صنایع معدنی

وجود ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی در کشور

وجود ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی در کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخایر معدنی در ایران به ۴۰ میلیارد تن می‌رسد به طوری که سالی ۴۰۰میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که برای آن برنامه‌های بلند مدتی تدوین شده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ذخایر معدنی در ایران به 40 میلیارد تن می‌رسد به طوری که سالی 400میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که برای آن برنامه‌های بلند مدتی تدوین شده است.
 به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، جعفر سرقینی با بیان این مطلب افزود: در بیشتر صنایع معدنی خودکفا شده و وارد‌کننده نبوده‌ایم بلکه تنها صادر می‌کنیم و تنها واردات انجام شده « زغال سنگ » و « منگنز » است.
وی با بیان اینکه بخش معدن رویکرد خوب و نقش خاصی در اقتصاد مقاومتی دارد، افزود: ‌این بخش درون زا، برون نگر و مردمی است و در دوره‌های تحریم به دلیل وجود ذخایر عظیم خدادادی، بخش معدن کمترین آسیب را دیده که آسیب آن در ناحیه تاخیر در تحویل ماشین‌آلات معدنی در این دوره بوده است.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی حدود 30 درصد بازار بورس را به خود اختصاص داده و در برنامه ششم توسعه نیز دارای جایگاه خاصی است.
وی در ادامه تصریح کرد: نخستین اقدام مهم در اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب ؛ تکمیل زنجیره تولید در بخش معدن است به طوری که برای تکمیل زنجیره تولید فولاد این اقدام از سال 92 آغاز شده و سپس به بقیه مواد معدنی تعمیم داده می‌شود.
سرقینی با بیان اینکه کشور با خام فرشی مواد معدنی مخالف است، گفت: با تکمیل زنجیره تولید باید به ثبات نسبی دست یابیم تا نیازی به صادرات مواد خام معدنی نداشته باشیم همچنین باید بدنبال فرآوری مواد معدنی باشیم چرا که وقتی مواد معدنی از معدن استخراج می‌شود بطور معمول ارزشی ندارد و یا کم ارزش است.
وی در توضیح این مطلب افزود: برخی از مواد معدنی نظیر مس عیار بسیار پایینی دارند که باید به کنسانتره تبدیل شوند اما برخی از مواد معدنی نظیر سنگ آهن نیاز به فرآوری در کنار معدن ندارند.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه یادآور شد: بین سال‌های 84 تا 92 بالغ بر 100 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد که ارزشی معادل 5 میلیارد دلار داشت در حالیکه در همین فواصل زمانی با واردات 30 میلیارد دلاری فولاد مواجه بودیم، بنابراین هراندازه زنجیره تولید مواد معدنی کامل تر شود در آن صورت ارزش افزوده بیشتری در بخش معدن رخ خواهد داد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد