بورس

شاخص بورس افت و فرابورس رشد کرد

شاخص بورس افت و فرابورس رشد کرد
پایگاه خبری معدن نیوز- شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) با افت ۱۵۵ واحدی به رقم ۹۷ هزار و ۱۹۸ واحدی رسید، اما شاخص فرابورس (آیفکس) بیش از ۱۲ واحد رشد کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در معاملات امروز بورس یک میلیارد و 147 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 221 میلیارد ریال در 76 هزار و 661 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد 49 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 65 واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، 49 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 327 واحد پایین آمد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند 137 واحد و شاخص بازار دوم بورس 187 واحد پایین کشید.

گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 316 میلیون سهم به ارزش 356 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش 160 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 152 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه سرمایه گذاری‌ها با معاملاتی به ارزش 81 میلیارد ریال جای گرفت.

گروه فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش 68 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، خودرو (ایران خودرو)، فملی (ملی صنایع مس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) دارای بالاترین تاثیر منفی بودند، اما فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) تاثیر مثبت بر شاخص گذاشتند.

شاخص فرابورس بر خلاف بورس، امروز روندی صعودی داشت به طوری که بیشتر از 12 واحد رشد کرد و به رقم یک هزار و 91 واحد رسید.

در معاملات امروز، 415 میلیون سهم و اوراق به ارزش سه هزار و 628 میلیارد ریال در 36 هزار نوبت خرید و فروش شد.

نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و چکاپا (گروه صنایع کاغذ پارس) امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند، در مقابل بمپنا (مپنا) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) تاثیر منفی بر جای گذاشتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد