معدن

امضای تفاهم نامه چند جانبه برای احیای ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط

امضای تفاهم نامه چند جانبه برای احیای ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط
پایگاه خبری معدن نیوز- محمدرضا بهرامن در مراسم انعقاد تفاهم نامه احیای معادن کوچک و متوسط گفت: استفاده از توان ملی و ظرفیت های تشکل ها در جهت رفع فقر، محرومیت و بیکاری درامور مربوط به معادن در راس اهداف خانه معدن ایران است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رئیس خانه معدن ایران افزود: تشکل های مردم نهاد در حوزه های مختلف در بخش معدن و صنایع معدنی همچون فولاد، آهن، مس، گچ، شن، ماسه و... آماده همکاری برای تحقق اهداف این حوزه هستند. در این بین وظیفه خانه معدن ایران فراهم کردن زیرساخت و زمینه فعالیت استفاده از توان بخش خصوصی است.

رئیس خانه معدن ایران ضمن اعلام اینکه در مسیر احیا معادن کوچک به طور حتم موفق خواهیم شد، افزود: 500 معدن غیرفعال یا متروکه در نقاط مختلف کشور انتخاب شده و با فعالسازی هر کدام از این معادن با سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه اشتغال 50 نفر و در مجموع 25 هزار نفر ایجاد خواهد شد.

داریوش اسماعیلی رئیس فراکسیون معدن مجلس نیز طی سخنانی گفت: به موجب برنامه ششم توسعه و در ماده 53 مصوب شده همه درآمدهای حاصل از بخش معادن برای توسعه این بخش صرف شود.

علی اصغر پورمند رئیس هیات مدیره هلدینگ میدکو طی سخنانی گفت: اشتغالزایی و شناسایی معادن غیرفلزی را آغاز کرده ایم و در حال حاضر در استان های شمالی کشور بر روی معادن زغال سنگ در حال کار هستیم.

وی ضمن اعلام اینکه سالانه نیاز به 3 میلیون زغال خام داریم افزود: نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیر آهنی است. امیدوار هستیم با امضای این تفاهمنامه علاوه بر اشتغالزایی؛ تامین مواد مورد نیاز مجموعه های معدنی تسهیل شود.

ناصر تقی زاده مدیرعامل گل گهر اظهار نیز اعلام کرد: حوزه فعالیت گل گهر فرآوری سنگ آهن است و گل گهر نیز با هدف تامین مواد اولیه فولادی خود به این طرح ورود می کند.

وی افزود: میزان اعتبارات تخصیصی به بخش معدن از محل درآمدهای آن تا پیش از این 10 تا 15 درصد بود اما امسال برای نخستین بار رقم 80 درصدی تعیین شده است.

در ادامه بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرد: معادن کوچک 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید مواد معدنی را در اختیار دارند و ما به عنوان بخش خصوصی با استفاده از ماشین آلات روز دنیا و ایجاد واحد فرآوری در برخی از معادن کوچک میزان تولید و بهره وری را تا 400 درصد افزایش دادیم .

مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار کرد: انجمن سنگ آهن ایران واحدهای واجد شرایط دریافت کمک یا نیازمند سرمایه گذاری را شناسایی خواهد کرد و پس از بررسی پتانسیل سرمایه گذاری در آن و توجیه اقتصادی این کار اقدام به معرفی آنها به سرمایه گذار خواهد کرد.

وی افزود: اکبریان هدف از اجرای این پروتکل را احیای معادن کوچک و متوسط سنگ آهن، کاهش قیمت تمام شده معادن و تکمیل واحدهای فراوری اعلام کرد.

اکبریان گفت: قول مساعد به وزیر صنعت، معدن و تجارت می دهیم؛ اهدافی که در زمینه احیای معادن با محوریت اشتغالزایی را به سرانجام برسانیم.


در این مراسم 2 تفاهم نامه همکاری به منظور احیای حدود 500 معدن کوچک و متوسط امضا شد.

یکی از تفاهمنامه ها میان خانه معدن، ایمیدرو، میدکو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیر آهنی است.

همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گل گهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را منعقد کردند که شرکت گلگهر نیز با هدف تامین مواد اولیه فولادی خود به این طرح ورود می کند.

فعال سازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با لحاظ نمودن استانداردهای کنترل کیفی با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقاء سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال با تامین بازار مطمئن محصول از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد