکت‌ها ترغیب به ورود و خرید از بورس انرژی شوند؛ برای مثال عرضه کنندگان از 10 درصد معافیت معاملاتی برخوردارشده ضمن آنکه خریداران اطمینان کامل از تحویل به‌موقع کالای خریداری شده را دارند همچنین بحث تضامینی که در قراردادها قید شده به نفع اقتصاد ملی ما و شفافیت خرید از بورس انرژی شده است.

وی افزود: شورای رقابت و مرکز ملی رقابت در چارچوب قوانین و اختیاراتی که دارند حتما می توانند با رصد این مورد، به مسئله ورود کرده اما بورس انرژی بیشتر با فرهنگ سازی و ایجاد مشوق و منافع سعی در توسعه و ترغیب شرکت ها برای انجام معاملات خود در بورس را دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد