سنگ آهن و ذغال سنگ

ایران به دنبال سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان

ایران به دنبال سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان
پایگاه خبری معدن نیوز- رسانه های افغانستان گزارش داده اند که ایران قصد دارد در معدن سنگان استان هرات، واقع در مناطق مرزی بین ایران و افغانستان سرمایه گذاری کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از فایننشیال تریبون، به گزارش خبرگزاری رسمی Wadsam، با توجه به اینکه ذخایر سنگ آهن سنگان در سمت ایران تقریبا در حال کااهش است، ایران مایل است که در معادن سنگ آهن بخش افغانستان سرمایه گذاری کند تا نیازهای خود را برای کارخانجات خود تامبن کند.

این دو کشور هنوز درخصوص فرآوری موادمعدنی به توافق نرسیده اند. نرگس نهان؛ وزیر معادن و پترولیوم افغانستان اعلام کرده براساس سیاست این کشور، منابع معدنی استخراج شده باید در داخل خاک افغانستان فرآوری شوند.

محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل در ماه گذشته گفت که این دو کشور مذاکراتی درباره سرمایه گذاری ایران در بخش معدن افغانستان را آغاز کرده اند.

وی افزود: ما مذاکراتی را با دولت افغغانستان دررمورد سرمایه گذاری در معادن این کشور به ویژه معدن سنگان داشتیم.

یک مقام مسئول دیگر در سازمان زمین شناسی ایران گفته بود ایران می تواند از تجارب و تخصص خود در بخش معادن برای حذف رقبای اصلی خود در منطقه شامل هند و چین برای بهره برداری از ذخایر معدنی افغانستان استفاده نماید.

این مقام اسبق سازمان زمین شناسی اعلام کرد، اکتشافات معدنی به طور منظم در افغانستان هرگز انجام نشده و بسیاری از مناطق غنی از موادمعدنی کشور هنوز استفاده نشده است. بنابراین حضور ایران در بخش معادن افغانستان به سود هر دو طرف خواهد بود.

ذخایر نفت و گاز افغانستان بالغ بر 223 میلیارد دلار تخمین زده می شود. ذخایر معدنی شامل سنگ آهن، لیتیوم، کبالت، طلا و سنگ های قیمتی مانند زمرد و لاجورد اما یک تریلیون دلار برآورد می گردد.

فایننشیال تریبون در ادامه نوشت، ایران و افغانستان در تلاشند تا شبکه ریلی خود را به یکدیگر متصل کرده و پیوند دهند.

پس از اتمام این پروژه، خطوط ریلی ایران از سمت خواف در شمال شرقی ایران به هرات که سومین شهر بزرگ افغانستان است متصل می گردد.

بخش نخست این خط ریلی در شهر خواف که دارای معادن غنی از سنگ آهن سنگان در آن واقع است در اواخر سال 2016 عملیاتی شد. قسمت دوم به شهر مرزی Shamtigh در افغانستان گسترش می یابد.

دو بخش دیگر در قلمرو افغانستان قرار دارند که خط ریلی 114 کیلومتری را از Shamtigh به هرات رسانده و بخش سوم به طول 62 کیلومتر Shamtigh را به قوریان وصل می کند. این خطوط قرار است توسط طرف های ایرانی ساخته شود.

این خط ریلی از هرات تا خواف، کارخانه های معدنی ایران را به افغانستان متصل می کند و علاوه بر این مزیت، سبب اتصال ذخایر افغان ها را به آب های آزاد در جنوب ایران می شود.

پس از تکمیل طرح، این خط ریلی هم باربری و هم مسافری خواهد بود. این راه آهن به گفته مقامات ایرانی در وزارت راه و ترابری ایران ظرفیت حمل 27 میلیون تن بار در سال را دارد.

این سایت در ادامه اشاره ای به تولید سنگ آهن ایران داشت و ظرفیت تولید اسمی سنگ آهن ایران را 80 میلیون تن در سال اعلام کرد. ذخایر قطعی سنگ آهن ایران 3.1 میلیارد تن تخمین زده شده و انتظار می رود تا سال 2035 مصرف شود. ذخایر معدنی شناسایی شده 5 میلیارد تن و متوسط عیار آن 46 درصد برآورد می گردد.

فایننشیال تریبون در ادامه این گزارش به نقل از کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد نوشت: ایران در سال گذشته شمسی (1396) در مجموع 20 میلیون و 670 هزار تن سنگ آهن صادر کرد که چین همچنان مقصد اصلی این صادرات بوده است.

چین بالغ بر 19 میلیون و 660 هزار تن از سنگ آهن ایران را وارد کرده است.

مالزی با 313 هزار و 150 تن، روسیه با 44 هزار تن، امارات با 30 هزار تن، پاکستان با 25 هزار تن و سایر کشورها با 607 هزار و 365 هزار تن سایر مقاصد صادراتی ایران بودند.

ایران ششمین تامین کننده سنگ آهن به چین در سال 2017 شناخته شد زیرا 91 درصد سنگ آهن ایران به این کشور صادر شد.

به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو، سنگ آهن سنگان که در شهرستان خواف در استان خراسان رضوی قرار دارد بیش از 23 درصد از تقاضای مواد اولیه فولادسازان را تامین می کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد