معدن

ارتقاء دانش فنی درفعالیت‌های معدنی مهمترین برنامه سازمان نظام مهندسی معدنی

ارتقاء دانش فنی درفعالیت‌های معدنی مهمترین برنامه سازمان نظام مهندسی معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز-رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: این سازمان براساس اهداف قانونی خود دانش محور بوده و برای ارتقاء دانش فنی در فعالیت‌های معدنی برای سطوح مختلف کارگری و کارشناسی عملیاتی از طرق مختلف تلاش می کند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: این سازمان براساس اهداف قانونی خود دانش محور بوده و برای ارتقاء دانش فنی در فعالیت‌های معدنی برای سطوح مختلف کارگری و کارشناسی عملیاتی از طرق مختلف تلاش می کند.
به گزارش معدن نیوز «هرمز ناصرنیا» در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن با اعلام این مطلب، افزود: برنامه ریزی آموزشی برای ارتقاء اعضای عضو سازمان نظام مهندسی معدن که دارای پروانه فعالیت‌های معدنی می باشد همچنین آن دسته از بهره‌برداران و معدنکاران که دارای سنوات تجربی بوده توسط سازمان انجام می شود.
ناصرنیا با بیان اینکه بالغ بر 500 نفر مدرس دانشگاهی که دارای صلاحیت‌های فنی معدنی می‌باشند در تمامی استان‌های کشور به انتقال دانش فنی به صورت عملی و تئوریک می‌پردازند، افزود: تا کنون 256 دوره آموزشی طی شده و در هر دوره آموزشی بین 10 تا 30 نفر عضو نظام مهندسی در آن شرکت نموده و با اخذ گواهی‌نامه آموزشی می‌توانند آن را در ارتقاء رتبه به کار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی با هدفمندی مهندسین جوان با محیط و فضای کسب و کار است، تصریح کرد: در هر دوره آموزشی جزوات مختلف علمی تدوین شده است که معادل 32 ساعت و یا 2 واحد دانشگاهی‌ است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: سازمان نظام مهندسی معدن در وضعیت کنونی دارای 30 هزار عضو و براساس خروجی دانشگاهها سالی 2 هزارنفر بدان افزوده شده و افرادی که دارای پروانه اشتغال هستند بالغ بر 7 هزار نفر است که در رشته‌های مختلف زمین شناسی، معدن، متالوژی، نقشه برداری استخراجی، برق، محیط زیست و غیره دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند.
ناصرنیا؛ تدوین دستورالعمل‌ها، ضوابط و معیارهای فنی معدنی وظیفه ذاتی این سازمان بوده بطوریکه تاکنون بیش از 59 ضابطه و معیار تعریف شده که برخی جنبه هشدار گونه و برخی دیگر لازم الاجرا می‌باشد.
وی درخصوص تعیین صلاحیت‌های فنی اعضاء و مهندسین معدنی برای گرفتن مسئولیت‌های مختلف بر فعالیتهای معدنی، گفت: برای هر شغل یک نوع پروانه و پایه تعریف شده و هر بهره‌بردار معدنی، شرکت و معدنکار برای بهره‌مندی از مزایای سازمان نظام مهندسی می‌بایست صلاحیت فنی آنان احراز شود.
ناصرنیا با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 22 هزار مورد تأیید صلاحیت فنی توسط سازمان نظام مهندسی معدن صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: کنترل کیفیت کار و عملکرد اعضای سازمان نظام مهندسی طی انجام بازدیدهای ادواری از معادن طبق دستورالعمل‌های مختلف کیفیت و ایمنی معادن و برای رفع عیوب و نواقص احتمالی، این تعیین صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه با هرگونه تخلف نظارتی به جد برخورد می‌شود افزود: سال گذشته بالغ بر 94 پرونده انتظامی در کل کشور تشکیل شد که برای بررسی به دادگاه‌های ذیصلاح ارجاع داده شد.
وی افزود: افرادی که وارد فعالیت های معدنی می شوند، باید صلاحیت فنی و مالی لازم را داشته باشند، در حالی که برخی  ازپروانه های اکتشافی در دست افراد معطل و یا مانند حواله دست به دست می شود.
ناصرنیا با بیان اینکه 80درصد معادن کشور دارای مسئول فنی و ایمنی می‌باشند در ادامه گفت: تلفات و حوادث معدنی در کشور بالغ بر 3 درصد بوده و به طور عمده از قصور و غفلت کارگران معدنی ناشی می‌شود.
وی در ادامه گفت: توسعه بخش معدن می بایست همگام با توسعه تجهزات معدنی  و سرمایه گذاریهای جدید صورت گیرد.
ناصرنیا گفت: در 3 ماهه نخست  سال 93، رکود در تقاضای پروانه های اکتشافی رخ داده  اما این رکود در تولید مواد معدنی بروز نکرده است و امسال بطور قطع تولید مواد معدنی افزایش می یابد.
وی در ادامه توضیح داد: سال گذشته با صدور پروانه های اکتشافی بصورت غیر کارشناسی در بخش معدن رکود حاصل شده بطوریکه از میان 3 هزارو 500پروانه اکتشافی صادره 800 فقره آن به اکتشاف منجر نشده است.
ناصرنیا  با بیان اینکه بسیاری از ماشین آلات  وتجهیزات معدنی وارداتی وبرخی تولیدات داخلی فاقد استاندارد هستند.  گفت: با بودجه بسیار کم سازمان نظام مهندسی در تلاش هستیم با کمک سازمان ملی استاندارد، استانداردهای مربوط به ماشین‌آلات معدنی را تدوین کنیم .
وی در ادامه با بیان اینکه  طبق قانون سه درصد از حقوق دولتی معادن در هر سال باید به سازمان نظام مهندسی معدن اختصاص یابد ، افزود : این کار تاکنون نتیجه بخش نبوده  و طی سال گذشتهفقط 290 میلیون تومان آن وصول شده است و این رقم برای سال 93 حدود4 هزارو200 میلیارد تومان تعیین شده است.

ناصرنیا یادآور شد : هر سه سال یکبار انتخابات سازمانهای نظام مهندسی معدن برگزار و هیات مدیره  مرکب ازپنج نفره انتخاب شده و در استانها به تکالیف قانونی خود عمل می کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه تصریح کرد : ناصرنیا گفت: سال گذشته 5هزار و 800 طرح اکتشاف و بهره برداری از معادن مورد بررسی قرار گرفت که از این میان 4 هزار و 800 طرح تایید و یک هزار طرح دیگر به کمیته رفع نواقص ارجاع شده است.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد