صنایع معدنی

ضرورت فراهم شرایط رشد صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

ضرورت فراهم شرایط رشد صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی
پایگاه خبری معدن نیوز- در سیزدهمین نشست کارگروه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بر لزوم حمایت از صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان یک صنعت معدنی توسط یک سازمان توسعه‌ای تاکید شد تا شرایط رشد این صنعت فراهم آید.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- در سیزدهمین نشست کارگروه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بر لزوم حمایت از صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان یک صنعت معدنی توسط یک سازمان توسعه‌ای تاکید شد تا شرایط رشد این صنعت فراهم آید.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، عباس رنجبر، مدیر زیرساخت ایمیدرو در سیزدهمین نشست کارگروه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، موسسه گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی، اتحادیه طلا و جواهر، اتحادیه تولید‌کننده و صادرکننده سنگ‌های قیمتی و نیز کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به موضوع «دانش بنیان بودن» به عنوان یکی از رویکردهای 5 گانه اقتصاد مقاومتی، خوشبختانه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، در برخی حوزه‌ها دانش‌بنیان است و باید بررسی شود چگونه می‌توان این صنعت را در اقتصاد مقاومتی رشد داد.
وی ادامه داد: این حوزه هنوز شناخته شده نیست و نیاز است که به عنوان یک صنعت درون شهری به رسمیت شناخته شده و در عین حال با صنایع دیگر متمایز و محصولات تولیدی آن به عنوان محصولات صنایع معدنی قلمداد شود تا مورد حمایت قرار گیرد.
به گفته رنجبر، نهادها و سازمان‌های غیر دولتی (NGO ها) مرتبط با این صنعت، مصمم به توسعه آن هستند اما اگر در این حوزه هم افزایی باشد، می‌تواند برآیند قابل توجهی برای رشد اقتصادی به همراه داشته باشد، به طوری که کشورهای صاحب سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با تولید ناخالص داخلی کمتر، درآمدهای بالاتری در این بخش دارند.
در این نشست، اعضای کارگروه به چالش‌های موجود در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی پرداختند. از جمله این چالش ها، «ارتباط پایین دانشگاه و این صنعت و حمایت پایین مالی برای عملیاتی کردن طرح‌ها و پایان نامه ها»، «ورود آسان و ارزان محصولات قاچاق سنگ‌های قیمتی»، «به هم پیوسته نبودن زنجیره استخراج مواد معدنی، استحصال و ورود محصول به بازار»، «موازی کاری نهادهای مرتبط و نبود متولی واحد»، «پایین بودن سطح اطلاعات فعالان از قوانین حمایتی موجود»، «وجود دلالان فروش مواد اولیه و اختلاف بالای قیمت ماده اولیه»، «نبود ارتباط بین تولیدکننده، مصرف‌کننده و معادن» و «نبود تعرفه گمرکی مناسب برای جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و درنتیجه حمایت از این صنعت نوپا» بود.
در ادامه، راهکارهایی برای توسعه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی همچون «حمایت مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی»، «ارتباط با موسسات خارجی برای دریافت استانداردهای جهانی»، «فراهم کردن شرایط برای استخراج و استحصال ذخایر غنی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی»، «ساماندهی بازار داخلی»، «تولید محصولات قابل رقابت»، «تشکیل خوشه استان‌ها در این صنعت برای شناسایی حلقه مفقوده هر استان»، «استفاده از فرصت‌ها و قوانین فعلی»، «حذف مالیات بر تولید»، «مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات فرآوری سنگ ها»، «ایجاد مرکز بهسازی قیمت ها» و «اختصاص کد تعرفه به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی» ارائه شد.
حمایت از پروژه‌های دانش‌بنیان
محمد جواد پیش بین، رییس کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران در این جلسه ضمن تشریح فعالیت‌های این کانون، اعلام کرد: یکی از وظایف اصلی کانون، حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی دانش‌بنیان است و ما در این زمینه حمایت‌های لازم را به عمل می‌آوریم و پیگیر اعتبارات آن هستیم.
وی ادامه داد: این کانون، داشنجویان کارشناسی ارشدی را که پروژه هایی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارند و در عین حال کاربردی و اشتغالزا باشند، به عنوان کارگزار به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌کند.
مقرر شد نتایج این جلسه و جلسات آینده تا پایان امسال جمع بندی و برای بحث و بررسی به کمیته سرمایه‌گذاری ایمیدرو ارسال شود تا این سازمان در صورت امکان، شکل و ساختار حمایتی را مشخص کند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد