گفتگو، یادداشت و نشست خبری

رئیس انجمن سنگ آهن به معدن نیوز گفت:

عوارض صادرات، اکتشافات و تولید را کاهش می دهد/ تضعیف اکتشافات و تولید خلاف رویه دولت است

عوارض صادرات، اکتشافات و تولید را کاهش می دهد/ تضعیف اکتشافات و تولید خلاف رویه دولت است
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: چند وقتی است که موضوع عوارض صادرات سنگ آهن مجددا از سوی دولت مطرح شده است اما به اعتقاد من تعیین عوارض صادرات سنگ آهن دانه بندی باعث خواهد شد که رغبت معدنداران سنگ آهن کشور در امر اکتشافات و تولید کاهش یابد.
  بزرگنمايي:

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گو با معدن نیوز تصریح کرد: بخش معدن به ویژه سنگ آهن در چند سال گذشته یکی از رهروهای برنامه های دولت بود.

در سال 81 و 82 تولید سنگ آهن دانه بندی ایران بسیار پایین و حتی تعداد معادن فعال کشور کمتر بود اما به فراخور وضعیت بازار، معدنکاران هم به کسب و کار خود رونق دادند، اکتشافات را توسعه داده و تولید را بالا بردند تا آنجا که ایران به یکی از صادرکنندگان مطرح سنگ آهن جهان شد. سپس تولیدکنندگان به فکر ایجاد ارزش افزوده بر روی محصولات خود افتادند و همین موضوع به صنایع معدنی کشیده شد و شاهد راه اندازی واحدهای کنسانتره و گندله بودیم.

اکبریان ادامه داد: اکنون افتخار می کنیم به اینکه سهم عمده ای از سنگ آهن تولید شده در کشور در واحدهای فرآوری به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می شود و علاوه بر مصرف داخلی، محصول با ارزش افزوده صادر می گردد.

وی این فرایند را مطلوب خواند و اظهار داشت: انتقاداتی که به روند صادرات سنگ آهن در طول سال های گذشته می شد انتقادات زود هنگامی بود درحالی که بهتر بود صبر می کردند تا تاثیر راه اندازی واحدهای فرآوری دیده می شد. اما تعیین عوارض صادرات سنگ آهن دانه بندی باعث خواهد شد که رقابت معدنداران سنگ آهن کشور در امر اکتشافات و تولید کاهش یابد.

رئیس انجمن سنگ آهن تاکید کرد: ترس ما از این است که عوارض سنگ آهن سبب شود که صادرات سنگ آهن به طور کامل متوقف شود چون 15 درصد رقم بالایی است چراکه هزینه های سربار زیادی در بخش معدن وجود دارد و در نتیجه باید در انتظار تعطیلی بسیاری از معادن دیگر بود. حتی انگیزه ها هم برای اکتشافات مجدد، افزایش بهره وری و تولید در معادن کشور تضعیف می شود درحالی که این خلاف رویه دولت است. دولت برطبق سند چشم انداز در افق 1404 باید به تولید 55 میلیون تن فولاد برسد و نیازمند 160 میلیون تن سنگ آهن برای تحقق آن است و این امر هم نیاز به اکتشافات و افزایش تولید دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد