گفتگو، یادداشت و نشست خبری

در گفتگوی تفصیلی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با معدن نیوز مطرح شد:

ورود ذوب آهن به عرصه اکتشاف معادن/رشد ۱۸درصدی تولید در سال جاری/ تولید ۳ میلیون تنی محصولات در سال ۹۳

ورود ذوب آهن به عرصه اکتشاف معادن/رشد ۱۸درصدی تولید در سال جاری/ تولید ۳ میلیون تنی محصولات در سال ۹۳
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان طی گفتگویی تفصیلی با خبرنگار معدن نیوز به بیان مطالب مهمی پیرامون عملکرد این شرکت در سال جاری و برنامه های سال آتی آن پرداخته است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان طی گفتگویی تفصیلی با خبرنگار معدن نیوز به بیان مطالب مهمی پیرامون عملکرد این شرکت در سال جاری و برنامه های سال آتی آن پرداخته است.
*اردشیر سعد محمدی از جمله مدیران رسانه ای است و ضمن استقبال از تنظیم وقت مصاحبه مثل همیشه به همه سوالاتمان پاسخ می دهد. با وجود مشغله زیاد و اینکه در اتاق مجاور در میهمانسرای ذوب آهن در تهران جلسه ای با هیات مدیره شرکت برقرار بود و در ابتدای مصاحبه این موضوع را متذکر شد اما با اشتیاق و حوصله به همه پرسشها پاسخ داد. به نظر می رسید با وجود برخی ناملایمات، اما به حاشیه نرفته و با همه توان در مسیر توسعه شرکت حرکت می کند. او معتقد است ذوب آهن برای رسیدن به اهداف تعیین شده و افزایش ظرفیت حتما باید معدن داشته باشد و حتی خود شرکت برای اکتشاف این معادن سرمایه گذاری کند و برای نیل به این هدف محدودیتی برای هزینه تعیین نکرده است.*

تاسیس شرکت در زمینه بهره برداری معدن

سعد محمدی یکی از الزامات توسعه ذوب آهن اصفهان را داشتن معدن دانسته و در این باره گفت: هزینه در بخش معدن یکی از الزامات برای توسعه فولادسازی است و نباید در این زمینه محدودیتی قائل شد.
وی تاکید کرد: ترجیح می دهم به جای خرید سهام شرکت های معدنی و داشتن کرسی در ترکیب هیات مدیره آنها، ذوب آهن به طور مستقیم در موضوع اکتشاف و سرمایه گذاری  معادن وارد شود.
وی تصریح کرد: ذوب آهن باید روی محدوده هایی که سنگ آهن دارد کار کرده و  در بخش بهره برداری اقدام کند و نیازی به برون سپاری این موضوع نیست و ترجیح ما بر این است که از متخصصین داخلی بهره بگیریم.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: برای پیگیری و انجام کارهای معدنی، ذوب آهن اصفهان شرکتی در همین رابطه تاسیس کرده که در حال طی پروسه اداری آن است و قصد دارد در زمنیه اکتشاف و استخراج عمل کند.
وی با اشاره به تحولاتی که طی یکسال گذشته در ذوب آهن صورت گرفته است ، گفت: سال گذشته زمانیکه من کارخانه را تحویل گرفتم ،ذوب آهن تنها با یک کوره فعالیت می کرد اما امروز هر سه کوره فعال شده اند و در این مدت کوره شماره یک بازسازی شده و کوره شماره دو نیز در واقع از نو ساخته شده است.

 18 درصد رشد تولید / دپوی 300 هزار تن محصول در انبار

اردشیر سعد محمدی عنوان کرد: طی 11 ماه گذشته تولید فولاد خام در ذوب آهن اصفهان 15 درصد رشد داشته و امیدواریم این میزان تا پایان سال به 18 درصد برسد البته با توجه به تعمیراتی که انجام شد و تولیداتی که داشتیم ذوب آهن اصفهان بیشترین رشد تولید را در سال جاری در بین واحد های فولادی از آن خود کرده این در حالیست که متوسط رشد جهانی معادل 6 درصد بوده است.
وی تصریح کرد : این رشد در زمانی محقق شده که بازار با رکود همراه بوده و این رکود تا جایی پیش رفته که ذوب آهنی که همواره از دو ماه قبل پیش فروش محصول داشته در حال حاضر با دپوی 300 هزار تنی محصولات خود مواجه است.
این مدیر ارشد معدنی ادامه داد: با تولید این ماه نزدیک به 700 هزار تن موجودی محصولات شرکت خواهد بود که معادل هزار و 100 میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است، البته بخشی از این دپو محصول مربوط به مشتریانی است که محصولات خود را تحویل نگرفته اند.
وی خاطر نشان کرد: رکود بازار باعث شد تا به لحاظ نقدینگی با مشکل مواجه شویم اما با این وجود کلیه مطالبات و حقوق و مزایای پرسنل پرداخت شده و از این بابت بدهی وجود ندارد.

81 درصد EPS پیش بینی شده محقق شد

وی تاکید کرد: نکته بارز این است که با وجود رکودی که امسال وجود داشت و مشکلاتی که داشتیم طی 9 ماه امسال 81 درصد از  EPS (سود هر سهم) شرکت محقق شد بطوریکه از برنامه تعیین شده 6 درصد جلوتر هستیم.
مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نکته مهم در خصوص ارزش سهام ذوب آهن اصفهان این است که در بازار همپای شرکت های بزرگ رشد داشته و از زمانی که وارد بازار سهام شد تا کنون بیش از دوبرابر رشد داشته است.فعالان بازار این سهم را سهم با استحکامی می دانند و حجم معاملات ما با وجود آنکه در تابلوی دوم بورس هستیم اما همواره در صدر قرار دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اقبال سهم ذوب آهن طی چند ماه اخیر در بازار سرمایه ورود شخص سعد محمدی به مدیریت شرکت و برند و سابقه و خوشنامی اوست و یا اقدامات و عملکرد واقعی شرکت، گفت: تحلیل این موضوع در صلاحیت کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است اما هر چند به طور کلی پیشینه مدیریتی افراد می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد ولی به هر حال در ذوب آهن اقدامات ارزنده ای صورت گرفته که این نکته از چشمان تیزبین فعالان بازار سرمایه دور نمی ماند.

زیان انباشته نداریم / اقدام جهت افزایش سرمایه در سال آینده

سعدمحمدی ادامه داد: این شرکت در بدو ورود به بازار سرمایه جزو شرکت هایی بود که در فهرست شرکتهای ماده 141 به عنوان شرکت زیانده مطرح بود اما امسال میزان زیان انباشته شرکت نزدیک به صفر شده و با عملیات واقعی در شرکت و بدون افزایش سرمایه توانستیم از فهرست شرکتهای زیانده ماده 141 خارج شویم.
وی تصریح کرد: با توجه به روندی که در پیش گرفتیم قطعا برای سال آینده افزایش سرمایه خواهیم داشت.
وی در خصوص طرح های توسعه ای شرکت گفت: در حال حاضر میزان ظرفیت ذوب آهن اصفهان 3 میلیون و 600 هزار تن در سال است که امسال تولید شرکت به رقم 2 میلیون و 400 هزار تن می رسد و با توجه به اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 برای اولین بار رکورد تولید شرکت به 3 میلیون تن می رسد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: برخی میزان تولید محصول نهایی شرکت را در رابطه با حجم تولید ملاک قرار می دهند در حالیکه تولید شمش فولاد مهم است و اگر شمش از بیرون تهیه شده و محصول در شرکت تولید شود نمی تواند ملاک باشد، اصل تولید فولاد خام از سنگ آهن و تبدیل آن به شمش است.
 وی افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تولید ذوب آهن تا 5 سال آینده به 6 میلیون تن می رسد.

راه اندازی پالایشگاه ذوب آهن تا پایان سال

سعدمحمدی همچنین با اشاره به طرح باتری کک یک  گفت: این طرح با حجم تولیدی سالانه450 هزار تن کک در دست اجرا است که با بهره برداری آن از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور ممانعت می شود.
 وی همچنین با اشاره به راه اندازی پالایشگاه تا پایان سال گفت: با بهره برداری از این پالایشگاه سالانه 45 هزار تن قطران، دو هزار و 300 تن گوگرد و 12 هزار تن بنزن تولید می شود که هم کاهش آلودگی های زیست محیطی را بدنبال دارد و هم ارزش افزوده ایجاد می کند.
وی ادامه داد: همچنین ذوب آهن با برنده شدن در مزایده یک معدن زغال سنگ در طبس موفق به خرید معدنی با ذخیره 5/8 میلیون تن شد که بدین ترتیب سالانه 300 هزار تن زغال تولید خواهد کرد.

صادرات 150 میلیون دلار از محصولات ذوب آهن در سال جاری

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به میزان صادرات محصول در سال جاری گفت: با تاکید بر این نکته که اولویت فروش محصولات ذوب آهن با نیاز داخل کشور است اما با توجه به رکود بازار داخلی امسال صادرات قابل توجهی داشتیم که ارزش آن تا کنون به  میزان 145 میلیون دلار رسیده و تا پایان سال به 150 میلیون دلار می رسد و طبق برآورد ها این رقم در سال آینده به 200 میلیون دلار خواهد رسید.
وی با اشاره به اقداماتی که برای گشایش در امر صادرات صورت گرفته ،گفت: من معتقدم میزان صادرات ذوب آهن باید بیش از 4 برابر رقم فعلی باشد و این موضوع با افزایش تولید محقق می شود همچنین برای دستیابی به بازار های جهانی باید اقداماتی صورت بگیرد که از جمله تنوع محصولات تولیدی با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا  و تطبیق استاندارد های شرکت با نیاز مشتریان بین المللی است که این موضوع هم صرفه اقتصادی دارد و هم ایجاد ارزش افزوده را بدنبال خواهد داشت.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در ذوب آهن/ تدوین ساختار جدید تشکیلاتی شرکت

وی در خصوص طرح طبقه بندی مشاغل که اخیرا در رابطه با نیروی انسانی ذوب آهن اجرایی شده گفت: طبق این طرح تمام پرسنل شامل افزایش حقوق شدند و حداقل رشد حقوق پرسنل در این طرح 200 هزار تومان بوده که این میزان افزایش علاوه بر افزایش 25 درصدی قانون کار برای سال 92 بوده است.
وی ادامه داد: به نظر من ساختار ذوب آهن باید تغییرات جدی تری داشته باشد از این رو با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران قراردادی بستیم تا ساختار سازمانی شرکت را ضمن مطالعه الگوهای مشابه در واحد های فولادی کوره بلند دنیا مانند ترکیه و کره جنوبی و شرایط خاص بومی اقتصادی و اجتماعی کشورمان طراحی کند.
سعدمحمدی همچنین با اشاره به این موضوع که ذوب آهن دیگر هیچ گونه تعهد پرداختی به صندوق بازنشستگی فولاد ندارد گفت: با توجه به اینکه ذوب آهن در حال حاضر ساختار خصوصی دارد بنابراین طبق اساسنامه و قانونا اجازه هیچ پرداختی به صندوق بازنشستگان فولاد را ندارد.
وی همچنین در خصوص تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت: برای تولید ریل با راه آهن تفاهم نامه ای منعتقد شده که ذوب آهن تمام نیاز ریل US30 60   را تولید کند.
وی افزود: با توجه به اینکه ذوب آهن به روش کوره بلند فولاد تولید می کند بالاترین کیفیت تولید را در بین سایر فولاد سازی های کشور دارد و به همین دلیل سال آینده حتما خط تولید ریل در ذوب آهن راه اندازی خواهد شد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد