رویدادها و گزارش های ویژه

واگذاری سهام به چه قیمتی/ چرا ۵۰ درصد سهام شرکت توسعه معادن روی به یکی از زیرمجموعه های شرکت تکنو انتقال یافت؟/ بررسی سناریوهای احتمالی

واگذاری سهام به چه قیمتی/ چرا ۵۰ درصد سهام شرکت توسعه معادن روی به یکی از زیرمجموعه های شرکت تکنو انتقال یافت؟/ بررسی سناریوهای احتمالی
پایگاه خبری معدن نیوز- سرمایه گذاری مهر اقتصاد، از شرکت های تابعه «بنیاد تعاون بسیج»، سهامدار اصلی شرکت های «کروی» و «تکنو» است. به دلایل نامشخص، یک ماه پیش، ۵۰ درصد سهام کروی به ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد تومان، به زیرمجموعه شرکت تکنو منتقل شده است. این در حالی است که ارزش بازار تکنو به مراتب پایین تر از این بلوک ۵۰ درصدی است و با وجود رشد شدید قیمت سهام تکنو در یک ماه اخیر، ارزش آن به ۴۴ میلیارد تومان رسیده است. معدن نیوز در تحلیل خود به این رویداد و تاثیر آن بر سهام این شرکت معدنی بورسی پرداخته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، انتقال 50 درصد از سهام کروی به شرکت زیرمجموعه شرکت تکنو، ابهامات متعددی را ایجاد نموده و پیش بینی می شود عواقب مخربی را در پی داشته باشد. اولا چرا شرکت تکنو با وجود رشد سهام و با وجود در اختیار گرفتن مالکیت شرکتی به مراتب بزرگتر از خود، اقدام به شفاف سازی نادرست نموده و اعلام کرده است که دلیلی برای رشد سهام وجود ندارد!!!

دوم آنکه چرا سهام کنترلی شرکت بزرگی چون «کروی»، در اختیار شرکتی با سرمایه 10 میلیون تومانی (!!!) قرار دارد و حتی سهامدار اصلی اش تکنوتار نیز نسبت به سهام واگذار شده ارزش چندانی ندارد. هر چند سهامدار اصلی هر دوی این شرکت ها در نهایت یکسان است، اما این شرکت ها سهامداران بورسی نیز دارند که به نظر می رسد به بهانه «خُرد» بودنشان صرفنظر شده اند!!!

سوما آیا مسئولین امر، متوجه آثار شدید این سهامدارای نامتوازن بر معاملات این دو شرکت بورسی نیستند؟!! آیا یک حسابداری ساده نشان نمی دهد که رشد یا افت 10 درصدی ارزش کروی، ترازنامه زیرمجموعه تکنو و در نتیجه ارزش سهام تکنوتار را با نوسان های چند صد درصدی مواجه خواهد ساخت؟!!

تغییر سهامدار کروی با چراغ خاموش

توسعه معادن روی (کروی) با ارزش بازار 800 میلیارد تومانی یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های کشور در زمینه تولید سرب و روی است. بررسی سهامداران این شرکت در یک ماه اخیر نشان می دهد که 50 درصد از سهام این شرکت از سهامداران متعدد به «شرکت گسترش سرمایه گذاری تک تار» منتقل شده است.

سهامداران شرکت توسعه معادن روی در تاریخ 1 اردیبهشت 96

سهامداران شرکت توسعه معادن روی ایران در آخر اسفند 96

قد و قواره خریدار جدید!

 سهامدار 50 درصدی کروی، شرکت گسترش سرمایه گذاری تک تار یکی از زیرمجموعه های «شرکت مهندسی تکنوتار» است که در بازار سهام در نماد «تکنو» پذیرش شده است. این شرکت از سال ها قبل با هدف سرمایه گذاری تاسیس شد اما در این سال ها (به جز سال های 92) بدون فعالیت بوده است. آخرین صورت مالی منتشر شده این شرکت مربوط به سال 95 است که سهامداران را افشا نموده است؛ 97 درصد شرکت تک تار متعلق به تکنوتار است.

 صورت های مالی سال 95 شرکت تک تار

 همانطور که از جدول پیداست، سرمایه شرکت تک تار تا اوایل سال 96، تنها مبلغ ناچیز 10 میلیون تومان بوده که در مقابل سرمایه 240 میلیاردی کروی، عدم تناسب این دو شرکت را نشان می دهد.

 شفاف سازی گمراه کننده تکنوتار

 قیمت سهام شرکت تکنوتار از اواخر اسفند 96 از محدوده زیر 200 تومان یک رالی صعودی را شروع کرد که تا 300 تومان ادامه یافت. دقیقا یک روز پس از تشکیل روند، خرید بلوک 50 درصدی در سامانه بورس به ثبت رسیده و به اطلاع عموم رسید. (نقطه ای که با فلش مشخص شده است)

 نمودار قیمت سهام شرکت تکنوتار (تکنو) در یک سال اخیر

 این در حالی است که شرکت مهندسی تکنوتار در 14 فروردین، در پاسخ به نامه سازمان مبنی بر درخواست افشای دلیل رشد، شفاف سازی «عدم تغییر با اهمیت» (تصویر زیر) را ارائه داده و هیچ گونه اشاره ای به خرید بلوک 400 میلیاردی ننموده است. این در حالی است که اهمیت این معامله نمی تواند بر کسی پوشیده باشد. 

 شفاف سازی 14 فروردین 97 شرکت مهندسی تکنوتار

 سناریوهای احتمالی

 تغییر سهامدار اصلی کروی هر چند از دید سرمایه گذاری مهر اقتصاد، «از این جیب به اون جیب» تلقی می شود، اما سهامداران خرد بورسی به ویژه در شرکت تکنوتار می توانند دچار زیان شده یا سود های هنگفت کسب نمایند. با توجه به روند رو به رشد کروی و همچنین واکنش مثبت قیمت سهام تکنوتار، به نظر می رسد که کسب سود های سنگین بیشتر محتمل است. آیا همانند سال های 92 که سناریوی مشابه اما با مبالغ کمتر در شرکت تکنوتار اجرا شده بود، سوء نیت و قصد سفته بازی با هدف کسب سود در کد های شخصی در جریان است؟

 آیا تحریم جهانی سرمایه گذری مهر به عنوان زیرمجموعه سپاه پاسداران اسلامی، انگیزه اصلی این جابجایی بوده است؟ آیا انتقال کروی به زیرمجموعه سه سطح پایین تر سرمایه گذاری مهر می تواند این شرکت را از تحریم ها مصون نگه داشته و فعالیت بین المللی این شرکت ها را بهبود بخشد؟

آیا مسئولین شرکت تکنوتار در جریان این جابجایی قرار نگرفته اند؟ اگر گرفته اند چرا قبل از انجام معامله اقدام به افشای آن ننموده اند؟ چرا با وجود پیگیری سازمان بورس، رخداد با این سطح از اهمیت منتشر نشده است؟

 آیا سیستم نظارت سازمان بورس آنچنان دچار ضعف است که حتی دو رخدادی که در سامانه های خود به ثبت رسیده است (معامله بلوکی کروی و رشد سهام تکنو) را نمی تواند به هم مرتبط سازد و به شفاف سازی شرکت اکتفا می کند؟


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد