بورس کالا

رشد ۳۹ درصدی ارز معاملات بورس کالا تا پایان بهمن ماه

رشد ۳۹ درصدی ارز معاملات بورس کالا تا پایان بهمن ماه
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل بورس کالا از ثبت بالاترین رکورد تاریخی ارزش معاملات بورس کالا در سال جاری خبر داد و گفت: ارزش کل معاملات امسال بورس کالای ایران تا پایان بهمن ماه، به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، حامدسلطانی نژاد اظهار داشت: در 10 ماه نخست امسال، بورس کالا 48 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بر این اساس، بورس کالای ایران با ارزش معاملات 879 هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس ها کسب کرده است.

وی ادامه داد: همچنین 24 میلیون و 131 هزار تن محصول به ارزش 446 هزار و 353 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4 درصدی در حجم و 33 درصدی در ارزش معاملات را تجربه کرده است.

مدیرعامل بورس کالا با تشریح جزییات معاملات بورس کالا، گفت: محصولات صنعتی و معدنی در 11 ماه گذشته با معاملاتی به ارزش 183 هزار میلیارد ریال حدود 41 درصد و محصولات پتروشیمی با 139 هزار میلیارد ریال حدود 31 درصد دارای بیشترین سهم از مجموع معاملات فیزیکی بورس کالا بودند.

سلطانی نژاد افزود: فرآورده های نفتی نیز 20 درصد و محصولات کشاورزی هفت درصد از ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: همچنین 61 درصد معاملات بورس کالا به معاملات نقدی و 39 درصد به معاملات سلف (پیش فروش و...) اختصاص دارد.

مدیرعامل بورس کالا درباره تامین مالی از طریق معاملات بورس کالا نیز گفت: محصولات صنعتی و معدنی با 136هزار و 733 میلیارد ریال 79 درصد از مجموع تامین مالی از طریق بورس کالا را به خود اختصاص داده اند.

سلطانی نژاد اضافه کرد: گروه محصولات پتروشیمی نیز با سهم 20 درصدی در جایگاه دومین گروه بزرگ تامین کننده منابع مالی از طریق بورس کالا بود.

مدیرعامل بورس کالا یادآور شد: همچنین در این مدت سه میلیون و 673 هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش 138 هزار و 685 میلیارد ریال معامله شده که دارای بیشترین رکورد معاملات از سال 86 تاکنون بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش درصدی 11 درصدی حجم و 33 درصدی ارزش معاملات پتروشیمی در 11 ماه سال 96 نسبت به مدت مشابه پارسال با ثبت رکورد جدید در معاملات این محصولات همراه بوده است.

مدیرعامل بورس کالا درباره برنامه های در دست اجرا گفت: حراج به روش مناقصه در معاملات بازار فیزیکی، اجرای معاملات تهاتری، راه اندازی معاملات حق امتیاز، اجرای طرح معاملات خرید «دین»، راه اندازی معاملات مبتنی بر رویت و صندوق های سرمایه گذاری کالایی از جمله طرح های در دست اجراست.

وی در ادامه از ورود بانک های جدید به فرآیند تسویه معاملات بورس کالا خبر داد و گفت: تاکنون 14 بانک در این باره همکاری می کردند که بزودی چهار بانک دیگر نیز وارد این فرآیند می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون طرح قیمت تضمینی برای فروش جو استفاده می شد که قرار است برای فروش گندم نیز بکار گرفته شود.

مدیرعامل بورس کالا درباره تعامل بورس کالا با کشورهای همسایه، گفت: قرار است با عراق همکاری شود، اما باید توجه داشت که فعالیت در بازار عراق با مخاطراتی همراه است، زیرا در آن کشور، معاملات بیشتر به صورت نقدی و غیربانکی انجام می شود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه معاملات بورس کالا، بانک محور است، اظهارداشت: صادرات برخی کالاها مانند آرد و فولاد به عراق انجام می شود که به تازگی یک محموله 500 تنی میلگرد نیز صادر شده است.

مدیرعامل بورس کالا اظهار داشت: راهکار ما برای تعامل با عراق، ایجاد تالار معاملاتی در منطقه آزاد اروند، راه اندازی بورس کالای مشابه در عراق و یا راه اندازی شعبه بورس کالا ایران در عراق است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد