اخبار استان ها

احیا معادن متروکه دماوند در جلوگیری از تخریب محیط زیست موثراست

احیا معادن متروکه دماوند در جلوگیری از تخریب محیط زیست موثراست
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: حفظ منابع طبیعی و ذخایر جنگلی با هدف نگه داری از گونه های ممنوعه یک ضرورت است که احیا و بازسازی معادن متروکه شهرستان در جلوگیری از تخریب محیط زیست بسیار موثر می باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهرداد کتال محسنی در جلسه شورای برنامه ریزی استان مشترک با کمیته برنامه ریزی شهرستان دماوند که با حضور استاندار تهران و هیات همراه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: 14 درصد مساحت استان تهران را شهرستان دماوند به خود اختصاص داده است ولی با توجه به وسعت، تنها کمتر از یک درصد جمعیت در این منطقه وجود دارد که به لحاظ محیط زیستی و آمایشی، بارگذاری بیشتر جمعیت در سطح شهرستان با درنظر گرفتن شرایط زیست محیطی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: 74درصد جمعیت شهرستان دماوند مربوط به نقاط شهری و 26درصد آن مربوط به نقاط روستایی است که با توجه به این میزان، نشان می دهد 52درصد جمعیت در دماوند و 31درصد در رودهن و مابقی جمعیت در سه شهر دیگر شهرستان تقسیم شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه لازم است در مرحله نخست جمعیت را در روستا حفظ کنیم، گفت: شهرستان دماوند برای توسعه نیازمند تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت است.

کتال محسنی به شهرک صنعتی آیینه ورزان اشاره کرد و افزود: هم اکنون در این مرکز که 20 واحد تولیدی دارای مجوز محیط زیست وجود دارد و سیستم فاضلاب آن نیز در دست اجرا است ولی سیستم دفع پسماند آن متاسفانه مناسب نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرک صنعتی دماوند(2) نیز اخیرا مجوز ارزیابی و محیط زیست آن صادر شده و امیدواریم هرچه زودتر فعال شود.

وی به توسعه صنایع تبدیلی اشاره و خاطرنشان کرد: صنایع غذایی، صنایع هایپر، صنایع کشاورزی، صنایعی که مستثنا از محدوده 120کیلومتری تهران هستند را به جای متمرکز کردن در جنوب تهران، می توانیم محدوده شرق استان و شهرستان دماوند که پتانسیل این مهم را دارند، توسعه دهیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران به نگرانی های بخش معدن در دماوند اشاره کرد و گفت: هم اکنون معادن متعددی در شهرستان فعالیت می کنند و بخش قابل توجهی از آنها در منطقه شکار ممنوع فعالیت می کنند که یکی از نگرانی های ما تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است که امیدواریم معادن متروکه در شهرستان بازسازی و احیا شود و همچنین نظارت دقیق در این بخش صورت گیرد.

وی ادامه داد: شهرستان دماوند دارای 2 منطقه تحت مدیریت، 2 اثر طبیعی ملی دریاچه ی تار و هویر و همچنین منطقه شکار ممنوع کوه سفید با حدود 111هزار هکتار است که در مجموع حدود 58 و نیم درصد از مساحت شهرستان دماوند جزو منطقه شکارممنوع و تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

کتال محسنی با بیان اینکه شهرستان دماوند کمتر از یک درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد ولی یک و چهار دهم درصد پسماند عادی استان را شهرستان تولید میکند، گفت: هم اکنون پسماندهای عمرانی و ساختمانی شهرستان از 45 درصد به 75 درصد رسیده است و این نشان می دهد که ساخت و ساز در این منطقه رو به افزایش است و منطقه دارای جمعیت شناور می باشد.

وی یکی از نیازهای شهرستان را ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب شهرستان دانست.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از 2 بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد