فولاد و آهن

واکنش ها به اظهارات و تصمیم ترامپ در زمینه افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم

واکنش ها به اظهارات و تصمیم ترامپ در زمینه افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم
پایگاه خبری معدن نیوز- اعلام وضع تعرفه‌های مالیاتی آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد، واکنش دولت‌های مختلفی از قبیل کانادا، برزیل، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا را در بر داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از رویترز، مقامات کانادا هشدار دادند در صورتی که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد به این کشور محصولات فولاد و آلومینیوم کانادا را نیز شامل شود، اتاوا با این اقدام مقابله به مثل خواهد کرد. احتمال وضع این تعرفه‌های وارداتی می‌تواند یکی از بزرگترین تهدیدها علیه اقتصاد کانادا از هنگام به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شمار رود.

ترامپ روز پنجشنبه از وضع این تعرفه‌های وارداتی خبر داد. با این‌حال، وی به طور مشخص اعلام نکرد این تعرفه‌ها شامل کانادا و مکزیک نیز خواهد شد یا خیر. کانادا، مکزیک و آمریکا قصد دارند درباره توافق 24 ساله تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به طور مجدد مذاکره کنند

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا در بیانیه ای ضمن «غیر قابل قبول» خواندن هرگونه محدودیت تجاری با آمریکا، اعلام کرد: «در صورتی که بر محصولات آلومینیوم و فولاد کانادا محدودیت‌هایی وضع شود، اتاوا نیز اقدامات متقابلی را به منظور حمایت از منافع تجاری و کارگران خود در نظر خواهد گرفت». با این حال، وی درباره این اقدامات جزئیات بیشتری اعلام نکرد. مقامات کانادایی تاکنون درباره ماهیت این اقدامات اظهار نظر نکرده اند.

75 درصد از صادرات کالاهای کانادایی به مقصد آمریکا انجام می‌شود. در صورت وقوع جنگ تجاری میان اتاوا و واشنگتن، کانادا به شدت آسیب‌پذیر خواهد شد. این کشور بزرگترین تامین کننده آلومینیوم و فولاد برای آمریکا محسوب می‌شود.

در این میان، وزارت صنایع برزیل نیز با ابراز نگرانی درباره افزایش تعرفه های پیشنهادی آمریکا، اعلام کرد: برزیل ممکن است اقدام «یک جانبه یا چند جانبه» برای حفاظت از منافع خود انجام دهد.

در بیانیه روز پنجشنبه وزارت صنایع برزیل آمده است: صنعت فولاد این کشور برای آمریکا تهدیدی نیست، زیرا 80 درصد صادرات فولاد برزیل به عنوان یک ورودی مهم برای صنعت فولاد آمریکا استفاده می شود. وزارت صنایع برزیل در این بیانیه تاکید کرد، این کشور بزرگترین وارد کننده ذغال سنگ متالورژی از آمریکاست.

دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود برای حمایت از تولید کنندگان آمریکا، تعرفه های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع می کند. این تصمیم ممکن است طرف شرکای عمده تجاری مانند چین و اروپا را به مقابله به مثل ترغیب کند.

براساس آمار اداره بازرگانی آمریکا، پس از کانادا، برزیل دومین منبع بزرگ تامین کننده فولاد برای آمریکا است.

گفتنی است، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت از اعمال محدودیت به وسیله آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیم که بر اروپا نیز تاثیر می گذارد به شدت متاسف است.

همچنین وزیر تجارت بین الملل و وزیر بازرگانی انگلیس اعلام کرده مقامات این کشور درخواست‌های محرمانه‌ای برای جلوگیری از اجرای این قانون با مقامات آمریکایی مطرح کرده‌اند.

اتحادیه کارگران صنعت فولاد انگلیس در این باره گفت: «اجرای این قانون به فولاد کشور ضربه ای ویرانگر می زند». ارزش صادرات فولاد انگلیس به آمریکا که تحت تاثیر این قانون قرار می‌گیرد، نزدیک 360 ملیون پوند است.

وزیر بازرگانی انگلیس در این باره هشدار داد و گفت: «کاهش صادرات فولاد به امنیت ملی ما آسیب می‌زند».


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد