معدن

زنجیره ایمنی معادن محکم تر شد

زنجیره ایمنی معادن محکم تر شد
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ایمنی معادن از ۵ زنجیره ارزیابی خطر و آنالیز ریسک، ممیزی، آموزش، مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست، انگیزه و تجهیزات تشکیل شده است که اگر بتوان زنجیره‌های این حلقه را متصل و بسته نگه داشت، ایمنی معادن صورت اتفاق می‌افتد.
  بزرگنمايي:


پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ایمنی معادن از 5 زنجیره ارزیابی خطر و آنالیز ریسک، ممیزی، آموزش، مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست، انگیزه و تجهیزات تشکیل شده است که اگر بتوان زنجیره‌های این حلقه را متصل و بسته نگه داشت، ایمنی معادن صورت اتفاق می‌افتد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، پرهام خواجه پور با اعلام این مطلب افزود: در حالی خطراتی همچون ریزش، انفجار، گاز گرفتگی، آتش‌سوزی و خودسوزی و پرتاب زغال در معادن کشور وجود دارد که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای نخستین بار اقدام به استفاده از دستگاه گازسنج دیجیتالی در معادن زغالسنگ زیر مجموعه خود کرده است.
وی با بیان این که این دستگاه‌ها مانند قلب معدن هستند زیرا می‌توانند میزان گاز را اندازه گیری کرده و 4 نوع از ریسک‌های ارائه شده را هشدار دهند، ادامه داد: در سال 92 در معادن تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی هیچ حادثه مهمی روی نداد و تنها در سال 93 یک حادثه منجر به فوت داشتیم.
خواجه پوراظهار کرد: تمامی تجهیزات امداد و نجات معادن زغالسنگ ارائه شده از کشور‌های اروپایی خریداری شده و مطابق فناوری روز دنیا هستند و تجهیزات ایمنی نظیر دستگاه‌های لیفتینگ بگ، رسپیراتورهای BG4، خود نجات‌های CI3 ماشین و تجهیزات آتش نشانی، آمبولانس، برانکارد تاشو و... در اختیار تمامی مجتمع‌های شرکت قرار گرفته است.
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه با بیان اینکه در معادن روباز بیشترین حوادث مربوط به ماشین آلات هستند، اعلام کرد: براساس دستورالعمل و HSE PLAN تهیه شده، عمر ماشین آلات باید کمتر از 10 سال باشد و راننده‌های این ماشین آلات باید گواهینامه ویژه داشته باشند. علاوه بر آن به معاینه فنی، بیمه و آموزش افراد هم توجه خاص شده است.
وی با بیان اینکه سهم نیروی انسانی در معادن زغالسنگ حدود 60 درصد است، افزود: طی سالیان گذشته 2 دوره آموزشی برای کارکنان معادن زغالسنگ برگزار شده است؛ دوره‌های آموزشی امداد و نجات و کمک‌های اولیه و ایمنی عمومی و آراستگی محیط کار از مواردی است که در این راستا در نظر گرفته شده و آموزش داده شده است.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی ایمنی برای کارکنان و دست اندرکاران معادن اعلام کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای افزایش ایمنی اقدام به ایجاد چارت HSE برای همه زیرمجموعه هایش کرده است.
خواجه پور افزایش ایمنی معادن را در گرو ایجاد انگیزه و احترام به پرسنل دانست و گفت: با چنین مدیریتی می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری و ثمربخشی در این بحث بود و زنجیره‌های ایمنی را به هم متصل کرد.
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درخصوص چگونگی نظارت این شرکت بر ایمنی مجتمع‌ها اعلام کرد: سالانه 2 مرتبه خطرات احتمالی و آنالیز ریسک توسط کمیته HSE شرکت متشکل از 7 کارشناس ایمنی شناسایی و بررسی می‌شود و اگر معدنی نیاز به اصلاحات داشته باشد، اقدامات لازم انجام می‌شود. علاوه بر بخش نظارت، قرار است مجتمع‌های برتر در سال 94 توسط این کمیته انتخاب شوند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد