سنگ آهن و ذغال سنگ

شفاف سازی شرکت زغال سنگ شمال شرق شاهرود در پی تعدیل منفی ۲۰ درصدی سود

شفاف سازی شرکت زغال سنگ شمال شرق شاهرود در پی تعدیل منفی ۲۰ درصدی سود
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود که به به برداری معدن زمستان یورت می باشد در پی نامه ای به کدال علل تعدیل منفی ۲۰ درصدی سود این شرکت را کاهش مبلغ فروش، کاهش درآمدهای عملیاتی به دلیل کاهش میزان تولید و افزایش هزینه های تولید، کاهش هزینه های اداری و عملیاتی به علت تکمیـل کادر فنی و تخصصـی در دفتر مرکزی و در نهایت پرداخت دیگه به فوت شدگان و مسدومان حادثه زمستان یورت عنوان کرد.
  بزرگنمايي:

به علی نصیری، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در نامه ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی از علل تعدیل منفی 20 درصدی شرکت و رسیدن آن از زیان 178 ریالی در آخرین پیش بینی به 460 ریال در پیش بینی جدید نوشت. وی در این نامه آورده: مبلغ فروش در آخرین پیش بینی تعـدیل شده 73 هزار و 268 میلیارد ریال می باشـد که در عملکرد واقعی مبلغ 68 هزار و 923 میلیارد ریال می باشد این انحراف به دلیل نبود مواد ناریه (مواد آتشـکاری) خاصـی که شـرکت ملزم به اسـتفاده آن می باشد در اسـفند ماه بود که منجر به کاهش هزار و 865 تنی تولید گردید. نبود مواد ناریه باعث کاهش متراژ پیشـروی گردید که به طبع آن مقدار تولید نیز کاهش یافت. لیکن میانگین نرخ فروش تقریبا با پیش بینی مطابقت دارد.

همچنین بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مبلغ 82 هزار و 195 میلیارد ریـال می باشـد که در آخرین پیش بینی مبلغ 67 هزار و 418 میلیارد ریـال بوده است. 6 هزار و 85 میلیارد ریال موجودی ابتدای دوره ذغالسنگ طی دوره به دلیل کاهش کیفیت به شرکت البرز شرقی به مبلغ 2 هزار و 256 میلیارد ریال بفروش رسـید که زیان حاصل از آن 3829 ریال می باشـد. همچنین هزینه بالایی جهت تعمیر و راه انـدازی مجدد معدن زمسـتان یورت پس از انفجار اردیبهشت ماه انجام گردید که شامل هزینه دسـتمزد و سـربار می باشد.

شرکت طی سال، هزینه هایی جهت پیشـروی در معادن انجام می دهد که طبق استاندارد های حسابداری به دلیل طول عمر بیش از یک سال می بایست به حساب دارایی های ثابت معادن انتقال دهـد که این امر در سـنوات قبل به صورت نرخ ثابت هر متر پیشـروی محاسبه می گردید و از هزینه ها برگشت داده می شد به حساب معادن ثبت می گردید. لیکن در سال 1396 بنا بر نظر حسابرس، هزینه هایی که مسـتقیم در ارتباط با پیشـروی ها انجام می شد به حساب کار در جریان ساخت ثبت می شود و هزینه هایی که مسـتقیم به بخش اسـتخراج می باشـد در مرکز هزینه اسـتخراج ثبت می شود امـا هزینه هـایی که مشترک بین اسـتخراج و پیشـروی می باشـد بر اسـاس تعـداد نفرات بکارگیری شده در اسـتخراج و پیشـروی تسهیم می شود که سهم پیشروی از هزینه ها خارج و در دارایی در جریان تکمیل ثبت و در پایان ماه به حساب معادن منتقل می شود که این تغییر رویه نرخ هر متر بهای تمام شده پیشروی های سال 1396 را پایین آورد و به طبع آن در بهای تمام شده اسـتخراج تاثیر گذاشت و همچنین کاهش تولید در اسـفند ماه باعث افزایش بهای تمام شده ماه اسفند گردید. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در ادامه این نامه آورده، هزینه اداری، عمومی و فروش به علت تکمیـل کادر فنی و تخصصـی در دفتر مرکزی حـدود 18 درصد نسبت به پیش بینی افزایش داشته و همچنین مبلغ 2 هزار و 945 میلیارد ریال به خانواده های فوتی حادثه معدن و سایرین پرداخت شده که در هزینه های جاری عملیاتی ثبت شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد