سنگ آهن و ذغال سنگ

دریافت مجوز برای عبور خط لوله از معدن سه چاهون میسر و در نهایت پروژه گازرسانی بهاباد به ثمر رسید

دریافت مجوز برای عبور خط لوله از معدن سه چاهون میسر و در نهایت پروژه گازرسانی بهاباد به ثمر رسید
پایگاه خبری معدن نیوز- مجری طرح خطوط انتقال گاز گفت: خط انتقال بافق - بهاباد به طول ۷۰ کیلومتر و قطر ۲۰ اینچ و در راستای سیاست گازرسانی به مناطق کمتر توسعه یافته، از اوایل سال ۹۵ وارد فاز اجرا شد و با حمایت‌ها و پیگیری‌های مدیران طرح، به ثمر نشست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، از آغاز نهضت گازرسانی تاکنون بیش از 90 درصد شهرهای کشور به شبکه گاز متصل شده اند. در این میان مردم خوب و لایق شهرستان بهاباد در استان یزد هنوز از این نعمت خدادادی برخوردار نشده بودند که با اجرای سیاست‌های دولت در تداوم خدمت رسانی به نقاط محروم، اهالی این منطقه هم در آستانه فصل زمستان ورود گرما به منازل‌شان را جشن گرفتند.

مجموعه طرح خطوط انتقال گاز که پیش از این با اجرای پروژه‌های ارزشمندی نظیر رشت-سنگر و قوشه-دامغان، زمستانی آرام و بی دغدغه را به ساحل نشینان خزر هدیه کرده بودند، این بار در جغرافیای کویری یزد هم حماسه آفریدند تا نویدبخش رفاه، آرامش و رونق در سرزمین صبوری و امید باشند.

فرهاد حسنی، مجری طرح خطوط انتقال گاز اظهار کرد: خط انتقال بافق-بهاباد به طول 70 کیلومتر و قطر 20 اینچ و در راستای سیاست گازرسانی به مناطق کمتر توسعه یافته از اوایل سال 95 وارد فاز اجرا شد و با حمایت‌ها و پیگیری‌های مدیران و تلاش همکاران طرح که در دو سال گذشته، پروژه‌های عظیمی را راه اندازی کرده‌اند، در آستانه فصل سرما به ثمر نشست.

وی تصریح کرد: با وجود چالش‌های فراوانی که در مسیر اجرای پروژه وجود داشت، ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با وساطت مدیرعامل استان و فرماندار بهاباد، رضایت معارضان، ذی‌نفعان و صنایع منطقه را برای عبور خط لوله به سرعت طی کنیم و مراحل اداری اخذ مجوزها را شتاب بخشیم. پروژه بافق-بهاباد پس از تامین ورق‌های مورد نیاز شتاب بیشتری به خود گرفت و در نهایت با تاخیر جزئی به راه اندازی رسید. بنده اعتقاد راسخ دارم که با هر روز تاخیر در اجرای پروژه و عقب ماندن از برنامه پیش بینی شده، همه ذی‌نفعان از جمله شرکت، پیمانکار و مصرف کنندگان متضرر می شوند.

مجری طرح خطوط انتقال گاز در پاسخ به این سوال که خط لوله در مسیر اجرا با چه موانع عمده ای مواجه شد، افزود: تمام پروژه‌ها دارای مشکلات خاص خود بوده و دست اندرکاران را با موانع جدیدی مواجه می کنند. مواجهه با معادن با ارزش بالا عمده‌ترین مشکل ما در پروژه بافق-بهاباد بود. به طوری که تنها برای عبور 700 متر خط لوله از معادن، 6 ماه پروژه متوقف شد. در آن مقطع، مدیران معدن اجازه فعالیت اجرایی نمی دادند و معتقد بودند احداث خط لوله گاز در نزدیکی مکانی که کانون آتش باری و انفجار برای تخلیه معدن به شمار می آید، خطرآفرین است. در هر صورت ما برای اثبات این نکته که عبور خط لوله منافاتی با فعالیت‌های آتش‌باری معدن‌چیان ندارد از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه شاهرود کمک خواستیم و آنها نیز پس از انجام مطالعات زمین شناسی اعلام کردند که عملیات معدن می تواند تا شعاع 250 متری معدن سه چاهون به صورت ایمن و بدون آسیب رساندن به لوله گاز انجام شود.

وی ادامه داد: دریافت مجوز از مراجع ذی ربط برای عبور خط لوله از معدن سه چاهون پس از تحقیقات مفصل، آتش باری، اندازه گیری ارتعاشات و شبیه سازی یافته ها در آزمایشگاه میسر شد که جمعا حدود 6 ماه زمان از پروژه گرفت. همچنین تغییر مسیرهای اجباری که برای عبور خط از معدن سه چاهون انجام شده بود در ادامه مسیر، پروژه را به ایستگاه ریل سه چاهون رساند که به دلیل حساسیت ایستگاه راه‌آهن، ناچار به احداث زیرگذر برای عبور از زیر 10 ریل راه آهن شدیم. به دلیل افزایش طول کیسینگ‌ها، سختی و پیچیدگی اجرای پروژه در این مقطع چند برابر شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد