آلومینیوم و مس

بازیابی ۹۰ درصدی آب مصرفی مجتمع مس سونگون

بازیابی ۹۰ درصدی آب مصرفی مجتمع مس سونگون
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر امور مهندسی شرکت مس آذربایجان گفت: حدود ۹۰ درصد آب مصرفی مجتمع مس سونگون، در یک سیکل بسته که شامل کارخانه، پمپ استیشن و سد باطله است، تامین می‌شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر امور مهندسی شرکت مس آذربایجان گفت: حدود 90 درصد آب مصرفی مجتمع مس سونگون، در یک سیکل بسته که شامل کارخانه، پمپ استیشن و سد باطله است، تامین می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، جهانگیر رضوی افزود: از سد ستارخان برای هر ساعت در حدود 300 تا 350 متر مکعب برداشت می‌شود و این در حالیست که آب مصرفی ما بالای 4000 متر مکعب در ساعت است.
وی افزود: واحد آبرسانی و دفع پساب وظیفه تامین آب فرآیند کارخانه تغلیظ یک و دو و کارخانه مولیبدن و سایر قسمت‌های مجتمع به میزان حدود 4000 متر مکعب در ساعت را برعهده دارد.
رضوی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته انرژی گفت: کمیته انرژی شرکت مس آذربایجان برای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی شدت مصرف انرژی در همه فرآیندها به خصوص مسائل مربوط به خط تولید شکل گرفته است.
رضوی افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان امورهای مجتمع است که به مدیریت امور مهندسی و برای رصد و بررسی مصرف انرژی و شناسایی نقاطی که اتلاف انرژی در آن وجود دارد فعالیت می‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: این کمیته به صورت ماهانه جلسات منظمی تشکیل داده است که تاکنون موفق شده با انجام اصلاحاتی، کاهش هزینه و کاهش مصرف انرژی را در فرآیندهای مربوط به خط تولید ایجاد کند.
مدیر امور مهندسی شرکت مس آذربایجان در تشریح اقدامات افزایش بهره‌وری بیان کرد: برای نمونه کارخانه و پمپ استیشن برای مصرف 130 متر مکعب آب در هر ساعت طراحی شده بود اما با بررسی تیم کارشناسی موفق شدیم مصرف آب را به حد استاندارد یعنی در حدود 90 متر مکعب در هر ساعت برسانیم.
رضوی با اشاره به حوزه وظایف مهندسی که مشتمل بر آبرسانی و دفع پساب، توزیع نیرو و تعمیرات شبکه برق، دفتر نظارت فنی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفتر فنی و برنامه‌ریزی و کتابخانه و مرکز اسناد است گفت: واحدهای آبرسانی و دفع پساب و توزیع نیرو و تعمیرات شبکه برق امور مهندسی مجتمع مس سونگون، با زنجیره تولید به صورت مستقیم در ارتباط هستند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد