آلومینیوم و مس

مدیرعامل شرکت ملی مس از برنامه ریزی برای صادرات 70 هزار تن کاتد تا پایان سال خبر داد

شرکت ملی مس هلدینگ اقتصادی می‌شود

شرکت ملی مس هلدینگ اقتصادی می‌شود
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر عامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه امیدواریم با فعال سازی ۱۷ پروژه توسعه‌ای درسال ۹۸ حدود ۴۰۰ هزار تن مس تولید کنیم، گفت: در حال حاضر براساس آخرین آمار، تولید مس در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۱ میلیون تن در جهان بوده که از این میزان، ۱۷ تن مس از محل معادن کشورهای مختلف و ۳.۵ تا ۴ میلیون تن از محل مس ضایعاتی تولید شده است.
  بزرگنمايي:



پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر عامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه امیدواریم با فعال سازی 17 پروژه توسعه‌ای درسال 98 حدود 400 هزار تن مس تولید کنیم، گفت: در حال حاضر براساس آخرین آمار، تولید مس در سال 2013 حدود 21 میلیون تن در جهان بوده که از این میزان، 17 تن مس از محل معادن کشورهای مختلف و 3.5 تا 4 میلیون تن از محل مس ضایعاتی تولید شده است.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران امروز در نشستی خبری با تشریح سیاست‌های کلان این شرکت در سال جاری بیشترین حجم تولید مس را متعلق به کشور شیلی با تولید 6.5 میلیون تن دانست و افزود: بیشترین مصرف کننده مس در جهان کشور چین با مصرف 8.5 میلیون تن است البته از میان 20 کشور جهان که پرمصر‌ف‌ترین کشورها در حوزه مس به شمار می آیند فرانسه در رتبه آخر با مصرف 170 هزار تن قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران میزان مصرف مس را نبض اقتصاد جهانی دانست و گفت: بخش مس در توسعه زیرساخت‌های کشورها بسیار تأثیرگذار است. به نحوی که هر کشور درحال توسعه را می‌توان با توجه به میزان مصرف مس آن مورد ارزیابی قرار داد. در حال حاضر متوسط مصرف مس در دنیا به ازای هر نفر سه کیلوگرم و در ایران 1.4 کیلوگرم است.
مرادعلیزاده به ارائه آماری در خصوص میزان حجم تولید مس درسال 93 پرداخت و گفت: در 7 ماه امسال 18 درصد از برنامه تولید جلوتر بوده و 223 هزار تن مس از معادن و 193 هزار تن کاتد از محل ذوب و پالایش تولید شده است. همچنین تا پایان سال براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، حجم تولید مس به طور حتم افزایش داده خواهد شد.
تولید 400 هزار تن مس تا سال 98
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به متعادل کردن شرایط تولید مس برای اجرای طرح‌های توسعه این بخش اشاره کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بازبینی‌هایی در طرح‌های توسعه معدنی شرکت مس صورت گرفته است به نحوی که در حال حاضر 17 پروژه اصلی در بخش مس به فعالیت می‌پردازند که امیدواریم با فعال سازی تمام این پروژه‌ها بتوانیم درسال 98 حدود 400 هزار تن مس تولید کنیم.
مرادعلیزاده با اشاره به تغییر و بازبینی طرح‌ها برای حفظ محیط زیست و صرفه جویی در سرمایه گذاری‌ها گفت: مهمترین بخش طرح توسعه‌ای معادن مس که قول آن را سال گذشته به سهامداران داده بودیم امسال اجرا می‌شود. بر همین اساس طرح توسعه فاز دوم تولید کنستانتره شرکت مس آذربایجان در معدن‌های سونگون و سرچشمه که هرکدام با ظرفیت تولید 150 تن کنسانتره که در مجموع به 300 هزار تن خواهند بودف به فعالیت مشغول خواهند بود که این طرح در حال راه اندازی است و امیدواریم طی 3 سال آینده به ظرفیت اسمی صد در صد نیز در این دو معدن دست یابیم.

مرادعلیزاده با اشاره به اینکه درحال حاضر 450 میلیون یورو صرفه جویی سرمایه گذاری در استان های آذربایجان و کرمان صورت گرفته است؛ به ارائه توضیحاتی در خصوص تأمین سرمایه طرح‌های توسعه‌ای معادن مس پرداخت و اظهار کرد: علاوه بر منابع بانکی و فاینانس، از بازارهای داخلی نیز برای تأمین سرمایه پروژه های خود استفاده می‌کنیم علاوه براین از سرمایه گذاران در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی نیز درخواست کرده‌ایم تا اعلام آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در طرح‌های معدنی بیان کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حقوق دولتی که شرکت مس پرداخت می‌کند به طور متوسط بالاترین حقوق دولتی در سطح جهان محسوب می‌شود از تبدیل شرکت ملی مس ایران به هلدینگ خبر داد و گفت: به واسطه اینکه شرکت ملی مس در سطح کشور به صورت گسترده فعال است قرار بر این شده تا تفکیک‌هایی در این حوزه برای مدیریت بهتر اعمال شود. برهمین اساس 2 معدن مس سرچشمه و سونگون و معادن مس کرمان مجزا خواهند شد. به نحوی که از این به بعد 3 بخش هلدینگ ملی مس، مس کرمان و مس آذربایجان فعالیت خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این  که در سال جاری علاوه بر تأمین کالا در بازارهای داخلی در بازارهای صادراتی نیز حضور پررنگی داشته‌ایم، افزود: در نیمه نخست امسال 27 هزار تن کاتد صادر شده است که امیدواریم تا پایان سال این میزان به 70 هزار تن کاتد برسد. در این میان بیش از 80 هزار تن کنسانتره صادر شده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم افزایش خواهد یافت.
مرادعلیزاده درخصوص میزان فروش این شرکت نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: تمام قیمت‌های ما براساس ال ام ای و پرمیوم بوده است به نحوی که خریدهای ما به هیچ عنوان زیرقیمت‌های جهانی صورت نگرفته است. البته باید این نکته را تأکید کنم که قیمت‌های جهانی نسبت به سال 92 حدود 13 تا 14 درصدکاهش پیدا کرده است که پیش بینی می‌کنم تا سال 2013 نیز این روند ادامه پیدا کند.
وی اضافه کرد: سال گذشته قیمت مس براساس ارز مبادله‌ای و با یک پرمیوم و درصد اضافه تعیین شده بود اما برای تعادل سازی پیشنهاداتی را مطرح کرده‌ایم تا قیمت‌ها براساس متوسط ال ام ای ضربدر نرخ ارز آزاد با کسر سه درصد تعیین شود.
پول شرکت مس به ایران برگشت
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه در مورد تخلفات مدیر سابق شرکت ملی مس ایران گفت: به خاطر شرایط تحریم این شرکت مجبور بود کالاهای صادراتی خود را توسط یک شرکت امین انجام دهد در این میان شرکت ملی مس شرکت ای پی را به عنوان شرکت امین خود انتخاب کرده بود. در مجموع شرکت مذکور باید 1700 میلیارد از منابع کالاهای صادراتی شرکت مس را به ایران انتقال می‌داد اما خواستار دریافت حق الزحمه انتقال پول بود که خوشبختانه دستگاه های امنیتی نسبت به این قضیه حساسیت نشان داده و به خصوص با تغییر دولت و پیگیری وزیر صنعت موفق شدیم بخشی از منابع خود را از طریق بانک ملت به کشور وارد کنیم.
مرادعلیزاده اضافه کرد: تنها حدود 50 میلیون درهم هنوز نزد شرکت ای پی قرار دارد که شاکیان پرونده از جمله سازمان بازرسی و دستگاه‌های امنیتی در حال پیگیری این موضوع هستند. در این میان شرکت ملی مس نیز پیگیری‌های لازم را در این پرونده انجام می‌دهد تا بتوانیم در اسرع وقت به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.
وی در رابطه با فراخوان سرمایه گذاری در 17 پروژه طرح‌های توسعه‌ای معادن مس نیز گفت: معادن درآلو، ایجو و چاه فیروزه در کرمان، تفت در یزد و معدن سسنگون در آذربایجان به اضافه تکمیل نیروگاه 500 مگاواتی سیرجان از جمله طرح‌هایی است که برای سرمایه گذاری فراخوان‌های لازم انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: کل سرمایه گذاری شرکت ملی مس در 17 پروژه توسعه‌ای خود حدود 1950 میلیون یورو است و حدود 4300 میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری ریالی در این بخش انجام شده است. تاکنون 650 میلیون یورو و 1500 میلیارد تومان از این سرمایه گذاری‌ها محقق شده است.
مرادعلی زاده در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با تأمین مالی پروژه‌های این شرکت در فاینانس و یوزانس چین نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: گشایش فاینانس از محل درآمد نفتی متوقف شده است اما برخی از پروژه های خود که قابلیت استفاده از فایناس را دارند در تلاشیم تا از طریق یوزانس چین  با رقم 300 میلیون یورو در پروسه سه ساله اقدامات مؤثر را برای  توسعه معادن سه گانه خود و تجهیز کارخانجات اسید انجام دهیم.
وی در رابطه با جزئیات نتایج تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس نیز افزود: تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس در نیمه سال 92 آغاز شده است حتی این بخش تمام مستندات خود را برای پیگیری این موضوع به مجلس ارائه داده است ولی هنوز تصمیم قطعی در این رابطه از سوی کمیته تحقیق و تفحص اعلام نشده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد