فولاد و آهن

تولید ورق‌های « رنگ چروک » در فولاد مبارکه اصفهان

تولید ورق‌های « رنگ چروک » در فولاد مبارکه اصفهان
پایگاه خبری معدن نیوز- برای نخستین بار در کشور ۳۰ تن ورق « رنگ چروک» با کیفیت قابل رقابت با انواع مشابه کرهای و چینی در خط ورق رنگی فولاد مبارکه تولید شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- برای نخستین بار در کشور 30 تن ورق « رنگ چروک» با کیفیت قابل رقابت با انواع مشابه کرهای و چینی در خط ورق رنگی فولاد مبارکه تولید شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز ،مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در این رابطه گفت: این نوع ورق با ارزش افزوده بالاتر نسبت به ورق‌های معمولی از انواع ورق‌های ویژه تولیدی در فولاد مبارکه است و در بازارهای داخلی و صادراتی و بیشتر در بخش‌های داخلی ساختمان، دکوراسیون منازل و گاهی در نمای بیرونی ساختمان‌ها کاربرد دارند.
هیبت‌الله ترکی در خصوص ویژگی‌های ورق‌های  « رنگ چروک» گفت: رنگ‌کاری ورق فولادی از یک طرف با هدف بالا بردن عمر و دوام ورق زیرلایه و از طرف دیگر زیبایی بخشی به ورق انجام می‌شود. پوشش دهی ورق فولادی با فلزاتی مثل روی و قلع و آلومینیوم، باعث ارتقای دوام ورق شده و اثر تخریبی محیط‌های خورنده و اکسیدی روی آن را به حداقل می‌رساند.
وی ادامه داد: اعمال پوشش‌های مختلف توسط رنگ‌هایی با پایه مواد پلیمری، باعث می‌شود که ورق علاوه بر محفوظ شدن در مقابل عوامل خورنده مثل آب و رطوبت، ظاهری خوشایند داشته باشد.
وی در توضیح بیشتر کاربرد این نوع ورق‌ها افزود: کاربرد و رنگ ورق های « رنگ چروک» می‌تواند متنوع باشد و متناسب با ذائقه بیننده شکل‌های مختلفی به خود بگیرد. اغلب رنگ‌ها سطحی صاف و براق دارند اما ایجاد بافت روی رنگ و زبر کردن آن میتواند زیبایی خاصی به خصوص در دکوراسیون داخلی منازل داشته باشد. رنگهای چروک نوع خاصی از رنگها هستند که در آنها سطح ورق رنگ شده دارای بافت خاص و چروک است.
ترکی خاطر نشان کرد: خواص مکانیکی و چسبندگی خوب رنگ به ورق زیر لایه از دیگر ویژگی‌های این نوع پوشش‌هاست. انعطاف پذیری خوب رنگ و مقاومت مناسب آن در مقابل نیروهای ضربهای باعث شده، ورق‌های رنگی تولیدی با این رنگ‌ها به راحتی در مقابل تغییر شکل‌های ناشی از فرآیند Roll forming، بدون نگرانی از کندگی رنگ، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این نوع ورق‌ها به واسطه خواص مکانیکی ارتقا یافته‌ای که دارند در تولید قطعات ساندویچ پانل دارای زوایای تند، مثل شکلهای ذوزنقه‌ای به راحتی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد  با اشاره به روش‌های تولید این نوع محصولات گفت: در روش متداول جهت تولید رنگ‌های نقش دار، ورق رنگی که دارای رنگی با ضخامت حدود 200میکرون است از بین غلتک‌های چرخان منقش عبور کرده و نقش غلتک روی ورق اعمال می‌شود. مزیت رنگهای چروک که به تازگی در خط ورق رنگی تولید شده،  این است که در آنها ضخامت رنگ اندک و از طرفی نیاز به تجهیز ایجاد نقش جهت تولید آنها، مرتفع شده است. با توجه به جدید بودن این گونه پوشش‌ها و توجه مشتریان خارجی به محصولات ورق رنگی با ویژگی سطح نقش دار و چروک، میتوان بازار صادرات را روی فروش اینگونه محصولات متمرکز کرد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد