سنگ آهن و ذغال سنگ

رییس انجمن همگن سنگ استان اصفهان:

سال ۹۲ از بحرانی ترین سال های صنعت سنگ بود/ صنعت سنگ در فاز دوم هدفمندی آسیب می بیند

سال ۹۲ از بحرانی ترین سال های صنعت سنگ بود/ صنعت سنگ در فاز دوم هدفمندی آسیب می بیند
پایگاه خبری معدن نیوز-رییس انجمن همگن سنگ خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان سال ۹۲ را یکی از بحرانی ترین سال ها برای صنعت سنگ کشور دانست.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-رییس انجمن همگن سنگ خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان سال 92 را یکی از بحرانی ترین سال ها برای صنعت سنگ کشور دانست.
به گزارش معدن نیوز رضا احمدی در این خصوص تشریح کرد: تکنولوژی پایین این صنعت در کشور نسبت به دنیا و افزایش هزینه های تولید باعث شد در سال 92 صنعت سنگ شرایط سختی را پشت سر بگذارد.
وی عنوان کرد: واحدهایی هم که تکنولوژی مناسب و صادرات داشتند، به دلیل تحریم ها به عرضه محصولات در داخل کشور رو آوردند که این مسئله باعث شد عرضه در برابر تقاضا در داخل زیاد شود و قیمت محصولات سنگ بشکند، این در حالی بود که هزینه های تولید مانند مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و حامل های انرژی افزایش داشت؛ مجموعه این عوامل باعث شد بسیاری از سنگبری ها در معرض تعطیلی قرار بگیرند.
احمدی تصریح کرد: به دلیل همین مسایل، در سال گذشته در منطقه دولت آباد اصفهان 20 سنگبری از مدار تولید خارج شدند و اگر وضع به همین منوال پیش برود، امسال شاهد تعطیلی های بیشتری در بخش سنگ خواهیم بود.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت در شرایطی اتفاق می افتد که ما در حوزه سنگ در حال رقابت با کشورهایی هستیم که در آنها مشکلاتی مانند افزایش هر ساله قیمت وجود ندارد، بنابراین حتی اگر تحریم ها لغو شوند، باز هم توان رقابت چندانی نخواهیم داشت.
رییس انجمن همگن سنگ خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه معادن غنی سنگ در کشور وجود دارد و این یک مزیت است، اظهار کرد: دنیا به سنگ ما نیاز دارد و وجود نیروی انسانی باتجربه در این حوزه هم امتیاز دیگری محسوب می شود.
احمدی با تاکید بر نیاز واحدهای تولیدی به ماشین آلات و تکنولوژی روز دنیا، گفت: به روز کردن تکنولوژی با دلار بالای 3 هزار تومان برای واحدهای سنگ امکانپذیر نیست و دولت باید با ارایه تسهیلات به این واحدها کمک کند.
وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکنون برنامه خاصی برای به روز کردن دستگاه ها نداشته است و باید بدانیم اگر امروز کار تعویض ماشین آلات کلید بخورد، 3 تا 4 سال طول می کشد تا به اتمام برسد.
وی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: صنعت سنگ در فاز اول اجرای هدفمندی، طبق بخشی از مفاد یکی از بخشنامه های ستاد هدفمندی یارانه ها، از صنایع آسیب پذیر شناخته شده بود، ولی متاسفانه هیچ گونه رسیدگی به این موضوع صورت نگرفت که با این منوال، این صنعت در فاز دوم هم آسیب زیادی می بیند.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در دولت هشتم و نهم یک استراتژی توسط شهرک علمی، تحقیقاتی و دانشگاه صنعتی اصفهان برای صنعت سنگ نوشته شد که چشم انداز 10 ساله این صنعت را تدوین می کرد، از مسوولان می خواهیم این برنامه را اجرایی کنند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد