گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر ارشد نمایندگی شرکت اتوتک در ایران:

هدف اتوتک همکاری‌های استراتژیک با بخش معدن ایران است

هدف اتوتک همکاری‌های استراتژیک با بخش معدن ایران است
پایگاه خبری معدن نیوز- پس از آغاز تحریم‌های غرب بیشتر شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند اما شرکت اتوتک از معدود شرکت هایی بود که حضور خود در ایران را مستدام کرد.
  بزرگنمايي:


پایگاه خبری معدن نیوز- پس از آغاز تحریم‌های غرب بیشتر شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند اما شرکت اتوتک از معدود شرکت هایی بود که حضور خود در ایران را مستدام کرد.
هومن خواجه نصیری مدیر ارشد نمایندگی شرکت اتوتک در ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز، ضمن پرداختن فعالیت این شرکت، تنوع مواد معدنی را دلیل حضور پایدار شرکت اتوتک در ایران اعلام و اظهار کرد که هم اکنون به دنبال همکاری‌های استراتژیک در بخش معدن هستیم. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.
دورنمای ذخایر معدنی ایران از دیدگاه کارشناسان شرکت اتوتک چگونه است؟
آمارهای متفاوتی از ذخایر معدنی ایران از سوی کارشناسان داخلی و خارجی انعکاس داده می‌شود. با این حال اتفاق نظری در مورد آن وجود ندارد اما در این زمینه با یک واقعیت روبه‌رو هستیم و آن ذخایر متنوع معدنی در ایران است که نظر همه کشورهای علاقمند به بخش معدن را به سوی خود جلب کرده که شامل همه شرکت‌های فعال در حوزه معدن و اکتشاف می‌شود. بنابراین با تکیه بر این دیدگاه، شرکت‌هایی نظیر اتوتک که در تمام بخش‌های اکتشافی، استخراج و فرآوری فناوری‌های روز را در اختیار دارند به بازار ایران ورود کرده‌اند و با این نگاه که بازار کلیدی در این منطقه وجود دارد، در پروژه‌های مختلفی از جمله مس، گندله، کنسانتره، آلومینا، طلا و... شرکت می‌کند. در واقع اتوتک با توجه به نیازهایی که در منطقه وجود دارد خدمات مربوط به معادن و صنایع معدنی را ارائه می‌دهد.
اتوتک چه اولویت هایی برای همکاری با معادن و دیگر شرکت‌های معدنی ایران دارد؟
این شرکت در دوره‌ سخت تحریم‌ها که بیشتر شرکت‌های خارجی به همین بهانه ایران را ترک کردند باقی ماند و با تثبیت حضور خود در ایران به دنبال توسعه همکاری‌های استراتژیک بود و در این حال فعالیت‌های خود را یک پله بالاتر از دیگر شرکت‌های خارجی دنبال می‌کند. زیرا این شرکت‌ها پس از اینکه درونمای مثبت توافقات ایران با کشورهای 1+5 را دیدند برای ورود به ایران تمایل نشان دادند. این در حالی است شرکت اتوتک اطمینان لازم را برای فعالیت در معادن ایران به وجود آورده است. بنابراین مسئولان و شرکت‌های معدنی باید این شرکت را نسبت به سایر شرکت‌های معدنی در اولویت قرار دهند.
شرکت‌های خارجی برای فعالیت در ایران باید چه رویکردی را دنبال کنند؟
در واقع شرکت‌هایی که شرایط بین‌المللی ایران را درک می‌کنند حاضر می‌شوند با بکارگیری روش‌های نوآورانه و چشم پوشی از یکسری قوانین قدیمی شرکت روند جدید را برای فعالیت در ایران دنبال کنند، زیرا برخی از این قوانین و مقررات در گذشته نوشته شده و برای توسعه همکاری با ایران در شرایط کنونی مساعد نیست. به عبارت دیگر رویکرد این شرکت برای فعالیت در ایران باید نرمش قهرمانانه باشد. حال شرکت‌های بین‌المللی با بهره گیری از فناوری‌های که در اختیار دارند می‌توانند محصولاتی مناسب با بازار جهانی عرضه کنند.
نگاه شرکت‌های معدنی دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی چگونه است؟
در ایران برخی از معادن بخش خصوصی برای ایجاد بهره‌وری بیشتر با شرکت‌های با سابقه خارجی همکاری می‌کنند. این در حالیست که در برخی معادن دولتی نگاه چندان کارشناسی به این مسئله وجود ندارد و دیده می‌شود از شرکت‌های درجه دو بین‌المللی استفاده می‌کنند که این مسئله نمی‌تواند محصولات رقابت‌پذیری را برای این معادن به ارمغان بیاورد. بنابراین شرکت‌های ایرانی نباید پشت موانع تحریم‌ها پنهان شوند و بر پایه آن تصمیمات نادرستی را اتخاذ کنند. در واقع باید همکاری با شرکت‌های خارجی به گونه‌ای باشد که درقبال اعتباراتی که هزینه شده منافع مالی شرکت‌های معدنی نیز تامین شود. به همین دلیل شرکت‌های خارجی که به فناوری روز دسترسی دارند باید در اولویت قرار گیرند.
چه محدودیت‌های برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در ایران وجود دارد؟
یکی از موانع فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران برخورد سلیقه‌ای مدیران است و دیده می‌شود در برخی پروژه‌ها مدیران با تعاملی که ایجاد کرده‌اند، زمینه فعالیت شرکت‌های معتبر را فراهم می‌کنند در مقابل برخی دیگر از مدیران تنها مانعی برای حضور شرکت‌های معتبر به حساب می‌آیند بدون اینکه رویکردی منطقی داشته باشند و بیشتر جنبه‌ای سلیقه‌ای دارد. این در حالیست که نبود تعادل بین حلقه‌های تولید فولاد در کشور را می‌توان به فعالیت این مدیران در سال‌های گذشته نسبت داد. چراکه تحلیل آنها کارشناسی نبوده و تنها بر پایه برخوردهای سلیقه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند.
آیا نوسانات بازار برخی مواد معدنی، مانع حضور شرکت‌های خارجی در بخش معدن نمی‌شود؟
از نظر ما افت و خیز قیمت برخی مواد معدنی در بازار موضوع تازه‌ای نیست و در مقاطع زمانی مختلف بروز کرده و پس از هر افت قیمت شاهد جهش آن بوده‌ایم. بنابراین در شرایط کنونی که قیمت مواد معدنی کاهش یافته فرصت مناسبی برای احداث کارخانه است، زیرا راه‌اندازی هر واحد تولیدی نیازمند یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله است و در این فرصت زمان کافی برای بازگشت قیمت مواد معدنی وجود دارد. بنابراین در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود قیمت فرآورده‌های معدنی به اوج خود برسد، سرمایه‌گذاری در واحدهای فرآوری یکی از گزینه‌های مناسب برای شرکت‌های خصوصی و خارجی است. اما تولید پایدار را همواره باید مورد تاکید قرار داد تا واحد‌هایی راه‌اندازی شوند که امکان فعالیت پایدار و اقتصادی آنها مهیا باشد.
درحال‌حاضر شرکت اتوتک  در چه بخش‌های معدنی در ایران فعالیت می‌کند؟
اتوتک هم اکنون در معادن عناصر نادر خاکی، نیکل، آلومینا، فروکروم، تیتانیوم، طلا و... فعالیت می‌کند و مسیر را برای گشودن افق‌های تازه می‌پیماید و پیامی که به مسئولان معدنی می‌دهد، حضور پایدار در ایران است. بنابراین در اجلاس بین‌المللی معادن و صنایع معدنی برای اینکه تعهد خود را نشان دهیم هیاتی از شرکت اتوتک به ایران خواهد آمد و در روز افتتاحیه نیز سخنرانی خواهد داشت.





   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد