اقتصاد و صنعت

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها مطرح کرد؛

افتتاح ۱۰۰کیلومتر آزادراه در سال جاری /ثبت سال طلایی راه‌آهن ایران با بیش از ۵۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری

افتتاح ۱۰۰کیلومتر آزادراه در سال جاری /ثبت سال طلایی راه‌آهن ایران با بیش از ۵۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری
پایگاه خبری معدن نیوز - میرشفیع از بهره‌برداری ۱۰۰ کیلومتر آزادراه و انعقاد قرارداد ساخت ۵۰۰ کیلومتر دیگر خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمدحسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه امسال 100 کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: امسال قرارداد ساخت 500 کیلومتر آزادراه به ارزش 3 هزار و 500 میلیارد تومان با سرمایه‌گذاران منعقد شد.

وی در ادامه افزود: آزادراه شیراز – اصفهان و آزادراه اهواز – خرم آباد جزء پروژه‌های تأثیرگذار هستند که در دست ساخت قرار دارند.

میرشفیع با بیان اینکه مجوز ساخت دو آزادراه دیگر از هیئت دولت اخذ شده است، گفت: به زودی قرارداد این پروژه‌ها نیز منعقد می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه 280 کیلومتر آزادراه در سال آینده به بهره‌‌برداری خواهد رسید، گفت: بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری آنها مهمترین تکیه‌گاه ما به شمار می‌رود و همواره تلاش‌ می‌کنیم از توانمندی‌های بخش خصوصی در توسعه آزادراه‌ها استفاده کنیم.

رکورد طلایی در ساخت خطوط ریلی امسال به ثبت رسید در ادامه جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه تمامی اسناد بالادستی کشور بر توسعه حمل و نقل تأکید داشتند، گفت: خوشبختانه در توسعه شبکه ریلی در بین سایر کشورهای همسایه از وضعیت خوبی برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه کریدور ریلی جاده ابریشم از ایران در حال خارج شدن است، گفت: در صورتی که نسبت به توسعه حمل‌ونقل ریلی سریعا اقدام نکنیم، ممکن است کریدور ریلی جاده ابریشم از ایران عبور نکند و این موضوع باعث می‌شود ایران از ترانزیت باری این جاده حذف شود.

ذاکری یادآور شد: حذف شدن ایران از جاده ابریشم باعث از بین رفتن درآمد‌های مالی بسیاری می‌شود و این یک هشدار برای ایران است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و گفت: این کریدور از خلیج فارس شروع و در شمال ایران به کشور آذربایجان متصل می‌شود و ما می‌توانیم از این طریق به روسیه و اروپا دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه این کریدور مشتری‌های زیادی دارد، بیان کرد: در صورتی که انتقال بار از بمبئی به روسیه 45 روز طول می‌کشد در حمل آزمایشی بار از کریدور شمال – جنوب این مدت زمان به 17 روز کاهش پیدا کرد.

ذاکری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری علاقه‌مند به ساخت راه‌آهن چابهار به زاهدان هستند، افزود: هم اکنون در این پروژه سه هزار نیروی انسانی فعالیت می‌کنند و خوشبختانه هندی‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه امسال سال طلایی ساخت خطوط ریل به شمار می‌رود، گفت: امسال توانستیم 516 کیلومتر شبکه ریلی را تکمیل کنیم و این خود یک رکورد در ریل گذاری کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال مسیر ریلی قزوین – رشت افتتاح می‌شود تصریح کرد: طول این مسیر 165 کیلومتر بوده که تنها 12 کیلومتر از آن باقی مانده است.

ذاکری اظهار کرد: مسیر ریلی میانه به بستان‌آباد به طول 132 کیلومتر که تنها 17 کیلومتر از آن باقی مانده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها درباره محور ریلی تهران - آستارا گفت: در این کوریدر حلقه مفقوده مسیر رشت – آستارا است که امیدواریم تا پایان سال ریل گذاری مسیر رشت به قزوین به اتمام برسد و ما بتوانیم این کریدور را تکمیل کنیم.

تعریف 10 کریدور ترانزیتی و اتصال چابهار به کنارک در ادامه این مراسم کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها با بیان اینکه متأسفانه تمامی حمل و نقل کشور همچنان بر روی راه‌ها و بزرگراه‌ها قرار دارد، گفت: امیدواریم این حمل بار به تدریج به سمت بخش ریلی هدایت شود.

وی در ادامه اذعان کرد: در گذشته راه‌هایی که در استان‌ها ساخته می‌شد کارکرد استانی و منطقه‌ای داشت اما با اجرایی شدن طرح جامع حمل‌ونقل نگاه ملی به این حوزه افزایش یافت.

کدخدازاده با بیان اینکه راه‌های شریانی و مهم که با کاهش ترافیک و توسعه حمل و نقل کالا می‌شود در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفته است، گفت: در این خصوص 10 کریدور شریانی تعریف شد که بار اصلی حمل و نقل را بر عهده خواهند داشت و مقصد مرزهای اصلی کشور به شمار می‌روند.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها توضیح داد: کریدور شماره یک مهمترین کریدور ما به شمار می‌رود که از شلمچه آغاز می‌شود و به موازات سواحل خلیج فارس به طول هزار و 700 کیلومتر به کنارک در استان سیستان و بلوچستان متصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات و واردات ما از طریق خلیح فارس صورت می‌گیرد گفت: در این باره کریدور شماره 10 ما از مرز بازرگان به بندر امام خمینی به طول هزار و 480 کیلومتر ساخته می‌شود که موازی‌ با استان‌های مرزی غرب کشور است و به شهرهای مجاور نیز متصل می‌شود.

کدخدازاده یادآور شد: اولویت بعدی ما کریدور شماره 7 است و راه‌هایی که به شمال کشور منتهی می‌شود در نظر می‌گیرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها با بیان اینکه 45 کیلومتر از دو خطه کردن محور هراز باقی مانده است، گفت: 11 کیلومتر از این محور ساخته شده که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: دو خطه کردن محور تهران – فیروزکوه، قائم شهر – ساری امسال تکمیل می‌شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد