معدن

اروپا ۲ میلیارد دلار در بخش معدن ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

اروپا ۲ میلیارد دلار در بخش معدن ایران سرمایه‌گذاری می‌کند
پایگاه خبری معدن نیوز - یک مقام دولتی ایران گفت: به رغم تهدید آمریکا به وضع تحریم‌های جدید، این کشور در حال نهایی کردن حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری اروپایی‌ها در پروژه‌های مس و فولاد است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از رویترز، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: همچنین مذاکرات اولیه ای با سرمایه گذاران سوئیسی برای توسعه مهدی آباد، یکی از بزرگترین ذخایر روی جهان در جریان است.
کرباسیان افزود: «ما بیش از 35 سال تجربه تحریم‌ها را داشته ایم اما من امیدوارم این بار اروپایی‌ها سرمایه گذاری (در ایران) را ادامه دهند.
وی افزود: «ما روابط بسیار خوبی با اروپا داشته ایم و واردات، صادرات و سرمایه گذاری‌های زیادی از سوی آنها داریم که هم به سود شرکت‌های اروپایی و هم به سود شرکت‌های ایرانی است.»
ذخایر معدنی غنی ایران از سنگ آهن گرفته تا طلا در کنار ارزان بودن انرژی، از زمان لغو تحریم ها، توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است.
منابع صنعتی گفتند، برخی سرمایه گذاران احتمالی در بخش معدن به دلیل نامشخص بودن تبعات کار با دولت ایران که عملا تمام معادن کشور را در کنترل دارد، محتاطانه رفتار می‌کنند اما به گفته کرباسیان، تهران به سرمایه گذاران اطمینان داده که امکان اینکه آنها مالکیت کل پروژه‌ها را در اختیار داشته باشند، سودشان را به خارج از ایران منتقل کنند و سرمایه گذاریشان را تضمین کنند وجود دارد.
کرباسیان افزود، در ایران، هزینه انرژی حدود 15 درصد از هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل می‌دهد، در حالی که در سایر نقاط جهان این رقم 30 تا 40 درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد.
کرباسیان گفت، در حال حاضر مذاکرات در 2 پروژه کارخانه بیلت‌های فولادی به ارزش 2 میلیارد دلار با سرمایه گذارانی از جمله از کشورهای ایتالیا و اتریش در جریان است، در حالی که سرمایه گذاران دانمارکی نیز به دنبال احداث یک معدن مس هستند. وی از اشاره به هویت این سرمایه گذاران خودداری کرد.
«ما در حال نهایی کردن این پروژه‌ها هستیم. مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.»
وی افزود، ایران در 4 سال آینده به دنبال جذب 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن و فلزات است تا اهداف بلندپروازانه خود را که شامل افزایش 77 درصدی تولید فولاد کشور و رساندن آن به 55 میلیون تن تا سال 2025 است محقق سازد.
معاون وزیر صنعت ایران همچنین گفت، ایران که قصد دارد تولید آلومینیوم خود را تا سال 2025 به 1.5 میلیون تن برساند، ذخایر بوکسیت خام کافی در اختیار ندارد، بنابراین یک معدن 400 میلیون تنی را در گینه خریداری کرده که برای استخراج آن به دنبال سرمایه گذار می‌گردد.
وی در ادامه گفت، من روز سه شنبه نشستی با رونا فیرهد، وزیر تجارت و توسعه صادرات انگلیس داشتم و تلاش کردم نظر سرمایه گذاران انگلیسی را به ایران جلب کنم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد