معدن

ذغال سنگ طبس اسپانسر سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران

ذغال سنگ طبس اسپانسر سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران
پایگاه خبری معدن نیوز- سومین پرونده ژئوپارک جهانی ایران برای ثبت در یونسکو، باز شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، طبس که عنوان بهشت زمین شناسی را یدک می‌کشد به عنوان سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی مطرح شده است.

قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران و خاورمیانه سال 1385 (2006) درشبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شد، اما به خاطر ناتوانی در اجرای استانداردهای جهانی، در سال 1391 از این فهرست خارج شد. این ژئوپارک اردیبهشت‌ماه امسال پس از رفع مشکلات، دوباره تاییدِ شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو را دریافت کرد و به فهرست جهانی بازگشت.

پرونده ژئوپارک ارس نیز از سال 1387 باز و برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد شد که هنوز به سرانجام نرسیده است. ایران همزمان درحال آماده کردن پرونده سومین ژئوپارک برای ثبت در یونسکو است.

وصال یحیی شیبانی، مدیر ژئوپارک و نماینده معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس درباره مزاحمت های احتمالی معادن در ثبت ژئوپارک، گفت: معدن ذغال سنگ طبس اسپانسر ژئوپارک است و در تجهیز و آماده‌سازی موزه زمین‌شناسی طبس بسیار همراه بوده و حتی از طرح گسترش موزه ژئوپارک در زمینی به وسعت دوازده سیزده هکتار استقبال کرده است. هرچند ما یکی از جاذبه‌هایمان را به خاطر یکی از معادن از دست دادیم، غار جهنم که از نظر زمین‌شناسی، سایت ارزشمندی به شمار می‌آمد به خاطر اجحاف یک معدن، نابود شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد