اقتصاد و صنعت

چابهار آزمایشی بزرگ برای چین است

چابهار آزمایشی بزرگ برای چین است
پایگاه خبری معدن نیوز - یک روزنامه هنگ کنگی امروز سه شنبه نوشت همکاری‌های گسترده ایران و هند در بندر چابهار می‌تواند یک آزمون بزرگ بر سر راه جاه طلبی‌های چین برای اجرای برنامه هایی چون راه ابریشم باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از `مورنینگ پست` دسترسی هند به چابهار به این کشور امکان می‌دهد تا بدون نیاز به پاکستان به بازار افغانستان و اروپا راه پیدا کند و همین می‌تواند آزمایشی سخت برای چین باشد.
این گزارش خاطر نشان می‌کند هند به عنوان یک رقیب بر سر راه چین ایستاده است و چابهار به این کشور امکان می‌دهد تا توان بیشتری برای طرح‌های اقتصادی بزرگ در کشورهای مختلف داشته باشد.
بندر چابهار ایران به نوشته این روزنامه در 90 کیلومتری بندر گوادر پاکستان قرار دارد که چین آن را توسعه می‌دهد روز شنبه هند این بندر را از ایران اجاره کرد.
مورنینگ پست می‌نویسد گوادر برای چین اهمیت زیادی دارد و محور طرح‌های زیربنایی این کشور است آمریکا مدعی شده است که پس از جیبوتی، گوادر دومین پایگاه نظامی چین در خارج از کشور خواهد بود.
سند امضا شده بنا به این گزارش برای اجاره 18 ماهه چابهار به هند است و باعث خواهد شد تا میزان تجارت هند با افغانستان از 700 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
روزنامه می‌نویسد که چین بندر گوادر را برای 40 سال اجاره کرده است و به دنبال برقراری ارتباط میان این بندر با سین کیانگ است.
`جایو گان چانگ` تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی شانگهای در باره این موضوع به روزنامه هنگ کنگی گفت که هند نگران است که گوادر به بندر نظامی چین تبدیل شود که در این صورت، دهلی هر اقدامی را انجام خواهد داد تا مقابل چین بایستد و چابهار نیز یکی از پشتوانه هایش است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد