بورس

تداوم افت شاخص کل بورس

تداوم افت شاخص کل بورس
پایگاه خبری معدن نیوز - امروز در حالی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز روند کاهشی را تجربه کرد که خودرویی‌ها عمدتا با رشد قیمت مواجه شدند. شاخص کل امروز با ۴۸۸ واحد افت مواجه شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علیرغم افزایش نرخ دلار در بازار ایران و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در طی ماه‌های گذشته که می‌تواند عواملی بنیادی برای رشد شاخص باشد، این روزها قیمت سهم‌ها با روند کاهشی مواجه است.

اما طی ماه گذشته شاخص کل توانست چندین بار کانال شکنی کند و تا مرز کانال 100 هزار واحدی پیش رود. بسیاری انتظار داشتند شاخص کل بتواند به قله تاریخی 100 هزار واحدی برسد ولی در عمل با افت قیمت‌ها نماگر اصلی بازار سرمایه روند اصلاح را در پیش گرفت.

امروز سه‌شنبه نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 488 واحد افت کرد و تا رقم 98 هزار و 557 پایین آمد، اما شاخص کل هم‌وزن با 21 واحد رشد تا رقم 17 هزار و 518 افزایش یافت.

طی چهارمین روز معاملات بورس، شاخص آزاد شناور با افت 441 واحد روبه‌رو شد و به رقم 105 هزار و 920 رسید و شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب 419 و 656 واحد افت کرد.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت تهران سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را روی دماسنج بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل آسان پرداخت پرشین، پتروشیمی مبین و شرکت ارتباطات سیار سعی کردند شاخص کل را به سمت بالا هدایت کنند.

فعالان بورس تهران امروز شاهد تداوم افت قیمت سهم‌ها بودند به طوری که در گروه استخراج کانه‌های فلزی عمده سهم‌ها حدود دو درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و فرآورده‌های نفتی نیز عمدتا با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

امروز بیشتر سهم‌ها در گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز با افت قیمت روبه‌رو شدند و این موضوع روی شاخص کل به شدت تاثیر گذاشت به طوری که در بین سهم‌هایی که در کاهش دماسنج بازار تاثیر داشتند، بسیاری از سهم‌های گروه نفت و پالایش و از طرف دیگر سهم‌های کانه‌های فلزی دیده می‌شد.

اما در چنین فضایی سهم‌های خودرویی شاهد رشد قیمت بودند به طوری که ایران خودرو و سایپا از این گروه جزو معدود سهم‌هایی بودند که سعی کردند شاخص کل را تقویت کنند.

در گروه قند و شکر نیز روند نوسان سهم‌ها عمدتا کمتر از دو درصد رو به بالا یا پایین بود. در این گروه سه میلیون و 122 هزار سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم 146 میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 583 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59 هزار و 308 نوبت دادوستد بود.

آیفکس نیز امروز با افت 1.9 واحدی روبه‌رو شد و به رقم 1084 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم 154 میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن 292 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 40 هزار و 442 نوبت دادوستد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد