ورزش بنگاه ها

ورزش حرفه‌ای و همگانی مس از شمال تا جنوب

ورزش حرفه‌ای و همگانی مس از شمال تا جنوب
پایگاه خبری معدن نیوز- در دو دهۀ گذشته، بحث ورزش و مس به‌نوعی در هم گره خورده است و تاکید شرکت ملی صنایع مس ایران بر بحث ورزش همگانی و حرفه‌ای سبب شده است که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت جامعه با نام این شرکت هم‌نشینی محکمی داشته باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شرکت مس هم‌اکنون هزینه‌کردهای خود را در حوزۀ ورزش در سه شاخه پیش می‌برد؛ نخست بحث ورزش کارکنان و کارگران این شرکت که گزارش مفصل آن در شمارۀ قبلی نشریه منتشر شد، دوم بحث زیرساخت‌های ورزشی و احداث زمین‌ها و امکانات ورزشی، بخصوص در شهرها و روستاهای محل فعالیت این شرکت، که گزارش کاملی از این حوزه نیز در شمارۀ قبل منتشر شد، و سوم، سرمایه‌گذاری بر روی ورزش همگانی و حرفه‌ای از طریق پنج باشگاه حرفه‌ای ورزشی در شهرهای کرمان، سونگون، رفسنجان، شهربابک و پاریز. در کنار این پنج باشگاه، باشگاه ورزشی مس سرچشمه نیز به فعالیت خود با برنامه‌ریزی دقیق ادامه می‌دهد که فعالیت این باشگاه در سال‌های گذشته بیشتر بر روی ورزش کارکنان مس سرچشمه معطوف شده است که در گزارش شمارۀ قبل شرح مفصل آن نیز بیان شد.

هم‌اکنون، پنج باشگاه ورزشی یادشده با تیم‌های مختلف ورزشی خود در دو بُعد ورزش حرفه‌ای و ورزش همگانی و همچنین استعدادیابی و کشف استعدادهای برتر ورزشی از بین جوانان و نوجوانان مناطق محل فعالیت خود، نقش بسیار مهمی را در عرصۀ ورزش این مناطق ایفا می‌کنند. این باشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های مختلف در رده‌های سنی گوناگون، به‌نوعی قلب تپندۀ ورزش حرفه‌ای و همگانی مناطق محل فعالیت خود به‌شمار می‌آیند.

تیم‌های حرفه‌ای مختلف باشگاه‌های مس به‌گونه‌ای تبدیل به پیشانی و پرچم شهرهای خود در عرصۀ ورزش شده‌اند که با نتایج خود بخش مهمی از شور و نشاط نسل جوان و ورزش‌دوست این مناطق را رقم می‌زنند. تیم‌هایی که لباس ورزش شهر خود هستند و سبب شده‌اند که نام مس، نامی قابل احترام و پرافتخار برای این مناطق باشد.

نکتۀ مهم دیگر این است که باشگاه‌های ورزشی تحت پوشش شرکت مس، در سال‌های اخیر انضباط مالی بسیار خوبی پیدا کرده‌اند و مطابق بودجه‌بندی‌های مشخص خود و براساس این فاکتور، تیم‌های مختلف خود را روانۀ مسابقات حرفه‌ای کشور می‌کنند و البته در بحث ورزش همگانی هم حضوری پررنگ دارند.

باشگاه مس کرمان: رویش لاله‌های نارنجی در کویر

باشگاه مس کرمان هم‌اکنون در رشته‌های فوتبال، هندبال، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، تنیس روی ‌میز بانوان و تیراندازی بانوان، تیم‌های خود را راهی رقابت‌های مختلف می‌کند.

در رشتۀ فوتبال البته باشگاه مس کرمان علاوه بر تیم فوتبال بزرگسالان خود که در رقابت‌های لیگ دسته‌اول کشور حضور دارد و برای بازگشت به بازی‌های لیگ برتر تلاش می‌کند، شش تیم فوتبال حرفه‌ای دیگر را در رده‌های سنی مختلف تحت پوشش دارد.

تیم فوتبال مس-ب این باشگاه به‌عنوان پشتوانۀ تیم بزرگسالان آن، از فوتبالیست‌های مستعد و جوان کرمانی تشکیل شده است و با قهرمانی در بازی‌های لیگ دسته‌سوم فصل قبل، در حال حاضر در رقابت‌های لیگ دسته‌دوم فوتبال کشور بازی می‌کند.

تیم‌های امید مس کرمان، جوانان مس کرمان، نوجوانان مس کرمان، نونهالان مس کرمان و زیر 15ساله‌های مس کرمان، همگی در رقابت‌های لیگ برتر رده‌های سنی خود حضور دارند که این اتفاق کم‌نظیری در عرصۀ باشگاه‌داری کشور محسوب می‌شود و نشان از فعالیت منظم باشگاه مس کرمان در زمینۀ آکادمی و استعدادیابی برای تیم‌های ردۀ سنی خود دارد که سبب می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور، فوتبال ایران با حضور بازیکنان کرمانی که از سمت باشگاه مس کرمان شناسایی شده، پرورش یافته و معرفی شده‌اند، تغذیه شود.

در حال حاضر بیش از 200 فوتبالیست و مربی در تیم‌های ردۀ سنی باشگاه مس کرمان مشغول فعالیت هستند که این نشان از تشکیلات منظم آکادمیک این باشگاه دارد.

هندبال یکی از رشته‌های قدیمی و محبوب ورزشی در شهر کرمان است که چراغ این رشته در کرمان توسط باشگاه مس روشن مانده است. تیم بسکتبال مس کرمان نیز در ردۀ سنی امید تنها تیم حرفه‌ای این رشتۀ ورزشی در استان کرمان را برای جوانان علاقه‌مند به این رشته حفظ کرده است. تیم دوچرخه‌سواری مس کرمان هم، که در رقابت‌های لیگ برتر کشور و آسیایی همواره رتبه‌های خوبی از آن خود می‌کند، دنباله‌رو پرافتخارترین رشتۀ تاریخ ورزش بین‌المللی پسران کرمانی است.

اما باشگاه مس کرمان در بخش بانوان، با حضور «زهرا نعمتی» که نماد ورزش کرمان و حتی ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، اقدام به تشکیل تیم تیراندازی با کمان بانوان در دوسال اخیر کرده است که این تیم در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، عنوان قهرمانی را نیز از آن خود کرد. همچنین، باشگاه مس تیم تنیس روی میز بانوان خود را در پنج‌سال اخیر به‌طور پیاپی قهرمان یا نایب‌قهرمان لیگ برتر کشور دیده است.

باشگاه مس کرمان در زمینۀ ورزش عمومی همگانی، با راه‌اندازی مدرسۀ فوتبال خود در سنین زیر 11سال و همچنین سرمایه‌گذاری بر روی پیاده‌روی‌های عمومی و مسابقات محلات و همچنین، برگزاری چندین دوره ورزش عمومی صبحگاهی، همواره کوشیده نقش خود را در کنار مردم شهر کرمان در ورزش ایفا کند.

باشگاه مس رفسنجان: پرچم نارنجی دست طلای سبز

باشگاه مس رفسنجان نیز به‌عنوان باشگاه اول ورزشی این شهرستان، نقش مهمی را در شورآفرینی ورزشی برای مردمان دیار طلای سبز ایفا می‌کند.

علاوه بر تیم فوتبال بزرگسالان مس رفسنجان که در رقابت‌های لیگ یک کشور بازی می‌کند، این باشگاه هم همانند هم‌صنف کرمانی خود، برای ورود نوجوانان و جوانان رفسنجانی به فوتبال و ایجاد شور و اشتیاق در این رشتۀ ورزشی برای علاقه‌مندان بی‌شمارش، به صورت حرفه‌ای در آکادمی خود برنامه‌ریزی کرده است.

در حال حاضر تیم‌های فوتبال امید، نوجوانان و جوانان این باشگاه در رقابت‌های لیگ برتر کشور حضور دارند که فعالیت این تعداد تیم پایه در بالاترین سطح بازی‌های کشور، نشان از برنامه‌ریزی‌های دقیق این باشگاه برای تیم‌های ردۀ سنی خود دارد.

همچنین، تیم فوتبال جوانان این باشگاه نیز در رقابت‌های لیگ دسته‌اول کشور حضور دارد و تیم زیر 15ساله‌های این باشگاه هم در رقابت‌های قهرمانی استان بازی می‌کند.

حضور پنج تیم فوتبال حرفه‌ای باشگاه مس رفسنجان در رده‌های سنی، موجب ایجاد زمینۀ فعالیت برای بیش از 200 فوتبالیست و مربی در شهر رفسنجان شده که فضایی بسیار خوب در این شهرستان فراهم کرده است.

باشگاه مس رفسنجان از ورزش بانوان نیز غافل نبوده است و تیم فوتسال بانوان باشگاه مس رفسنجان با قهرمانی در لیگ یک فصل قبل، در رقابت‌های لیگ برتر این فصل فوتسال کشور حضور دارد که نتایج بسیار خوبی نیز در اولین فصل حضورش با حضور بازیکنان عمدتاً بومی خود کسب کرده است.

همچنین، این باشگاه در رشتۀ کاراتۀ بانوان نیز مشغول فعالیت است تا کاراته‌کاهای بانوی شهر رفسنجان نیز با حمایت این باشگاه در مسابقات کشوری خوش بدرخشند.

«منصور پورمیرزایی» وزنه‌بردار ملی‌پوش معلول پرافتخار کشورمان نیز در عضویت باشگاه مس رفسنجان است که به‌همراه تیم وزنه‌برداری معلولان مس رفسنجان در مسابقات لیگ کشور حضور دارد.

به‌طور کلی می‌توان پرچم نارنجی باشگاه مس رفسنجان را به‌نوعی نماد ورزش سرزمین طلای سبز دانست. تیم‌های مختلف باشگاه مس رفسنجان، شور ورزشی را در این شهرستان زنده نگاه داشته‌اند.

باشگاه مس سونگون: جام طلا برای فوتسال مس

باشگاه مس در روزهای سرد زمستانی سونگون، داغ‌ترین اتفاق ورزشی سال مس در این شهر رخ داد و تیم فوتسال مس سونگون بزرگ‌ترین افتخار ورزشی چندسال اخیر را با قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر این فصل فوتسال کشور رقم زد.

تیم فوتسال مس سونگون بعد از چندسال نایب‌قهرمانی و عنوان سومی رقابت‌های لیگ برتر فوتسال، در فصل جاری آن‌قدر خوب امتیاز گرفت که درنهایت چهار هفته مانده به پایان مسابقات، قهرمانی خود را مسجل کند تا در ماه گذشته شاهد بالا رفتن جام قهرمانی لیگ برتر و صعود این تیم به جام باشگاه‌های آسیا باشیم که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ورزشی خانواده مس محسوب می‌شود.

با وجود این‌که تاکید باشگاه مس سونگون بر تیم فوتسال خود است، اما این باشگاه نیز از رشته‌های ورزشی دیگر غافل نمانده و در رشته‌های دوومیدانی، وزنه‌برداری، کوه‌نوردی و کشتی نیز به صورت حرفه‌ای و آماتور تیم‌های خود را در این منطقه اداره می‌کند.

در رشته فوتسال نیز علاوه بر تیم بزرگسالان، تیم‌های پایه و آکادمی باشگاه مس سونگون باعث توجه جوانان و نوجوانان این منطقه به این رشته ورزشی جذاب شده‌اند.

در رده جوانان تیم فوتسال جوانان باشگاه مس سونگون که تمام اعضای تیم بازیکنان بومی ورزقان هستند در فصل 95-96 مسابقات لیگ استان شرکت کرد و موفق شد برای اولین‌بار با نفرات کاملا بومی در بین چهار تیم اول مسابقات لیگ برتر فوتسال استان در رده جوانان قرار گیرد.

در رده امید تیم فوتسال باشگاه مس سونگون که متشکل از اکثریت بازیکنان تیم جوانان است موفق شد برای اولین‌بار در مسابقات لیگ دسته کشوری در رده امید جز چهار تیم قرار گیرد و به مرحله نهایی مسابقات صعود کند.

همچنین، مدارس فوتسال باشگاه مس سونگون که در دو رده سنی نونهالان و نوجوانان فعالیت دارد.

باشگاه مس سونگون در برپایی رویدادهای ورزشی همگانی و جذب میزبانی‌های مهم ورزشی کشور برای گسترش فرهنگ ورزش در منطقه خود پیش‌گام بوده است تا سونگون این روزها نامی کاملا شناخته‌شده در عرصه ورزش با پیراهن باشگاه مس این شهر باشد.

باشگاه مس شهربابک: شهر ورزش مس

باشگاه مس در شهر کوچک و باصفای شهربابک، عمدۀ هدف خود را گسترش رشته‌های ورزشی مشخص در بین نسل جوانان و استعدادهای پایۀ این شهر قرار داده است.

این باشگاه البته در گسترش ورزش همگانی و فرهنگ عمومی ورزش نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و در همین راستا، در سال گذشته با برگزاری همایش پیاده‌روی عمومی بزرگ در شهربابک که با پوشش رسانه‌ای کشوری همراه بود، یکی از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی ورزشی این شهر در سال گذشته را انجام داد.

افتتاح چند آکادمی فوتبال در رده‌های سنی مختلف در شهربابک و شهرها و روستاهای اطراف آن نظیر خرسند و خاتون‌آباد، فضای استاندارد و بسیار مفیدی را برای استعدادهای این شهر و همچنین گسترش فرهنگ ورزش در بین نونهالان و نوجوانان این مناطق ایجاد کرده است.

بیش از 80 فوتبالیست در رده‌های سنی مختلف و مربیان شهربابکی در فضای آکادمی‌های فوتبال باشگاه مس شهربابک در این منطقه مشغول به فعالیت هستند تا این منطقه نیز با تلاش این باشگاه مس، از شور فوتبالی و ورزشی غافل نبوده باشد.

دو تیم فوتبال جوانان و نوجوانان باشگاه مس شهربابک نیز در مسابقات فوتبال لیگ برتر استان مشغول به بازی هستند که به مراحل پایانی این رقابت‌ها صعود کرده‌اند.

رشتۀ والیبال دیگر رشتۀ ورزشی است که باشگاه مس شهربابک به‌طور تخصصی برای آن برنامه‌ریزی کرده است و با توجه به استعدادهای این منطقه در این رشتۀ ورزشی، با راه‌اندازی آکادمی‌ با حضور مربیان مجرب کشوری برای پسران و دختران شهربابکی، در این رشتۀ ورزشی فعالیت‌های پررنگی دارد.

علاوه بر میزبانی از چند دوره مسابقات والیبال و مینی‌والیبال استانی توسط باشگاه مس در شهربابک، در زمینۀ پرورش داوری والیبال نیز باشگاه مس شهربابک برنامه‌هایی جدی را جهت برگزاری کلاس در دستور کار داشته است.

باشگاه مس شهربابک هم، چراغ ورزش حرفه‌ای و همگانی را در این شهر روشن نگاه داشته و پایگاهی برای ورزشکاران این منطقه شده است.

باشگاه مس پاریز: ورزش مس در زیبایی پاریز

شهر کوچک پاریز شاید فقط یک برنامه‌ریزی دقیق و پیگیر نیاز داشت تا در کنار همۀ زیبایی‌‌های خود، ورزش را نیز براساس استقبال فراگیر مردمش به خود اضافه کند که باشگاه مس پاریز این مهم را به‌خوبی در این شهر انجام داده است.

باشگاه مس پاریز با تکیه بر ورزش همگانی و گسترش فرهنگ عمومی ورزش بین مردم این شهر، با استقبال بسیار خوب پاریزی‌ها، شور و نشاط قابل توجهی را در یکی‌دو سال گذشته در این منطقه ایجاد کرده است.

برگزاری همایش پیاده‌روی 4هزار نفری در این شهر کوچک، توسط باشگاه مس پاریز، با حضور کم‌نظیر مردم همراه بود که بعد از این اتفاق، مردم پاریز به صورت کاملاً خودجوش برنامه‌های پیاده‌روی عمومی را در این شهر ترتیب دادند.

تاسیس سه آکادمی فوتبال، والیبال و کاراته برای دختران و پسران پاریزی، از دیگر اقدامات باشگاه مس پاریز برای گسترش ورزش در بین نسل جوان این منطقه بوده است. برگزاری مسابقات فوتسال محلات و همچنین کوه‌نوردی عمومی و مسابقات عمومی تیراندازی تراپ، از دیگر اقدامات این باشگاه در حوزۀ ورزش همگانی بوده است.

اما در بعد حرفه‌ای نیز، این باشگاه فعالیت‌های خود را تداوم بخشیده است و در دو رشتۀ رزمی کاراته و کونگ‌فو دختران و پسران، تیم‌های باشگاه مس پاریز به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی اعزام شدند که به کسب چند عنوان قهرمانی و دعوت نفرات به تیم ملی نیز دست یافتند.

همچنین، تیم والیبال مس پاریز نیز در مسابقات لیگ برتر استان حضور پیدا کرد که موفق شد عنوان نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند.

می‌توان برآورد کرد که نزدیک به نیمی از جمعیت شهر پاریز با اقدامات باشگاه مس پاریز در ورزش حرفه‌ای و همگانی، کاملاً درگیر ورزش شده‌اند که این اتفاق بسیار قابل توجهی در یک شهر کوچک محسوب می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد