سیمان و مصالح

رقابت منفی؛ عامل از دست رفتم مهم ترین بازار هدف صادرات سیمان ایران

رقابت منفی؛ عامل از دست رفتم مهم ترین بازار هدف صادرات سیمان ایران
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: صادرات و واردات سیمان در بین کشورهای دنیا نهایتا کمتر از ۲۰۰ هزارتن است که این مقدار کمتر از پنج درصد مجموع تولید سیمان دنیا بوده که روی ریل تجارت قرار می‌گیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمدرضا احسان‌فر عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان کشور درباره بازار مصرفی و صادراتی حوزه سیمان گفت:‌ سیمان همواره به‌عنوان یک کالای لوکال و محلی در جهان تولید و مصرف شده و به‌دلیل هزینه‌های تولیدی و حمل‌ونقل، در لیست کالایی صادراتی نیز نمی‌آید.

وی ادامه داد: صادرات و واردات سیمان در بین کشورهای دنیا نهایتا کمتر از 200 هزارتن بوده که این مقدار کمتر از پنج درصد مجموع تولید سیمان دنیا بوده که روی ریل تجارت قرار می‌گیرد.

وی همچنین درخصوص آخرین آمار صادراتی سیمان در سال 93 تاکید کرد: طی این سال، مجموع صادرات سیمان ایران به 20 هزار تن رسید و اگر رویکرد صادراتی در این صنعت وجود داشته باشد،‌ می‌توان سهم بالاتری را در منطقه به خود اختصاص داد؛ حمایتی که دولت از ابتدای سال 90 تاکنون انجام داده میزان تولید سیمان با هدف صادرات در مملکت افزایش یافته است.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان کشور گفت:‌ سالانه 4.4 میلیارد تن سیمان در دنیا تولید می‌شود و برای کسب سهم بازار بیشتر،‌ ایران نیز درصدد ایجاد واحدهای صادراتی در اقصی نقاط حاشیه مرزهای کشور با هدف صادرات باشد.

 احسان فر با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی صادراتی در کشور افزود: متاسفانه به جهت نبود برنامه‌های مشخص در طول دوره ساخت و همینطور پس از بهره‌برداری واحدهای تولید سیمان، با افزایش تولید و همچنین کاهش مصرف داخلی به سبب رکود اقتصادی مواجه شدیم که در نتیجه رقابت منفی در بازارهای صادراتی فی‌مابین تولیدکنندگان ایرانی شکل گرفت.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله موجب از دست دادن مهمترین بازار صادراتی سیمان کشور یعنی عراق شد.


   shortlink:  
اخبار مرتبط
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد